Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårda siffor, prisjämförelse iMac 24" vs Dell XPS + 24" Dellskärm.. Dell nere på K.O.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan på er alla,

Jag gjorde en intressant jämförelse idag. Tänkte att detta kanske kunde vara intressant för Er. Jag satte ihop två olika system baserat på de nya iMacar Apple släppte idag och en Dell XPS 700. Konfigurationerna är i princip identiska med 2.16 GHz iMac resp. en något långsammare 2.13 GHz Dell Core 2 Duo i Dellen. Maskinerna är båda utrustade med 24" skärmar (Dell med Dell Ultrasharp 2407WFP 24'' widescreen LCD) samt likvärdiga grafikkort. Jag har även lagt till Officepaketet på båda maskinerna. Priset skiljer ca 4500 kronor till Apples fördel. Då har jag iofs vald Media Center Edition av XP samt ett par program för bildbehandling då macen ju har iLife 06 vilket är jämförbart. Prisskillnaden är hisnande. Se sammanfattning nedan.

Sammanfattning av spec på de två datorerna:

Apple iMac 2.16 GHz Core 2 Duo
24" skärm
2 GB RAM (2x1024)
500 GB HD
Nvidia 7600 GT 256 MB RAM
Webkamera inbyggt
Högtalare inbyggt
Fjärrkontroll inbyggt
Tangentbord + Mighty Mouse
Inbyggt Airport OCH BLUETOOTH
+
Apple Care Protection Plan
Office 2004
iLife 06

Totalpris: 31.150 kronor inkl moms
inkl Parallels med Win XP Home edition kostar maskinen+programvara ca. 33.000 kronor)

Dell XPS 700
E6400 2.13 GHz Core 2 Duo
Windows XP Media Center Edition
2 GB RAM (2x1024)
500 GB HD
Dell Ultrasharp 24" 2407WFP
256MB nVidia™ GeForce 7900GS
Dell AS501 högtalarpanel
LOGITECH QUICKCAM FUSION
Dell™ Wireless 1450 USB Adapter
+
Paint Shop® Pro X and Photo Album® Premium
Office 2003 Professional

Totalpris: 35.800 kronor inkl moms
(exkl Mac OS X då det inte ens finns för denna maskin)

Prisskillnaden är alltså NÄSTAN 4.500 kronor mellan Macen som faktiskt har en något snabbare processor och allting inbyggt i skärmen (snyggare design) och Mac OS X med "mediacentret" Front Row. Till Dellmaskinen ingår inte någon fjärrkontroll.
snabbare
Inkl Windows till Macen och Parallels (som man ju inte ens behöver för att boota Windows) så är priset fortfarande 2000 kronor lägre till Macens fördel. Intressant? Jag tycker det. Äntligen kan man få slut på alla PC-nerdars tjafs om att Mac är dyrare än PC.
Även om mat tar bort Protections plans och programvarorna så är Macen billigare, och då har jag inte ens börjat lägga på de programvaror som man måste köpa till PC:n för att matcha iLife.

Kanske värt att fundera på detta om man funderar på en PC?

MVH,

Klaus-Peter Beiersdorf

Testa göra samma konfiguration med dell dimension 9200 istället så landar du någonstans runt 23 000:-

Separat skärm får nog ändå ses som en fördel då den kan leva vidare när datorn blivit för långsam.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-07 11:50

Men grafikkortet i Dell:en sopar mattan med iMacen och det är vad XPS-serien är byggd för - snabb på spel. Du jämför ett 7600GT med ett 7900GS.

Fattar inte varför inte Apple gör dessa high-end kort ett tillval. Då hade iMacen varit likvärdig i prestanda.

Kul jämförelse dock! När kommer vår "Mac" utan skärm?

• Medlem
  • 2006-09-08 10:16
Ursprungligen av Erik.dv:

Men grafikkortet i Dell:en sopar mattan med iMacen och det är vad XPS-serien är byggd för - snabb på spel. Du jämför ett 7600GT med ett 7900GS.

Fattar inte varför inte Apple gör dessa high-end kort ett tillval. Då hade iMacen varit likvärdig i prestanda.

Kul jämförelse dock! När kommer vår "Mac" utan skärm?

mycom:
BFG GeForce 7600GT 256MB OC
Lagervara
2 020 :-

BFG GeForce 7900GS 256MB OC
Beställningsvara
2 372 :-

Hyffsat jämförbara? Det är GT, GTX och framförallt GX2 som är de fetare korten.

Annat exempel:
Asus GeForce 7600GT 256MB Passivt Kylt
Beställningsvara
1 957 :-

Asus GeForce 7900GS 256MB
Beställningsvara
2 153 :-

Vet faktiskt inte prestandaskillnaden, jag har däremot sett 7900 kort med hdmi utgång men alla 7600 jag sett har haft DVI.

/hpe

Ursprungligen av hpe:

mycom:
BFG GeForce 7600GT 256MB OC
Lagervara
2 020 :-

BFG GeForce 7900GS 256MB OC
Beställningsvara
2 372 :-

Hyffsat jämförbara? Det är GT, GTX och framförallt GX2 som är de fetare korten.

Annat exempel:
Asus GeForce 7600GT 256MB Passivt Kylt
Beställningsvara
1 957 :-

Asus GeForce 7900GS 256MB
Beställningsvara
2 153 :-

Vet faktiskt inte prestandaskillnaden, jag har däremot sett 7900 kort med hdmi utgång men alla 7600 jag sett har haft DVI.

/hpe

Men faktum kvarstår att om man inte väljer XPS-serien från Dell utan dimension så kostar Dellen 23 000:- alltså ca 8 000:- billigare än Apple.
Visst Apple har tryckt in allt in ett skal, det har ju både för och nackdelar. Dellen blir betydligt mer skalbar(PCIe, trycka i extra hårddsikar etc etc) och lättare och uppgradera medans Macen tar mindre plats och i mångas ögon är finare att se på.

Rätt roligt. Om man konfigurerar Dell:en med C2D X6800 Extreme Edition så får man lägga till 9.375 kr på priset. På Pricerunner hittar man samma processor för 8.850 kr. Den som vill bygga om sin Dell kommer undan billigare, och får en processor värd 1.650 kr på köpet.

• Medlem
  • 2006-09-08 08:45
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Rätt roligt. Om man konfigurerar Dell:en med C2D X6800 Extreme Edition så får man lägga till 9.375 kr på priset. På Pricerunner hittar man samma processor för 8.850 kr. Den som vill bygga om sin Dell kommer undan billigare, och får en processor värd 1.650 kr på köpet.

Det ingår ju montering och kylning... Det gör det iofs för den processor som ingår normalt också, men det kanske tar udden av att uppgradera själv.

det kanske är en mer rättvisande jämförelse med en Dimension, men jag ville ju så gärna att iMacen skulle vinna denna jämförelse..

Prova att jämföra med en XPS m2010 som oxå är en all-in-one.

Ursprungligen av Hagelin:

Prova att jämföra med en XPS m2010 som oxå är en all-in-one.

ja den jämförelsen är ju inte helt dum. Då kostar bara hårdvaran över 40.000 kronor och då är det ju bara en 20" skärm den datorn är utrustad med. MYCKET relevant jämförelse eftersom du klagade så högljutt studiox.

/Klaus

Värt att tillägga är också att iMac kör mobile versionen av Core 2 Duo medan Dells stationära har desktop versionen vilket eventuellt kan innebära en prestandaskillnad processorerna emellan. Skillnaden mellan respektive är att mobile har 4mb cache och 667mhz buss medan desktop versionen har 2mb cache samt 1066mhz buss. Dock har jag ingen jämförelse som bekräftar någon skillnad, detta är endast en reflektion från min sida

• Oregistrerad
  • 2006-09-10 13:42

Ärligt talat - en rätt puckad och totalt ointressant jämförelse. Jämför me Dimension istället.

Ursprungligen av studiox:

Ärligt talat - en rätt puckad och totalt ointressant jämförelse. Jämför me Dimension istället.

Om man bara jämför hårdvaran ja. MEN om man lägger till vad motsvarande programvaror som ingår i iLife skulle kosta att komplettera PC:n med så blir väl ungefär slutnotan densamma om man väljer en Dimension istället? Eller? Kanske att det tillochmed blir billigare med Macen? Skit samma, jag tycker iallafall att iMacen i 24" utförande är relativt prisvärd.

Nån däremot?

det ar otroligt vad arga folk ar... Arligt talat, ta det lugnt, dessutom har det redan konstaterats nagra ganger innan...

1
Bevaka tråden