Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hackande video i 720P på Dual G5:a

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en 2*2 GHz G5:a... den första som kom ut. Jag har 512 i RAM (inte så mycket, men har klarat sig ok hittills).

Gick till denna sida http://www.apple.com/quicktime/guide/hd/nasaspaceshuttle.html
och körde 720P varianten. Jag hade terminalen öppen samtdigt och körde en "top" där. Döm av min förvåning då filmen hackar till ibland... ibland ordentligt... trots att den sammanlagda procenten av CPUanvändande inte är mer än 150%. Oftast inte mer än 100%. Ändå kan den hacka till.

Kan någon förklara? Vet inte om jag sväljer att det skulleha med RAM-mängden att göra. Inga andra program är igång... och filmen är inte på mer än 40 Mb eller vad det nu var. Tycker att bruken ska klara av att decode:a den korrekt o smidigt.

• Medlem
  • 2006-09-12 13:18

Filen är 40Mb ja. Betänk att varje frame är 1280*720*3(minst) stor, dvs nästan 3Mb. Det är sedan minst 24 sådana frames per minut. Avkodningen med moderna codecs förlitar sig även på information i både föregående och kommande frames vilket gör att det är ganska många frames som måste vara i minnet samtidigt. Nu gissar jag men förmodligen minst 10 frames bakåt och kanske lika många framåt. Det blir 60Mb, filen var 40Mb, det blir 100Mb. OSX tar nog minst 256Mb. Då har du kvar 156Mb som används av applikationen i övrigt.

Jag tror att du skulle uppleva en riktigt stor prestandaökning om du pillar i mer minne i burken.

/hpe

Har en likadan burk hemma, fast med 1 Gb i RAM. Ska testa med samma fil hemma ikväll om jag kommer ihåg det. Får väl se om det fungerar bättre. Tack för svaret.

1
Bevaka tråden