Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa verktyget för att koda Quicktime från DV

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-09 09:44

Har testat en del fram och tillbaka med att koda Quicktime från Imovie2 och jag får det aldrig riktigt bra tycker jag. Det man oftast vill göra är att ta det man redigerat och exportera till en så bra Quicktime fil som får plats på en CD med bästa möjliga kvalitet.

Då tycker man att man borde i teorin kunna fixa det i samma kvalitet som de trailers
man kan ladda ner på t.e.x apple.com/trailers.

Då är frågan, hur fasen kommer man upp i samma kvalitet som dessa trailers om man ska koda från DV ? Känske är det Imovie som inte räcker till ens behov ? Vad använder proffsen som lägger upp trailers för kodning och inställningar ?

Media Cleaner Pro skall du använda.

*TUT* Snarare "Cleaner", som det numera heter då...o i version 5

[ 08-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jürgen ]

Apple har en kille heltidsanställd som inte gör annat än movie trailers.
Han har tillgång till mycket bättre råmaterial än vad du har
Han använder Cleaner och det tar säkert ganska lång tid för varje film.
Det finns info om detta på nätet. Kolla på media100s webb.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-11 22:19

Nu har jag kört Cleaner Pro 5. Vilken skillnad ! Nu får man det precis som man vill ha det, bra kvalitet samt små filer.
Att det ska vara så stor skillnad visste jag verkligen inte. Jag menar Imovie har också Sorenson som codec, så det borde ju funka bra tycker man. Men icke.

Tack ialla fall så mycket för hjälpen !

• Medlem
  • 2001-07-12 00:09

Du bör ju dessutom ha Pro versionen av Sorenson så du kan använda VRB och lite andra finneser. Sorenson Video 3 är ungefär dubbelt så bra en Video 2

/nix

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-12 09:19

Aha. Det verkar som endast Sorenson 3 Standard Edition ingår i Cleaner Pro 5.

Vad är Sorenson 3 bättre på än 2:an ? Högre kompression kanske ? Sen undrar jag om det blir stor skillnad mellan Quicktime 3 och 4 när man encodar ?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-07-15 02:58
Citat:

Skapades ursprungligen av: kimmo:
Aha. Det verkar som endast Sorenson 3 Standard Edition ingår i Cleaner Pro 5.

Vad är Sorenson 3 bättre på än 2:an ? Högre kompression kanske ? Sen undrar jag om det blir stor skillnad mellan Quicktime 3 och 4 när man encodar ?

Sorenson 3 är bättre på det mesta, www.sorenson.com.

QuckTime 3, hur kan du ens tänka en sådan tanke, använd QuickTime 5.x, tror även du måste använda den om du skall använda Sorenson 3. Angående Cleaner 5, innehåller vad jag vet ej Sorenson 3 ännu, utan det följer med QuickTime 5.0.2, (kan definitivt ha fel här då jag inte löpt Cleaner sedan 3an släpptes). Det verkar inte heller som om Terran har Cleaner 5 Compression Suite längre, kan det stämma? Compression Suite är alltså Cleaner 5 + developer version av Sorenson ocg QDesign. Skall du ha developer version får du nog helt enkelt köpa från Sorenson.

• Oregistrerad
  • 2001-08-07 11:19

glöm inte bort kamerans betydelse för slutresultatet, jag menar att det finns bättre och sämre DV kameror som påverkar hur den slutliga filen /filmen blir.
jag håller med om att cleaner är ett bra program,ska man ha stills från filmen så är cleaner också det bästa alternativet.
magnus

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-07 22:48

...åsså är det en annan liten detalj som påverkar slutresultatet; ursprungskällan! De trailer man ser på Internet är desamma som egentligen rullar på våra biografer - originalkopian är inspelad på högkvalitativ 35mm´s film och därefter (i bästa fall) kopierad på DigitalBeta - video! Om man har detta som "källmaterial" så kan det knappast bli bättre...Själv sysslar jag yrkesmässigt med att bl.a. kopiera (eller "bränna" om man så vill) från DigitalBeta direkt till DVD med suverränt resultat! Apples iDVD är ett utmärkt redskap för såväl proffs som amatör. Steget till QuickTime är dock ALLTID förknippat med vissa kompromisser...men Cleaner Pro 5 är ett av dessa verktyg som ger stor skillnad!

1
Bevaka tråden