Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka datorhögtalare är bäst/snyggast?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av dboy:

Så här ser det ut

Vart har du köpt det halvtransparanta underlägget någonstans? Letar själv efter något liknande...

Ursprungligen av northernlights:

Vart har du köpt det halvtransparanta underlägget någonstans? Letar själv efter något liknande...

Ser ut som ett "pröjs" från ikea 49 kronor mac-anpassat kvalitetstillbehör i eva-plast, jag tror baske mig jag ska köpa mig ett nästa gång jag hamnar på ikea

  • Oregistrerad
  • 2006-10-21 16:20

På NK i sthlm. Grymt bra för optiska möss också. Det var en oväntad bonus. Faktiskt den bästa "musmatta" jag haft!

Ursprungligen av northernlights:

Vart har du köpt det halvtransparanta underlägget någonstans? Letar själv efter något liknande...

Snyggt! Där skulle jag också vilja jobba

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:38

det är faktiskt riktigt trevligt. Nu ljuder macen underbart. Gillar Bose mer å mer.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:49

Tussen: jag använder wacomplattan (a5 wide) till retuscher av mina bilder mest. Men jag fuskar lite som illustratör. Den är helt OK men en A4 wide hade varit grymt.

Dina högtalare ser riktigt Hi-Tech ut! Grymt ljud gissar jag. Själv vill jag bara att iTunes ska låta vettigt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 23:26

Beolab4 (inlägg nr 16) är snyggast hittills. Dom ser goda ut - man har lust att ta ett bett i dem!

Själv kör jag med jag Vantage. Här är min kreativa hörna - en av dem, med Vantage A4-1. Tretusen spänn kostar de i runda slängar. Glasklart distinkt studioljud. De låter som om de är två meter höga ungefär. Köpt från Herr Gustafsson själv utanför Alingsås. Jag hade ett par trärena först utan fötter men bytte till dessa snygga svarta med fötter som jag kan skruva på och därmed få lutning på högtalarn.

http://amendu.se/creativecorner.htm

Din A5-wide ser mycket större ut än min vanliga A5:a.. Finns det A4-wide? Trodde bara det fanns vanlig och "oversized", dvs 30x30.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 08:25

Vill man läsa mer kan man gå till Vantages websida http://www.vantage.se. Därifrån kan man gå in på underavdelningen Vantage och vidare till "Se omdömen…". Väl där går det bra att ladda ner tester och beskrivningar från HiFi & Musik nr 5 2003 och Stereo nr 3 2003.

Där ligger faktiskt även den PDF som jag skickade Ingemar Gustafsson efter att jag hade varit ute mitt i rykande nyårssnöstormen och handlat hos honom. Alltså Erik Svansbros recension av högtalaren från iPod.se. Roligt att de har lagt upp den, för Erik Svansbro beskriver ju att han upplever något missljud i basen vid sitt test. Överlag är han ju ändå mycket entusiastisk och skriver också trevligt.

Ingemar berättade att de hade installerat ett par av A4:orna i varje rum i ett gym i Stockholm, totalt mellan 20 och 40 par, jag minns inte så noga, och kopplat ihop samtliga via Out/Fix-utgången som skickar inkommande signal vidare obearbetad till nästa par. Signalen går alltså vidare till nästa högtalarpar oberoende av om man har sin egen högtalare påslagen eller inte, vilket låter perfekt för ett gym där man kör samma musik över hela plejset.

Förresten – en av mina kunder åkte, efter att jag demat mina A4:or, ut och handlade "storleken större samt en sub" till sin datorbaserade hemmastereo. Uuh! Jag måste nog göra nytt hembesök och lyssna på den anläggningen någon dag och kolla vad det var de köpte!… Hos mig, i hyreslägenheten, passar dock A4 perfekt och jag riskerar inte att bli vräkt…

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 09:05
Ursprungligen av johan_fbg:

Din A5-wide ser mycket större ut än min vanliga A5:a.. Finns det A4-wide? Trodde bara det fanns vanlig och "oversized", dvs 30x30.

A5 wide är lika bred som en A4 men lite mindre på höjden. A4 wide finns ju inte tyvärr, hade varit en riktigt najs produkt... Det stod mellan A5 wide och A3 wide när jag shoppade för en månad sedan men A3 wide är sjukligt stor.

Pär, det var ett par rejäla låder det där. Det har jag inte riktigt plats med. Är riktigt nöjd med mina små bose ändå. Låter sweet som f*n!

Kan inte annat än att rekommendera beolab 4. Kör dem till min dator som står i ett hörn i sovrummet. Angående priset så får man ju ta hänsyn till att de agerar också som stereo till min mp3-samling vilket slår lite två flugor i en smäll och gör att ljudkvaliteten är extremt viktig. Ska man bara ha högtalarna som datorhögtalare så kan jag dock hålla med om att de är lite overkill och man är också lite dum eftersom de erbjuder otroliga möjligheter för ljudutbyggnad i hemmet. Man kan ju t.ex. köra enbart en ipod-dock inkopplad i dem med fjärrkontroll så har man en komplett otroligt snygg stereo varsomhelst i hemmet utan att behöva gömma en ful subwoofer.
De har verkligen superbt klart ljud och alla som säger att B&O har dåligt ljud har ingen koll. Visst kan man säkert få likvärdigt ljud till något lägre pris men vilken kvalitet får man på grejerna och hur mycket fular dom ner hemmet? Det där med phillips kommer från att de i MX-tv:na hade phillipsbildrör och det var inget fel i det. Har en sån TV hemma som är 20 år gammal ger perfekt bild. Om ni läser kan ni se att deras högtalarteknik bygger på egna eller uppköpta patent. Men som någon annan sa det är bara att gå in på en B&O butik och lyssna och se själva.
Fan, jag borde fan få spons av B&O för det här inlägget... Nej men så är det.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 10:45

I hear you!

Stoffe_99mac, kan du inte lägga upp en bild på hur det ser ut?? Mycket nyfiken!

ar vantage svenskt? jag ar i storbrittanien och behover ett par bra. men jag vill slippa forstarkare etc etc

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 15:42

Vantage grundare och huvudkontor finns i Ingared utanför Alingsås. Ljudteknikern bakom högtalarna är någon branschlegendar från Ljungskile som jag inte kom ihåg vad han hette. Företaget har såklart återförsäljare men på huvudkontoret finns ett otäckt fint demorum med alla modeller. Där kunde jag också snubbla över nåt som liknade en flygplansvingeprofil som hette Infinity ("den har jag som referenshögtalare") och som kostade mer än summan av hela mitt livs sammanräknade veckopengar. Som tur var slapp jag lyssna på den; hade nog blivit sjuk. På hemsidan hittar du mailadress, telefon mm.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 15:55

Att de låter fantastiskt har jag förstått men är det bara jag som tycket att de är skrämmande fula?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 17:36
Ursprungligen av dboy:

Att de låter fantastiskt har jag förstått men är det bara jag som tycket att de är skrämmande fula?

du är inte ensam...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-09-26 19:54

Absolut.

Harman Cardon Forever

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 06:18

Beolab 4, mina designmässiga favvisar, är förstås svåra att placera så de ser vettiga ut i ett gym, eller väggmonterade i ett behandlingsrum etc. Men på värsta skrivbordsytan, där är de perfekta. Så – rätt högtalare till rätt plats naturligtvis.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-21 15:53

Dessa tycker jag är riktigt snygga: http://www.xhifi.com/ ! $995 är lite väl mycket bara . Vet inte hur de låter heller...

Annars är jag väldigt nöjd med mina Harman Kardon SoundSticks II, rekommenderas skarpt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-09-27 19:21

Apple Pro speakers låter suveränt bra med iTunes 7 och EQ:n i läget Vocal Booster.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-23 10:36
Ursprungligen av Macus:

Apple Pro speakers låter suveränt bra med iTunes 7 och EQ:n i läget Vocal Booster.

Pro speakers är trevliga, men för att få dem att fungera på en ny mac (eller äldre utan specialport) så måste man antingen fixa en svindyr adapter eller bygga om dem med extern strömadapter. Vad behöver de för strömstyrka? Svara/diskutera gärna det i lämplig tråd.

Här är en bild på mina beolab 4 på mitt något dammiga skrivbord. Riktade utåt från hörnet för bästa ljud även när jag inte sitter vi datorn. Lyssnar på dom just nu och de har underbart ljud.
Högtalarna har 3 lägen på högtalarna för att ge bästa ljud utifrån den position de står på i rummet. De är också väldigt väl förstärkta vilket också kan vara lite lite jobbigt för lägstavolymen är snudd på för hög, men genom att både justera volymen i itunes och huvudvolymen kan man få vilken volym somhelst. Det ställer dock höga krav på ljudkortet på datorn och beroende på kvaliteten så kan man höra ett väldigt lågt brus när musiken är avstängd särskilt om huvudljudet på datorn är högt satt och ljudet i itunes är neddraget. Men som sagt beror detta enbart på datorns ljudegenskaper. T.ex. så ger min powerbook mycket mindre brus än min stationära som har ett ljudkort som är inbyggd i moderkortet.
Är du ljudofil, vill ha ett utbyggbart system med kvalitet och samtidigt mån om att ha ett vackert hem, så rekommenderar jag absolut B&o. Sen dröjer det ju ett tag innan man har råd att bygga ut systemet men det är en annan sak. Förresten, om man köper en airport express, kan den synka så man köra ljudet i både datorns högtalare och fjärrhögtalarna samtidigt?

Jag har iaf beställt mina högtalare idag. Klipsch Pro-Media 2.0 - svarta. Väntar få dem i slutet av nästa vecka

Rent estetiskt så tycker jag att JBL Creature II (vita) de bästa högtalarna, ska köpa såna själv. Vet däremot inte hur de låter...(var länge sedan jag lyssnade på musik med såna, hade iofs inget att invända mot då). Går lös för en tusenlapp.

Macoteket har börjat sälja de nya från JBL nu: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=275400&product_id=1019904

Även om de ser riktigt coola ut så är jag nöjd med mina Klipsch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 12:01
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Macoteket har börjat sälja de nya från JBL nu: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=275400&product_id=1019904

Även om de ser riktigt coola ut så är jag nöjd med mina Klipsch.

De såg riktigt schyssta ut! Själv jagar jag nu högtalare till ett litet kök, om de är aktiva eller ej spelar inte nån större roll, de ska kopplas till en Sonos-station så det funkar vilket som. Kriterierna är att de ska vara snygga och ge hyfast ljud. Slipper helst baslåda (om den inte är liten och går att ställa på en hylla). Har funderat på ett Minipod http://www.hifiklubben.com/image/prod/MINIPODBK_1_m.jpg men andra förslag mottages gärna!

Ursprungligen av sputnik:

De såg riktigt schyssta ut! Själv jagar jag nu högtalare till ett litet kök, om de är aktiva eller ej spelar inte nån större roll, de ska kopplas till en Sonos-station så det funkar vilket som. Kriterierna är att de ska vara snygga och ge hyfast ljud. Slipper helst baslåda (om den inte är liten och går att ställa på en hylla). Har funderat på ett Minipod http://www.hifiklubben.com/image/prod/MINIPODBK_1_m.jpg men andra förslag mottages gärna!

Sänk taket och sätt in inbyggnadshögtalare o spotar. Ju mindre det syns desto bättre.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-24 22:58
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Sänk taket och sätt in inbyggnadshögtalare o spotar. Ju mindre det syns desto bättre.:cool:

Bra idé, om det inte vore för att taket redan är sänkt och dubbelisolerat infällda högtalare hade naturligtvis varit det bästa men är tyvärr inget alternativ nu…

Bevaka tråden