Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar Aperture på macmini?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Funderar på och köpa en 1.83GHz Intel Core Duo med 2 Gig RAM minne, vet att aperture inte stöds per defult. MEN det går ju och installera med lite meck, min fråga är, någon som testat aperture på en mini går de som sirap? eller funkar det ganska bra?

Mvh

Adrian

  • Medlem
  • 2006-09-13 11:43

Om du ska köra RAW, så är det nog lite halvsegt, men för jpeg funkar det garanterat. Du kan ju konvertera filerna med RAW-developer, och ta in dem i Aperture efter det.

Personligen tycker jag att Aperture misslyckas både som RAW-konverterare och bildhanterare, men smaken är olika. Jag tyckte att Aperture verkade så jobbigt att jag inte ens funderar på att köpa det, men om man ger det en chans kanske man lär sig.

Hej,

Grejen är att jag vill ju köra RAW-hanteringen i Aperture, dock känns det lite surt och köpa en mac pro för 20 tusen enbart för att bildhantera lite. Känns ju som att dualcore och 2 gig minne borde räcke en bit.

/Adrian

  • Medlem
  • 2006-09-13 17:29

Grejen är att Aperture är det långsammaste program jag nånsin testat. På en Powerbook G4 är det TOTALT oanvändbart (funkar hjälpligt om man inte använder RAW). Däremot funkar det "helt OK" på en G4 dual 1,8Ghz med ett sämre grafikkort.
Min gissning är alltså att en snabbare processor är viktigare än ett bra grafikkort, så minin borde funka hyfsat. Däremot anser inte jag att det är värt 3 000, eller vad det kostar, för det programmet. Särskilt inte om det inte är väldigt snabbt, vilket det nog är på en Mac pro.

stfm, det är inte så att dial G4:an har en snabbare hårddisk?

Kan hålla med om att Aperture stundvis är segt, emellanåt riktigt segt trots MBP och 2Gb RAM. Jag har aldrig provat på en Mini men kan tänka mig att det skulle vara outhärdligt med mindre minne än 1Gb (RAW-filer). Luppen (luppverktyget) är särskilt långsam för mig. Hoppas verkligen de kommer att fixa detta i kommande uppdateringar!

  • Medlem
  • 2006-09-13 19:15
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

stfm, det är inte så att dial G4:an har en snabbare hårddisk?

Jo det har den helt säkert, men det är gränssnittet med luppen och justeringar som är ojämförligt mycket snabbare. Skillnaden på grafikkorten är kanske inte enorm, men Powerbooken har ett 9700 128MB och G4:an 9600 64MB. Nu är det visserligen radeon mobility på Powerbooken, och de är ju säkert något slöare.

Hur som helst drar en dubbelpropp upp hastigheten avsevärt även på saker som borde ligga på grafikkortet i Aperture. I andra program upplever jag inte skillnaden lika tydligt. Powerbooken känns lika rapp som en dubbel G5:a om man jobbar normal.

Tackar för alla svar.

Mvh

Adrian

1
Bevaka tråden