Hejsan på er alla,
Jag gjorde en intressant jämförelse idag. Tänkte att detta kanske kunde vara intressant för Er. Jag satte ihop två olika system baserat på de nya iMacar Apple släppte idag och en Dell XPS 700. Konfigurationerna är i princip identiska med 2.16 GHz iMac resp. en något långsammare 2.13 GHz Dell Core 2 Duo i Dellen. Maskinerna är båda utrustade med 24" skärmar (Dell med Dell Ultrasharp 2407WFP 24'' widescreen LCD) samt likvärdiga grafikkort. Jag har även lagt till Officepaketet på båda maskinerna. Priset skiljer ca 4500 kronor till Apples fördel. Då har jag iofs vald Media Center Edition av XP samt ett par program för bildbehandling då macen ju har iLife 06 vilket är jämförbart. Prisskillnaden är hisnande. Se sammanfattning nedan.
Sammanfattning av spec på de två datorerna:
Apple iMac 2.16 GHz Core 2 Duo
24" skärm
2 GB RAM (2x1024)
500 GB HD
Nvidia 7600 GT 256 MB RAM
Webkamera inbyggt
Högtalare inbyggt
Fjärrkontroll inbyggt
Tangentbord + Mighty Mouse
Inbyggt Airport OCH BLUETOOTH
+
Apple Care Protection Plan
Office 2004
iLife 06
Totalpris: 31.150 kronor inkl moms
inkl Parallels med Win XP Home edition kostar maskinen+programvara ca. 33.000 kronor)
Dell XPS 700
E6400 2.13 GHz Core 2 Duo
Windows XP Media Center Edition
2 GB RAM (2x1024)
500 GB HD
Dell Ultrasharp 24" 2407WFP
256MB nVidia™ GeForce 7900GS
Dell AS501 högtalarpanel
LOGITECH QUICKCAM FUSION
Dell™ Wireless 1450 USB Adapter
+
Paint Shop® Pro X and Photo Album® Premium
Office 2003 Professional
Totalpris: 35.800 kronor inkl moms
(exkl Mac OS X då det inte ens finns för denna maskin)
Prisskillnaden är alltså NÄSTAN 4.500 kronor mellan Macen som faktiskt har en något snabbare processor och allting inbyggt i skärmen (snyggare design) och Mac OS X med "mediacentret" Front Row. Till Dellmaskinen ingår inte någon fjärrkontroll.
snabbare
Inkl Windows till Macen och Parallels (som man ju inte ens behöver för att boota Windows) så är priset fortfarande 2000 kronor lägre till Macens fördel. Intressant? Jag tycker det. Äntligen kan man få slut på alla PC-nerdars tjafs om att Mac är dyrare än PC.
Även om mat tar bort Protections plans och programvarorna så är Macen billigare, och då har jag inte ens börjat lägga på de programvaror som man måste köpa till PC:n för att matcha iLife.
Kanske värt att fundera på detta om man funderar på en PC?
MVH,
Klaus-Peter Beiersdorf