Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får jag över ljudet?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 18:19

Hej!

Fråga från en novis:

Jag har en gammal gammal G3:a, från mitten av 90-talet skulle jag gissa, som jag tänkte använda för ljudredigering (radioreportage). Har en G4:a också, en kub, som jag har som arbetsdator. G3:an har OS 9, och G4:an OSX.

Problemet är bara att G3:an bara har scussi-utgång, så hur får jag över ljudet från G3:an till G4:an, för att bränna på cd eller ladda upp till min hemsida? Kan jag köpa en (begagnad) cd-brännare med scussi-utgång, eller går det att länka ihop datorerna på nåt sätt?

Tips emottages tacksamt, men kom ihåg att behandla mig som ett pucko i datasammanhang.

Tacktack! / Anna

Koppla de ehop i nätverk. Appletalk fungerar även på MacOsX. Du aktiverar det i OsX under nätverk i systeminställningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 20:11

Tack, men... hur kopplar jag ihop datorerna i näverk? Vad behöver jag? Är det dyrt? Är det svårt? / Anna

Båda datorerna ha nätvärkskort inbyggda eftersom då var det redan standart. det enda som du behöver (om du nu inte ville använda bredband ochså) är en korsad nätverkskabel (rj45 korsad)
En sådant får du säkert för mindre en hundralapp hos tex kjell&co eller clas olsson.
När du ha installerad kabeln (dvs du plugga det bara in på båda datorerna) måste du ge båda datorerna en ip adress (jag föreslå den en 10.0.0.1 och den andre 10.0.0.2) och en delnätmask (jag föreslå då 255.255.255.0)! Ip adressen ge man i MacOs 9 i tcp/ip inställningsmodulen och i MacOsX under Nätverk i Systeminställningar.
Sedan aktiverar på båda datorerna appletalk och sen skolle de hitta varann.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-12 20:33

Perfekt, tack så mycket för hjälpen! / Anna

Det är lungt. Skolle du få problem trots allt så skicka en pm till mig så svara jag direkt.
/David

1
Bevaka tråden