Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snälla, hjälp en förväntansfull switcher!

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

Ni verkar så duktiga, trevliga och hjälpsamma här, så jag hoppas att ni bara
blir glada nu när ni får en hel drös frågor att bita i från en blivande switcher!

Jag sitter som på nålar nu, så fort jag har fått svar på dessa
frågor går... - nej - springer jag och köper mitt livs första Mac!
Jag har inget att förlora!

Ja, det kom faktiskt en liten tår av ilska och frustration när min
IBM ThinkPad inte hittade USB-minnet och tog många minuter på sig
för varje omstart när jag hade en deadline att passa.

När jag väl hade fått iväg filerna till kunden åkte jag förbi PC-City
och kollade på de bärbara PC-datorerna. Sen hörde jag plötsligt mig
själv börja fråga om Mac:ar! Jag som knappt aldrig varit i närheten
av en Mac! Jag vet inte om det var hjälp från ovan eller mitt
undermedvetna som gjorde sig hört, men något magiskt var det som hände...

Sen var det kört.

Heeeeela gårdagen ägnades åt att läsa olika Mac-forum på Internet... Inte
så produktivt, men desto mer lärorikt. Och hoppet om en (i alla fall mer
än nu) problemfri arbetsdag tändes. Tyvärr verkar det ju som att det kan
bli problem med Mac:arna också. Men det verkar inte handla så
mycket om krascher och fel i program. De vanligaste problemen verkar
vara att datorn blir steka-ägg-het och att den låter illa/högt.

Det jag helst skulle vilja ha är en vit MacBook. Jag tycker att den är
snygg och det är ju alltid praktiskt med en bärbar dator. Dock är det
sällan jag faktiskt tar med mig min nuvarande bärbara PC någonstans.
Utomhus så är det ju svårt att se vad det är på skärmen. Så jag har
börjat fundera på om det är bättre att investera i en sådan där
läcker iMac. Det sägs att den går supertyst också!

Jag ska ha datorn till följande:

*InDesign (Jag har blivit rekommenderad att byta från CorelDRAW till
InDesign. Och ja, CorelDRAW kraschar jämt och ständigt. I en tråd här
verkar det dock som att inte ens Pro-versionen av MacBook:en orkar med
det programmet. Jag vet inte om det jag jobbar med räknas som krävande
arbete eller inte. Jag gör korsord, dvs jag gör rutnät med text och
pilar och lägger in ett par bilder)
*SAOL
*Nationalencyklopedin
*vSubst Finns det någon motsvarighet till Mac? Nationalencyklopedin
kräver att programskivan sitter i en CD-spelare för att programmet ska
funka. vSubst skapar en virtuell CD-enhet istället så att jag slipper ha
CD:n surrandes i läsaren hela dagarna.
*Office-paketet (i alla fall Word och Excel)
*PhotoShop eller troligare PhotoShop Elements då jag bara nyttjar ett
fåtal funktioner.
*Söka information på Internet och använda mailen.

*Universal Binaries (Min Mac-kompis säger att han tror att jag
ska ha något som heter så. Behöver jag det? Det ska tydligen göra programmen
snabbare så att de inte behöver köras genom en emulator vid namn Rosetta. Jag
fattar nada)

*Jag läste något om att man kunde köpa till något UPS-grejs för
att det gjorde att det blev en jämnare spänning till datorn och att
det var bra. Rekommenderar ni det?

*Jag skulle även vilja börja blogga. Jag kan ingenting om det, men
hoppas att det finns ett program som smiiiiidigt låter mig uppdatera
bloggen och lägga in bilder (och annat som hör en blogg till) varje dag.

Jag är _inte_ intresserad av spel som är mer avancerade än Tetris. Jag
laddar inte hem musik eller filmer.

Det kliar i köp-fingrarna och helst vill jag göra en beställning redan
idag. Sen kan jag kasta CP:n (oj, råkade jag kasta om bokstäverna där)?
åt h-e. PC:n på mitt kontor har jag dock nyss uppgraderat med nytt
moderkort, mer minne, större hårddisk mm, så den tänkte jag köra vidare
på. Men vad jag har förstått ska jag kunna köra InDesign hemma på
bärbara och sen ta filerna på USB-minne till jobb-PC:n och avsluta arbetet där utan
krångel. Och åt andra hållet också så klart.

Är det något annat jag ska tänka på eller köpa till?

OBS!
---> Det viktigaste är att jag får en dator som är stabil med program
som inte krånglar. Jag är så jädrans trött på det. Jag är värd något bättre.
Jag har som ni ser inga gigantiska prestanda-krav, så jag antar att det
inte är någon risk att datorn kommer att upplevas som långsam,
vilken jag än väljer. Om det inte skulle vara för InDesign, då... (Har
ingen aning om Freehand eller Illustrator är något för mig istället,
men en kollega som använder InDesign är nöjd)

Jag vet att jag är töntig som bryr mig om färgen på datorn, men jag
skulle helst vilja ha en McBook för den är vit och fin och bärbar.
I alla fall när jag hastigt kollade på den i affären. I så fall
köper jag till mer minne.
Om ni rekommenderar en annan Mac, stationär eller bärbar, tvekar jag dock
inte att bortse från färgen! Bara bytet till en Mac kommer säkert att
kännas uppfriskande. Jag satt och nästan studsade på stolen av
upphetsning igår när jag för första gången i mitt liv faktiskt
bestämt mig för att prova en Mac.

En sista fråga, jag lovar! ;o)
Hur är det med TCO-märkning på Mac-skärmar? Strålar de mycket?

Tack och hej,

Anna

En iMac skulle nog passa dig, t ex den här konfigurationen med 2 GB RAM: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/6104042/wo/Tz2DxMhuhLRw2QSsGyA8Tn9JIHZ/7.?p=0

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-12 15:06

Nu har jag ingen hatt men blir du missnöjd så lovar jag äta upp min hatt.

Har själv under en länge tid varit pc-kille ( haft en Performa 6230 tidigare men det var så länge sen så det räknas nog inte ). Jag förvånas varenda dag över hur otroligt trevligt det är att vara Mac-ägare.

Fast samtidigt.. Varför förvånas över att min MacBook funkar? Det ska den ju göra. Min tillvaro är otroligt mycket problemfriare idag. Sitter och för sig med Pc på jobbet men min MacBook har jag med mig VARJE dag på jobbet.

Jag reagerade också över fläktljudet men det finns en firmwareupdate för det ju. Varm? Ja, lite får jag väl säga att den blir men samtidigt behöver man väl inte sitta och ha underverket i knät hela tiden? Även fast man vill.

Så köp du en Mac med mycket gott samvete. Stoppa i mycket ram bara och välkommen till en problemfri tillvaro. Är så otroligt imponerad, glad och lycklig att jag köpt en MacBook. Det enda jag är missnöjd med skulle väl i så fall vara att jag inte har något att vara missnöjd med men det kan jag leva med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 15:03
Ursprungligen av Anna Västerås:

Alla Mac-skärmar är ju nuförtiden LCD (platta) och inte CRT (tjock TV-bildrör), så de strålar i princip inget alls.

Sedan har ju TCO krav på ergonomiska aspekter kring dataskärmar, och vad de går ut på vet jag inte. Men frågar du mig är Mac-skärmar bland de ergonomiskaste som finns (eller vad det heter)!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 15:18

Laptop eller stationär?

Du får helt klart mer dator för pengarna med en stationär. Du får en bättre arbetsplats, större skärm, stort tangentbord, riktig mus, mer prestanda.

Med en laptop kompromissar man med dessa saker för att få portabilitet. Själv har jag en laptop för att jag gillar att ligga i soffan och surfa. Om du inte behöver portabiliteten tycker jag iMac är bättre.

Om du ändå köper en laptop kan du ansluta extern skärm, tangentbord och mus om du vill förbättra din arbetsplats. Det är bara att betala...

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-12 15:25

Hej och välkommen hit till oss.
Kul att du är sugen på en Mac. Hoppas att du snart kan posta ett inlägg i den här tråden.
http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/23186-upprop-ar-du-en-switcher-16.html#post741410

Yes!!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 15:52

Hej!

Här kommer lite hjälp på vägen:

http://macworld.idg.se/globalincludes/applikationer/pdf_arkivet/articleBuy.asp?item=16733
http://macworld.idg.se/ArticlePages/200602/24/20060224105322_MW/20060224105322_MW.dbp.asp

I diskverktyg kan man skapa avbilder av cd skivor mm för att slippa mata in cd'n

fattar nada)

Universal binaries är program som är gjorda för att köras på både den gamla ppc processorn samt den nya Intel processorn som numera sitter i alla Mac'ar. Tex. photoshop finns ej som universal binaries program därför måste datorn använda den inbyggda emulatorn "Rosetta" för att kunna köra detta program, detta medför att programmet inte går så fort som det skulle, idag är de flesta program universal binaries, och inom en snar framtid är alla det.

Lycka till

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 15:39

Universal Binaries (Min Mac-kompis säger att han tror att jag
fattar nada)

Apple har precis bytt datorchip (arkitektur) från PowerPC (PPC, G4, G5, etc) till intel (vilket är samma sorts chip som PC har).

intel-chip är nuförtiden ofta snabbare än PPC.

Tyvärr går inte program gjorda för PowerPC utan vidare att köra på intel-chip. Så därför har Apple gjort ett speciellt program som heter Rosetta som följer med alla nya datorer. Detta program gör att man kan köra äldre program gjorda för PowerPC-chipet på alla nya Macar som har intelchip. Problemet är att Rosetta går långsammare än om programmet var gjort för intel-chipet. Men det vägs ofta upp av att intel-chipet är snabbare än vad PPC-chipet är.

En Universal Binary är ett program som är gjort både för gamla Macar (med PowerPC chip) och nya (med intel chip). Om det program du vill köra är Universal Binary så går det med full hastighet, utan Rosetta, på en ny Mac.

Med tiden kommer de flesta program att vara Universal Binary. Exempel på program som ännu inte är det är Microsoft Office och Photoshop (som alltså måste köras via Rosetta). Jag skulle tro att båda dessa program snart (inom ett halvår?) är Universal binary.

Hej!

Tobiwan (Kenobi): Tack för tipset! Det kan mycket väl bli så. Praktiskt med en ifylld beställning och allt...! ) Det vore intressant att få veta varför du rekommenderar iMac? Tror du inte att MacBook:en pallar med InDesign? Eller är iMac:en stabilare på något annat sätt?

Pesc: Det har du rätt i, jag visste ju egentligen att platta skärmar inte strålar nämnvärt. Hjärnsläpp. Det jag nog egentligen tänkte på var kanske om de kan vara irriterande för ögonen på andra sätt, t ex reflektioner eller flimrig uppdatering av bilden (det sista finns det väl ingen risk för, men jag skriver det ändå).

Petand: Ja, jag skulle också förvånas varje dag jag arbetade med en dator som inte krånglar, istället för att bli motarbetad av den... Jag har aldrig datorn i knät, men jag vill inte att den ska börja brinna, eller nå't. Det känns skönt med hatt-kommentaren, för det skulle aldrig en PC-ägare kunna lova...! Jag känner verkligen hur en ny värld öppnar sig!

Det känns som att det står 1-1 mellan iMac och MacBook. Det kanske blir en av varje?? )

Tack för den snabba hjälp jag hittills har fått! Om ni fortsätter i samma anda så har jag snart fått svar på alla frågor!

/Anna

applecenter

Hej "Anna i västerås"

Har inte så mycket svar på dina frågor, jag köpte min mac på pc-city i västerås och var väldigt nöjd med det, dock verkar inte alltid kunskaperna vara de bästa om mac bland all personal på pc-city.

Ta en sväng ner till city och applecenter, priserna skiljer sig inte nämvärt, men de verkar i mitt tycke väldigt kunniga och framförallt tar de sig tid att hjälpa en kund.

Butiken ligger tydligen mitt emot gamla systembolaget om det säger dig något? (är inte själv från västerås) tror det var på storgatan.

Men jag har blivit väldigt bra bemött i den butiken.

/Gusten68 från Eskilstuna

Hej!

Tobiwan (Kenobi): Tack för tipset! Det kan mycket väl bli så. Praktiskt med en ifylld beställning och allt...! ) Det vore intressant att få veta varför du rekommenderar iMac? Tror du inte att MacBook:en pallar med InDesign? Eller är iMac:en stabilare på något annat sätt?

Eftersom du ska jobba lite grafiskt med datorn så passar iMac bättre. Dels för att den har ett riktigt grafikkort som är mycket bättre än det som sitter i MacBooken. iMacen har en snabbare processor också. Sen är skärmen på MacBooken bara 13" och den lilla ytan är ganska trist när man jobbar med grafik, då behöver man så mycket yta som möjligt. På iMacen 17":aren får du ju högre upplösning och mer yta att jobba på. Sen är MacBook-skärmen sämre generellt sett också, tro mig jag har en själv! Men MacBooken är en väldans trevlig dator annars, men jag rekommenderar den inte om du ska jobba mycket grafiskt. Skärmarna på bärbara är oftast rätt mycket sämre än på stationära skärmar.
Det viktigaste du bör tänka på och inte ska snåla med när du köper din Mac är definitivt att ha tillräckligt med RAM-minne. Absolut minst 1 GB! Datorn känns mycket rappare och du kan ha igång fler program, stora bilder, Indesign-filer osv samtidigt utan att datorn känns slö, om du har mycket minne. Har du råd så köp så du har 2 GB.
Lycka till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 15:46

Jag skulle även vilja börja blogga. Jag kan ingenting om det, men

Så många frågor...

Programmet iWeb som följer med är smiiidigt för bloggar om du skaffar ett .mac-konto för $100 om året (hutlöst).

http://www.apple.com/ilife/iweb/features/blogging.html

Annars kan jag rekommendera RapidWeaver (sök på forumet) eller någon av alla de sajter som låter dig blogga direkt på nätet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 15:54

PhotoShop eller troligare PhotoShop Elements då jag bara nyttjar ett
fåtal funktioner.

Kan du ge exempel på vad du vill kunna göra i Photoshop (Elements)?

Om dina behov är väldigt enkla kanske det räcker med de funktioner som följer med i iPhoto.

http://www.apple.com/ilife/tutorials/iphoto/index.html

Oj, här hinner man ju inte med att svara innan det kommer nya inlägg... Bra!

Yes: Ja, haha, jag längtar efter att få skriva i den tråden!

Pesc: _Mycket_ bra och tydligt förklarat för mig som är en Mac-Dummy. Bra att du nämnde program som jag ska ha, så att jag vet vad som gäller i mitt fall. Du tror att den snabbare Intel-processorn uppväger, behöver jag ändå UB tror du? Om inte Photoshop och Office skulle bli UB snart alltså.

/Anna

Senast redigerat 2006-09-12 18:30
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 16:04

...Du tror att den snabbare Intel-processorn uppväger, behöver jag ändå UB tror du? Om inte Photoshop och Office skulle bli UB snart alltså.

Jag tror att för dina behov kommer det gå utmärkt att köra ordbehandling och lätta Photoshop-saker via Rosetta. Om du inte hade vetat om det här med UB och Rosetta tror jag inte du hade tänkt på det.

Så vida du inte låter Excel tugga långa stunder i avancerade beräkningar eller gör avancerade Photoshop-jobb med tunga filter och massor av lager...

• Oregistrerad
  • 2006-09-12 16:32

Hej Anna!

Ditt inlägg är nästan för perfekt för att vara sant, ur den bemärkelsen att du faller rakt in i ramen för hur en klassisk switchare upplever sin vardag och var vi med Macen kan stega in och avhjälpa alltsammans.

Nu kanske din PCs prestation är orsaken till att den inte följt med så mycket ut, i kombination med att den förmodligen är ganska mycket klumpigare än MacBook.
Ett par aspekter beträffande MacBook:
•Den har Glossy skärm vilket gör det i princip löjligt svårt att se något i vissa ljusförhållanden utomhus.
•Den är fortfarande i Rev A, dvs att den har haft en hel del (förhållandevis mycket) barnsjukdomar.

iMac. Har aldrig haft så speciellt många barnsjukdomar och blev för några dagar sedan Rev B. Vansinnigt prisvärt dator med, som du vet, en otroligt sleek profil och litet footprint. Desktop Publishing görs troligtvis bäst på en stor, ljusstark och bra skärm. Nu finns den som känt i 24" oxå. Tyst är bara förnamnet. Och har du inget brinnande behov av att kunna sitta ute och producera så skulle jag tippa att den för dina önskemål passar bäst.

Citat:

*InDesign (Jag har blivit rekommenderad att byta från CorelDRAW till
InDesign. Och ja, CorelDRAW kraschar jämt och ständigt. I en tråd här
verkar det dock som att inte ens Pro-versionen av MacBook:en orkar med
det programmet. Jag vet inte om det jag jobbar med räknas som krävande
arbete eller inte. Jag gör korsord, dvs jag gör rutnät med text och
pilar och lägger in ett par bilder)

InDesign rullar skapligt på de nya Macarna. Som du kanske känner till ska Adobe uppgradera Creative Suite till version 3 och då är det full fräs på dagens Intel Macar.

Citat:

*SAOL
*Nationalencyklopedin

Saknar info om dessa.

Citat:

Att göra skivavbilder i MacOSX är enkelt och det finns stöd för det direkt i systemet. Dessutom erbjuder Roxio Toast (Brännarprogram motsvarande Nero på PC) denna funktion.

Citat:

No problemas! Hela Officepaketet finns för MacOSX. Kostar idag 2500:- vid köp av en maskin hos oss. Är man student kostar det 1500:-

Citat:

*PhotoShop eller troligare PhotoShop Elements då jag bara nyttjar ett
fåtal funktioner.

Som sagt, Creative Suite, där Photoshop ingår, kommer i fullfräsversion kring årsskiftet. Tills dess går det utmärkt att köra CS2 eller elements på tex iMacen.

Citat:

*Söka information på Internet och använda mailen.

Samma lika. Dock finns det fortfarande sidor på nätet där Macen blir lite diskriminerad. Någon bank, en del pokersidor etc, men detta avhjälps lätt med Parallels Desktop som låter dig installera Windows och köra det i ett fönster.
Mailen sköts bäst från Apples eget Mail. Superenkel men kraftfull mailklient.

Citat:

fattar nada)

Din kompis har rätt. Men behövde inte oroa dig i onödan. Program som inte är UB körs automatiskt via Rosetta. Bakom detta ligger lite nördig fakta angående Apples byte till Intel-processorer från IBM-processorer. Om man har en programvara som inte är UB så brukar oftast en uppdatering av den samma avhjälpa saken. Ibland krävs mer arbete, som i fallet med Adobe med deras CS3. Men generellt har arbetet med att översätta befintliga program till Universal Binary har gått rasande snabbt.

Citat:

Saknar info.

Citat:

Hahaha, klockrent! Till varje Mac följer programsviten iLife. Ett av 6 program är iWeb. Detta är löjligt enkelt att göra exakt det du önskar. Resten av sviten kan jag visa i butiken. Det tar för lång tid att förklara här.

Citat:

Jag är _inte_ intresserad av spel som är mer avancerade än Tetris. Jag
laddar inte hem musik eller filmer.

Det går alldeles utmärkt att spela Tetris, Bejeweled etc på en Mac. Att ladda hem musik och film ska oxå fungera.... har jag läst.... på internet....

Citat:

Men vad jag har förstått ska jag kunna köra InDesign hemma på
bärbara och sen ta filerna på USB-minne till jobb-PC:n och avsluta arbetet där utan
krångel. Och åt andra hållet också så klart.

Alla filer som produceras i dylika program är så att säga plattformsoberoende.

Citat:

Är det något annat jag ska tänka på eller köpa till?

Köper du en iMac kan jag nog tyvärr inte lura på dig en massa annat skrot... Den är löjligt komplett som det är. Dessutom har man förutom uppgraderingen (Bättre processor, mer RAM-minne) sänkt priset. På 20" är det ganska rejält; från 16795:- till 14495:-

Men måste jag försöka så skulle det nog vara mer RAM-minne... en Vacom-platta... uhm... eller en annan mus kanske... iPod... Fodral till den... skyddsplast... lurar... datorhögtalare... AirportExpress...

Citat:

Ingen info.

Jag jobbar på Apple Center här i Västerås.
Du är välkommen in till oss på Vasagatan 26 för att pilla lite extra och få förstklassig service och information. Dessutom ser jag till att du inte går härifrån utan en krashkurs i MacOSX på ca en timme vid ett eventuellt köp.
/Micke

Senast redigerat 2006-09-12 16:48

Haha, galet skönt inlägg seventribe.com. Så ska det se ut om man vill sälja. Jag skulle definitivt handla hos dig om jag bodde i Västerås. Lycka till.

Och förresten Anna. Se till att ha ordentligt med RAM i den dator du köper. Micke, se till att hon inte lämnar butiken utan ordentligt med RAM.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 17:17

En UPS (Uninterruptable Power Supply) är en manick som ger datorn ström om det skulle bli strömavbrott. Bra på sjukhus, eller för att driva viktiga servrar på nätet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avbrottsfri_kraftförsörjning

Jag tycker inte man behöver en UPS hemma.

Man kan också köpa ett lite billigare överspänningsskydd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Överspänningsskydd

Om det blir åskväder kan det komma strömspikar ur kontakten, och med lite otur så grillar den elektronik som är ansluten, som en dator. Det kan vara värt att skaffa något sådant om man har dyr elektronisk utrustning. Exakt vad som är bra vet jag inte. Jag använder ingen själv.

Ursprungligen av pesc:

En UPS (Uninterruptable Power Supply) är en manick som ger datorn ström om det skulle bli strömavbrott. Bra på sjukhus, eller för att driva viktiga servrar på nätet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avbrottsfri_kraftförsörjning

Jag tycker inte man behöver en UPS hemma.

Man kan också köpa ett lite billigare överspänningsskydd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Överspänningsskydd

Om det blir åskväder kan det komma strömspikar ur kontakten, och med lite otur så grillar den elektronik som är ansluten, som en dator. Det kan vara värt att skaffa något sådant om man har dyr elektronisk utrustning. Exakt vad som är bra vet jag inte. Jag använder ingen själv.

Pesc:
Ett överspänningsskydd kostar runt 70-150:- väl värt varenda öre, jag har bränt av tre stycken o min "gamla" e-mac, plus router etc lever fortfarande tack vare detta. Ett år fick jag en direkt träff i stolpen utanför (1:a skyddet brann upp) året därpå en spik i nätet under åskväder (2:a) o nu i år samma sak (3:de skyddet). Ibland undrar jag om jag drar till mig åskan...

Hej, jag är inne på samma spår som trådskaparen, dvs att skaffa en macbook. Men frågan som gäller för mig är nog mest om det är rätt tid att köpa en sådan nu?
Jag har läst runt på forumet och sett sidan om tysken som hittat ett fel, men när är det då läge att handla för att slippa detta fel?

• Oregistrerad
  • 2006-09-12 17:39

Haha, jag inser nu hur det ser ut... men på riktigt, min avsikt var inte att sälja. Jag ville leda henne rätt i den förhållandevis okomplicerade jungel hon målat upp... Kunde inte hålla mig när hon kastade ut betet så där!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-12 17:55

Välkommen Anna!
Sjukt roligt inlägg måste jag säga

Mycket är redan sagt men...

Du behöver inte oroa dig om vare sig Universal Binaries eller Rosetta. Det funkar bara. Jag kör Photoshop och Illustrator på min iMac med 20-tumsskärm. Funkar hur bra som helst. Och när Adobe kommer med uppgraderingen, CS3, kommer det att flyta på ännu bättre.
Jag rekommenderar 2GB internminne, men 1GB funkar säkert fint också. Du har faktiskt lite tur eftersom det precis har släppts nya snabbare och billigare iMacar.

Om du ska ha bärbar eller stationär får du fundera över. Jag har en bärbar iBook och trådlöst internet hemma och det är skönt om man ska läsa artiklar, surfa eller skriva på datorn. Det bästa är att man smidigt kan byta arbetsplats till soffan, gräsmattan eller cafét.

Angående andra program, så finns det alltid bra alternativ om det inte redan finns för Mac vill säga. Ett bra ställe att hitta fina program på är www.macupdate.com.

Jag har kört PC själv och jag ångrar inte en sekund att jag bytte till Mac.

*Pesc: ".Mac" låter dyrt. Jag ska kolla upp RapidWeaver.
Photoshop: Idag öpnnar jag bilden i PS, knappar in (under bildstorlek) att den ska vara t ex 6 cm bred och ser då (eftersom höjd x bredd-värdena länkas) att den blir 8,35 cm hög. Jag sparar bilden med korrekt bredd i upplösningen 300 dpi.
Jag vill ha bilden 7 cm hög, så då beskär jag bilden tills den har kommit så nära "7" som möjligt (lite jobbigt att kolla bildstorleken efter varje beskärning).
Ja, det är det jag använder PS till...

Ibland, om jag har fått en väldigt mörk digitalkamera-bild, använder jag PS för att "ljusa upp" bilden så att jag ser vad den föreställer. (Jag fattar inte hur man på detta sätt kan få fram färger och kontrast i en bild efteråt, men den frågan kan vi ta en annan gång...)

Om inte läget ändras genom andra inlägg, konstaterar jag med din hjälp att jag inte behöver UB.

Jag såg i något foruminlägg någonstans att det var något vanligt fel som kunde avhjälpas om man skaffade en UPS. Kanske att datorn stängde av sig själv eller kraschade? Jag får leta reda på inlägget senare. Överspänningsskydd låter bra, min dator vill jag ha i ogrillat skick.

*Poddan: Oj, två väldigt bra länktips. Tackar! Ingen som har en bunt gamla MacWorld att sälja till mig? (Jag får fråga i en annan tråd.)

*Gusten68: Jag har upplevt att PC City har duktiga säljare som vet vad de talar om till skillnad från mååånga andra affärer. De har överraskat mig positivt, faktiskt. De kanske inte är superexperter på Mac, eftersom de inte är specialiserade på just det, men jag får ju proffs-hjälpen här istället! ;o)
Han som hjälpte mig var dock själv både Mac- och PC-ägare.
Min sambo är säljare (bilstereo), så jag vet hur otacksamt det är när det kommer in folk i butiken och frågar tusen saker om produkterna och sen köper de grejerna någon annanstans. Ibland har de till och med köpt grejerna på typ Elklanten och sen kommit in till min sambos jobb och frågat hur man monterar produkterna, för de kunde inte inköpsstället hjälpa till med!
Därför känns det juste att gå tillbaka till PC City, även om jag kan köpa grejerna billigare t ex på nätet. Jag anser att kunnandet är värt något.
Om jag ska köpa till mer grejer sen kan jag åka förbi Applecenter, om det finns kvar (Jag är nyinflyttad sen tre år och har ej sett den affären).

*Seventribe.com: Haha, roligt skrivet angående switchen...
Angående "Rev A", finns det någon märkning på datorn som visar om den är nyare? Eller kommer det att dröja?

"Litet footprint"? Grekiska.

InDesign - menar du att även MacBook:en skulle klara det?

Taskigt att ens nämna studentpriset till mig som inte är student! ;o)

Parallels Desktop - förgiftar inte det Mac:en? Är det inte Windows vi vill undvika? ;o) Hoppas att Föreningssparbankens site funkar i alla fall.

iWeb ska jag också kolla upp. Tänk att det ingår en massa bra program i köpet liksom! Ovan känsla. Men skön.

Jag menade att jag inte håller på med musik och filmer i datorn. Hemladdningen har ju mer med Internet att göra.

Vad är Vacom-platta? Och AirportExpress? Orkar inte Googla mer. Jag är helt slut efter denna pekfingervals. Existerar det något program vid namn "iTypeRight"? Hmmm.

Hoppsan! Om du jobbar på Apple Center så är det ju två säljare som har gett mig råd nu... (Se det jag skrev om PC City här ovanför) Men jag har ju fått mycket handfastare tips av dig, måste jag säga. Å andra sidan kom jag ju inte med dessa frågor till PC City, när jag var där kunde jag inte ens så mycket att jag kunde ställa dessa frågor...

Kraschkurs?! Nej! Illusionen om min nya drömtillvaro har naggats i kanten... Nä, men det låter seriöst och bra. Nu börjar det verkligen luta åt din butik. Och nej, jag tror inte att du bara vill sälja. Du är expert på detta och därför svarade du på mina frågor (eller nappade på betet;o)). Tack för det!

*Tobiwan: Så himla grafiskt är inte mitt jobb. Jag behöver inte sitta och se skillnad på färgnyanser och liknande.

Got'ya, mer RAM-minne ska det bli!

*Daniel Eriksson: Haha! Tack. Jag känner mig i goda händer här på forumet.

*Tobot: Ja, jag sitter själv och garvar när jag läser svaren.

Ja, jag verkar ha haft tur som ska "gå över till den ljusa sidan" precis nu! Jag är förvånad över hur billigt det är. Men den där designen och stabiliteten och arbetsglädjen och alla inbyggda program trodde jag att det skulle kosta minst det dubbla. Det låter nästan för bra för att vara sant. Hoppas det inte är det bara!

Ser du något på skärmen ute i solen?
Tönt-Anna är rädd för strålning så det får bli en sladd som ringlar sig i gräset om jag ska surfa utomhus...

Tack för länktipset! Har dock ingen aning om vad jag mer kan behöva/vilja ha för program. Det visar sig väl så småningom.

/Anna

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2006-09-12 19:06

Vad är Vacom-platta?

http://www.wacom-europe.com/uk/index.asp

Och AirportExpress?

http://www.apple.com/se/airportexpress/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 00:35

Photoshop: Idag öpnnar jag bilden i PS, knappar in (under bildstorlek) att den ska vara t ex 6 cm bred och ser då (eftersom höjd x bredd-värdena länkas) att den blir 8,35 cm hög. Jag sparar bilden med korrekt bredd i upplösningen 300 dpi.
Jag vill ha bilden 7 cm hög, så då beskär jag bilden tills den har kommit så nära "7" som möjligt (lite jobbigt att kolla bildstorleken efter varje beskärning).
Ja, det är det jag använder PS till...

Ibland, om jag har fått en väldigt mörk digitalkamera-bild, använder jag PS för att "ljusa upp" bilden så att jag ser vad den föreställer. (Jag fattar inte hur man på detta sätt kan få fram färger och kontrast i en bild efteråt, men den frågan kan vi ta en annan gång...)

Programmet iPhoto som följer med kan beskära bilder, exportera i godtycklig upplösning och t.ex. ljusa upp en mörk bild. Jag tycker det kan vara värt att lära sig det programmet för enkla redigeringar som då blir smidiga att göra. Men vill du ändra storlekar i cm med viss dpi kan det bli lite jobbigt. Om detta är viktigt kanske du bör skaffa något annat program (fast jag tycker att fulla Photoshop verkar vara overkill för detta).

• Oregistrerad
  • 2006-09-13 02:00
Citat:

Angående "Rev A", finns det någon märkning på datorn som visar om den är nyare? Eller kommer det att dröja?

Jag kan faktiskt inte minnas om man märkt ut Rev på maskinerna. Antagligen beror det på att jag är så insnöad att jag har koll på vilka som är vilka ändå. Men på apple-history.com kan du se vad jag talar om. Angående MacBooken (och alla andra Appleprodukter för den delen) så kan man kika på Macrumors köpguide. De håller koll på när en maskin uppdaterades senast och när det är som mest troligt att uppgradering kommer ske. Dock är fallet MacBook lite speciellt eftersom det inte finns någon statestik att gå på än.

Citat:

"Litet footprint"? Grekiska.

Ytan den tar upp där du ställer den. iMacen behöver bara utrymmet av ca. en CD-skiva för att kunna stå på ett skrivbord.

Citat:

InDesign - menar du att även MacBook:en skulle klara det?

Ja, men den är påtagligt slöare än iMac.

Citat:

Taskigt att ens nämna studentpriset till mig som inte är student! ;o)

Sorry Det gäller lärare oxå!

Citat:

Parallels Desktop - förgiftar inte det Mac:en? Är det inte Windows vi vill undvika? ;o) Hoppas att Föreningssparbankens site funkar i alla fall.

FSB funkar galant. Parallels läser din Windowsverksamhet från en av dig till storleken vald Imagefil... Låter krångligt, men går automatiskt. I praktiken innebär detta att när Windows kukar ur så slänger du den "trasiga" windows-imagen och lägger dit kopian du gjort innan allt blev fel. Oerhört smart och enkelt. En ominstallation på 3 sekunder!
Och nej, VIrus eller annat smaskigt kan inte under några omständigheter slinka ur Imagen. Även om de skulle det, så är dessa inkompatibla med MacOS.

Citat:

iWeb ska jag också kolla upp. Tänk att det ingår en massa bra program i köpet liksom! Ovan känsla. Men skön.

Det är mycket bättre än du kan tänka dig. iLife kan man inte läsa sig till, det måste upplevas.

Citat:

Jag menade att jag inte håller på med musik och filmer i datorn. Hemladdningen har ju mer med Internet att göra.

Jo, men vissa undrar över Bittorrent och DC. Strunt i detta om det inte berör dig.

Citat:

Vad är Vacom-platta? Och AirportExpress?

Vacom-platta är en tryckkänslig platta med tillhörande penna. Plattan kopplas till datorn via USB. Många grafiker jobbar oerhört mycket mer effektivt med dessa. Jag har även ett par kollegor som använder detta som innesäljare, så det kan du kika närmre på sen.
AirportExpress tillåter dig att surfa trådlöst i din bostad. Dessutom kan du dela en skrivare med fler klienter. Plus att du kan strömma musik från din dator till en musikanläggning i tex köket...

Citat:

Kraschkurs?! Nej! Illusionen om min nya drömtillvaro har naggats i kanten... Nä, men det låter seriöst och bra. Nu börjar det verkligen luta åt din butik. Och nej, jag tror inte att du bara vill sälja. Du är expert på detta och därför svarade du på mina frågor (eller nappade på betet;o)). Tack för det!

Haha, du är välkommen in. Fråga efter den bruna Micke.

Nadsat: Tack för länkarna. Jag ska kolla in dem närmare sen.

MacNewBee: Oj, det är nog bäst att investera i ett överspänningsskydd! Eller flera.

Fraspe: Ja, jag funderar också på att vänta. Jag tar nog en iMac istället.

Pesc: Jag får väl prova iPhoto och se om det håller måttet!

Seventribe.com: Vad är ”påtagligt slöare”? Något som jag kommer att märka av och irritera mig på? Eller bara i jämförelse med suuupersnabba maskiner? Jag har nu 2,8 GHz på PC:n på jobbet, men tyckte inte att CorelDraw var slött när jag hade 450 MHz. Jag märker ingen skillnad… InDesign kanske är mycket mer krävande i sig, även om jag gör samma saker i det programmet som jag nu gör i CD??

Det där med Parallels Desktop, jag menar inte just virus, utan mer hela det buggiga systemet. Det känns som att buggigheten kan förpesta Mac:en. Men det är ju bra om det är så att det bara hänger sig i Windows-delen.

Jag vet inte om en Vacom-platta är något för mig. Tror du att den skulle den kunna underlätta för mig i mitt arbete t ex? Hur, i så fall?

Det här med trådlösa nätverk, vet du något om strålningen i dessa? Finns det forskning som garanterar att det är ofarligt för människor? (Tönt-Anna är igång igen, men jag skäms inte för att jag frågar)

Är du i butiken varje dag? Jag kanske kollar in idag eller senare under veckan.

/Anna

• Oregistrerad
  • 2006-09-13 14:47
Citat:

Vad är ”påtagligt slöare”? Något som jag kommer att märka av och irritera mig på? Eller bara i jämförelse med suuupersnabba maskiner? Jag har nu 2,8 GHz på PC:n på jobbet, men tyckte inte att CorelDraw var slött när jag hade 450 MHz. Jag märker ingen skillnad… InDesign kanske är mycket mer krävande i sig, även om jag gör samma saker i det programmet som jag nu gör i CD??

Jag menar att MacBooken under rådande förhållanden är ett sämre alternativ för Adobes programsvit. Dels är programmet inte optimerat för processorn så detta måste kompenseras med krafigare maskin och dels har MacBooken ingen grafikkrets att tala om och dessutom en slöare hårddisk. Fastna inte i GHz-träsket. Det är inte ens halva sanningen.

Citat:

Det där med Parallels Desktop, jag menar inte just virus, utan mer hela det buggiga systemet. Det känns som att buggigheten kan förpesta Mac:en. Men det är ju bra om det är så att det bara hänger sig i Windows-delen.

Ja, det här är bara en paniklösning för dem som verkligen _måste_ in och kladda i Windows då och då. Om man slipper är det ju bäst så klart. Och ja, när Windows brakar samman så påverkar detta inte alls Macen.

Citat:

Jag vet inte om en Vacom-platta är något för mig. Tror du att den skulle den kunna underlätta för mig i mitt arbete t ex? Hur, i så fall?

Inte jag heller. Var mest på skoj som jag drog upp den i mersäljarsyfte. Men som sagt, du kan få se hur den används i praktiken och därefter avgöra om det är något för dig.

Citat:

Det här med trådlösa nätverk, vet du något om strålningen i dessa? Finns det forskning som garanterar att det är ofarligt för människor? (Tönt-Anna är igång igen, men jag skäms inte för att jag frågar)

Om du inte blir störd av radiovågor generellt så är det nog inga problem.

Citat:

Är du i butiken varje dag? Jag kanske kollar in idag eller senare under veckan.

I princip. Börjar oftast 1200.

/Anna[/QUOTE]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-13 13:58

Wacom-platta/ritplatta är enligt min åsikt meningslöst om man inte redigerar/retuschar bilder eller illustrerar. Men har man anlag för musarm är det ju bra kanske.

Ok, nu har jag bestämt mig. Tack så otroligt mycket för all hjälp jag fått! Jag kommer garanterat att komma med fler frågor senare... Om ingen av er har några invändningar blir det så här:

Köper nu:
*iMac 17" eller 20", har ej bestämt storlek. Ska kolla i butiken.
*Extra minne, 2GB
*Överspänningsskydd
*Office för Mac
*Något designprogram, har frågat om detta på Grafiskt Forum.

Köper ev sen:
*MacBook (om behovet av bärbart uppkommer)
*Photoshop Elements (om inte iPhoto räcker för mina behov)

Köper inte:
*Universal Binaries

--> Och så ska jag skaffa "bredband" hem. Villa i utkanten av Västerås. Förslag på leverantör? 0,5 Mbit/s räcker gott. (Men det kanske inte älsklingen tycker...)

/Anna

Bevaka tråden