Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur räddar jag de raderade iTunes-filerna?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-08 04:55

Hjälp, råkade av någon galen anledning radera alla 5 000 filerna i iTunes-biblioteket i min Mac Mini Intel. Och sedan tömde jag dessutom skräpkorgen! Fråga mig inte hur det gick till… Vilket gratisprogram rekommenderas för att rädda filerna? Hann tanka ner iPod Salvage, men har inte hunnit testa. Det är inte heller freeware.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2006-09-08 06:09

Starta inte en hårddisk du vill rädda data ifrån den, och tanka framförallt inte ner program eller andra filer till den hårddisken.

Det finns en del firmor som sysslar med dataräddning och jag rekommenderar att du går till någon av dem.

• Oregistrerad
  • 2006-09-08 07:47

Finns garanterat inget gratisprogram som gör det där jobbet åt dig. Tyvärr.

Har du musiken på nån Ipod? Jag råkade också radera alla mina "fysiska" musikfiler på datorn, men jag räddade nästan allt från Ipoden med Senuti. Ipoden är ingen säker lagringsplats, men jag hade tur.

Är du säker på att du raderade hela det "fysiska" biblioteket, och inte bara tog bort filerna i Itunes? Om så är fallet ligger ju musiken kvar på datorn, men du måste bara importera dem igen.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-08 14:39
Ursprungligen av Alphonze:

Har du musiken på nån Ipod? Jag råkade också radera alla mina "fysiska" musikfiler på datorn, men jag räddade nästan allt från Ipoden med Senuti. Ipoden är ingen säker lagringsplats, men jag hade tur.

Är du säker på att du raderade hela det "fysiska" biblioteket, och inte bara tog bort filerna i Itunes? Om så är fallet ligger ju musiken kvar på datorn, men du måste bara importera dem igen.

Tyvärr är jag säker på att filerna raderades också från hårddisken, det var det första jag kollade. Är det verkligen så tokkört att rädda filerna? Hann köra salvage-programmet en stund och det lokaliserade de raderade filerna, men hann tyvärr inte testa om rescue-knappen verkligen funkar. Men om inte – då är det äckliga Norton Systemworks eller liknande som gäller…?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-08 14:41

kolla datarescue - har hjälpt mig både en och två gånger

/Tangen

Ja, Data Rescue II kan vara en räddare i nöden här - som Tangen nämner.

Kolla http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-08 17:11

En fil åt gången…

Ursprungligen av Michael Hammarström:

I demoversionen kan man tydligen rädda bara en fil åt gången… do it the legal way och jag kommer att få sitta och rädda filer till julafton… gaaahhhhh!!

Ursprungligen av Doggy:

I demoversionen kan man tydligen rädda bara en fil åt gången… do it the legal way och jag kommer att få sitta och rädda filer till julafton… gaaahhhhh!!

Eller do it the even better legal way, och köp programmet

Väl värt de kronor det kostar.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-09-08 21:40
Ursprungligen av Michael Hammarström:

Data Rescue II är riktigt bra program, använde det senast förra veckan när min mac book pro disk krashade rejält.

Som vanligt vid dataräddnign ska man tänka på en sak, det (kan) ta (väldigt lång) tid. Jag har haft diskar Data Rescue II fått tugga 5-7 dagar dygnet runt för att få ut all information, detta är dock extremfall men kan vara bra att veta.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-09 05:11

Jag vill inte ge mig…

Ursäkta, men jag ger mig inte riktigt än… finns det verkligen i-n-g-e-t gratisprogram som kan rädda den raderade musiken?! Data Rescue känns som överkurs, vi snackar inte om en kraschad hårddisk.

Ursprungligen av Doggy:

Ursäkta, men jag ger mig inte riktigt än… finns det verkligen i-n-g-e-t gratisprogram som kan rädda den raderade musiken?! Data Rescue känns som överkurs, vi snackar inte om en kraschad hårddisk.

En helkraschad hårddisk, filstrukturen i sig eller mekaniskt, har även Data Rescue svårt att hantera. Då behövs lite andra verktyg, ex. något i stil med http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

Vill du rädda enbart raderade filer, så är Data Rescue det mest givna valet.

You choose, det är dina filer.

Sök på Google "undelete for mac" eller liknande. Jag fick massa träffar, mycket för Windows. Det gäller bara att hitta guldkornen för Mac.

Lycka till.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-09 17:07
Ursprungligen av Alphonze:

Sök på Google "undelete for mac" eller liknande. Jag fick massa träffar, mycket för Windows. Det gäller bara att hitta guldkornen för Mac.

Lycka till.

Tack för det tipset. Har sökt på Mac + rescue files, Mac + salvage files och Mac + recover files. Inte mycket matnyttigt där, tyvärr. Inget tips på guldkorn, förresten?

Ursprungligen av Doggy:

Tack för det tipset. Har sökt på Mac + rescue files, Mac + salvage files och Mac + recover files. Inte mycket matnyttigt där, tyvärr. Inget tips på guldkorn, förresten?

Sorry, jag ville inte verka som en dryg besserwisser som ger självklara tips. Jag kollade bara inte in alla träffar, de flesta kostar dock pengar märkte jag.
Se bara till att spara din disk orörd tills du faktiskt hittar det du söker.

• Medlem
  • Luleå
  • 2006-09-13 21:41

Ger upp…

Hmmmm… till slut gav jag upp. Att konsultera företag går bort, kostar fantasibelopp och några garantier för att de lyckas finns inte. Demon av iPod Salvage hittade filerna, men de kan bara räddas med den skarpa versionen. Som kostar runt 90 dollar. Tankade hem Norton Utilities, men den upplagan verkade tyvärr inte fungera på Intel-processor.

Får nog leva med att några hundra Lundell- och Thåström-låtar försvann ut i evigheten. Mycket av det andra fanns som backup i iPoden och jobbdatorn. Och med Senuti gick överföringen snabbt och smärtfritt.

• Medlem
  • Skövde
  • 2006-09-11 16:02

Hoppas du hittar något program som funkar för det är inte billigt att vända sig till något företag som fixar det. Några bekantas hårdisk kraschade med alla deras foton på deras 3-åriga son. De hade inte backup så de vände sig till ett företag i sthlm som kunde fixa det. 40 000kr kostade det, förmodligen många foton. Inte kul...

1
Bevaka tråden