Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla från dator till TV

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2001-11-18 18:55

Tjenixen, jag har en 867 G4 med ett GeForce 3 (det som finns på apple store) och nu skulle jag vilja koppla in datorn till TVn så man kan kolla lite på film... Är det möjligt? Och isåfall vad är det för utrustning som behövs, vad kostar det, och vart hittar jag det?

• Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-18 19:41

Hej Zaphod

För att kolla på TV via datorn behöver du tre grejor.
1* TV-ut från grafikortet
2* En sladd (SVHS eller dylikt)
3* SCART-in kontakt, som du stoppar i TV:n

Jag köpte ett paket hos SCANDISC i Örebro
Då fick jag en 15meters SVHS-kabel och en 15meters ljudkabel, samma typ som man stoppar in i Stereo apparater plus en SCART IN/OUT, som man pullar in i TV:n

Hela kalaset ge på 250:- tror jag, de 1 år sedan jag köpte de.

Lycka till
//Morgan

Finns det något kort för att både få ut bild till tv:n från datorn - och för att få in bild i datorn (via scart). Var i så fall och vad kostar det?

Jakob

• Medlem
  • Örebro
  • 2001-11-18 22:23

Hmmm! Till min gamla PC så hade jag ett TNT2 grafikort med in och ut på SVHS. De kostade för 2 år sen, 2000:-, jag är tämligen ny på MAC, så tyvärr vet jag inga kort.

//Morgan

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-18 22:59

problemet är då att jag inte har någon TV out port på mitt GF3 vilket är redigt lamt av apple tycker jag... Jag antar att jag får köpa ett par PCI kort, lite sugen på ett SoundBlaster samt ett TV in och ut kort

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-19 09:46

clas olhson her en lite geekig grej som kopplar från vga till svhs.. den kostar 1000 tror max upplösning var 800x600..

billigt alternativ.. men jag vill ha ett radeon istället

Man måste inte ha en scartsladd, om man har en video med RCA-kontakter för video och ljud, vilket många videospelare har idag (tror även en och annan avancerad tv har det, men det är inte lika vanligt). Då kan man skaffa en speciell RCA-kabel för detta (vanligtvis gul, vit och röd kontakt). Så tar jag ut videon från min 8600. Även Apples speciella video ut-sladd för iBooken ger signalen på just såna kontakter.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2001-11-19 11:02

VGA/SVGA TV-adapter

Överför datorbilden till din TV. Passar till PC med 15-polig anslutningskontakt för monitorn (HD15F). Klarar upplösningar 640x480 till 1024x768 pixels. Lev. med S-VHS, RCA- och SCART-kontakt. Utgångar för video-out och S-VHS-out. Omkopplare för PAL/NTSC.

sida hos clas ohlson >>

1
Bevaka tråden