Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD film funkar inte i iMac G4

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!
Jag har en iMac G4 med Superdrive. I finland har jag köpt 2 st DVD filmer som jag inte kan se på datorn. Vet ej varför.
Jag får meddelandet "Ej tillåtet" i vitt på svart på skärmen när jag försöker. Finland ska vara Zon 2 för DVD filmer så jag är ställd. Det står på baksidan att DVD formatet är Dual layer DVD 9. Är det nåt knas med det?
På Mac Support hade dom inte nåt svar att ge.
Har nån en idé om vad som är tokigt?
/Marcus

Är inte region 9 samma som regionsfritt?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-03 17:19

Att det står "Dual layer DVD 9" har inget med regioner att göra, utan betyder att skivan har två lager på 4.5 gigabyte vardera, som tillsammans blir 9 gigabyte. Ungefär.

När får du meddelandet "Ej tillåtet" ?
Det är ju det meddelandet man får när man trycker på exempelvis menu-knappen när skivans inledande copyrightinforamtion visas, så det har ju inte heller något med regionerna att göra.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-03 17:23

Hmm, region 9? Fick bestämt för mig att regionerna gick mellan 0 och 6. Där 0 var regionnsoberoende och 1 till 6 var regionsberoende.

DVD regioner.

OK, fel av mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-03 17:26

Står det att det är region 2 bak på omslaget? (kolla efter en oval ring med en 2a i)

DVD 9 har inget med regioner att göra, det betyder som det står att disken är dual-layer. Skall funka i Superdriven.

Kan du spela andra region2 skivor? Kanske har din drive blivit låst på en annan region. Har du fått upp varningen om byte av region på datorn någon gång?

Mitt råd är att testa med några andra skivor samt testa de finska plattorna i en annan burk.

Om du behöver låsa upp spelaren kan du titta på denna sida om det finns patchat firmware till din drive. Finns även programvara för att se vilken region din spelare är inställd på. Läs instruktionerna noga, inte helt riskfritt.

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/

Ngt långsam på tangentbordet ser jag...

[ 03 December 2002, 17:36: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Testat med VLC? Finns länk i filarkivet.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Testat med VLC? Finns länk i filarkivet.

Håller med. Om DVD spelaren krånglar med dom skivorna. Pröva med VLC.

1
Bevaka tråden