Detta är egenligen en PC-fråga men eftersom jag vet att många av er arbetar i blandade miljöer gör jag ett försök.

En bekant som kör Adobe Premiere 6 och Canopus Raptor DV får inte Mpeg-konventeringen att funka. När han startar konverteringen går det cirka 10 sekunder innan felmeddelandet "En ogiltlig åtgärd har utförts ............."

Adobe känner inte till buggen och han skall ta kontakt med Canopus men ville att jag skulle göra ett försök innan dess.

Som läget är nu får han lämna in varje filmsnutt till ett proffesionellt bolag och som självklart tar betalt för sina tjänster.

Vad han vill ha gjort är att lägga en filmsnutt på en CD för att kunna skicka till presumtiva kunder. En förutsättning är att Windows Mediaplayer kan hantera formatet. Kvalitén på filmen är av underordnad betydelse eftersom det handlar om att presentera höghastighetfilmning.

Vilket Mpeg-format bör han använda? Finns det någon annan programvara till PC som kan konvertera till Mpeg och inte kostar skjortan?

Jag håller självfallet på att bearbeta honom att köpa en Mac och han verkar inte helt ovillig