- PJW
- Medlem ●
- Malmö
En vän skickade en länk till mig med nån film (med en full Georges Bush enligt vad han sa! och formatet är AVI. Detta är ju som bekant ett Windowsformat. Dock laddade jag ner Windows Media Player från Mactopia, men den funkar inte att kika på med den heller! Vad göra? Det är ju märkligt att inte MS egen "player" klarar formatet.
[ 05 December 2002, 02:58: Meddelandet ändrat av: PJW ]
Att definiera AVI, en hållare för flera olika format, som Microsofts eget format, finner jag lite felaktigt.
Är det? Jag vet inte om jag har stött på Quicktime-filer, som jag inte har kunnat öppna. I en AVI, kan man ibland bara få ljud, ibland bara bild, eller ingenting. Visst kan en Quicktime innehålla olika codec, men om det beror på konformitet eller teknik, så har jag iallafall inte haft problem med Quicktime pga av hur de är gjorda.
quote:Skapades ursprungligen av: carbon:
Använd VideoLan Client (vlc). Finns i filarkivet.
Jovisst. jag kör OS 9.2. Great.
Edit: Den s.k. avi-filen jag skulle ladda hem var enligt informationen en "mpeg4" vad nu det innebär. Dock kvarstår problemet: varken Quicktime eller Windows Media Player klarar av formatet. Vilket program klarar av det?
[ 05 December 2002, 13:24: Meddelandet ändrat av: PJW ]
OK, om vi sammanfattar lite: formatet är avi (egentligen mpeg4 enligt filinformationen). Enligt MS så skall deras Media Player klara av formatet, vilket den gör på PC (har själv erfarit det), men Windows Media Player för Mac klarar inte av det. Någon som vet hur det kommer sig? Det finns ingen bra info att hämta från MS överhuvudtaget. Dessutom, skall visst Quicktime klara av mpeg4, men det gör det inte...Hur kommer det sig?
(trött och vill inte ens se filmsnutten längre, men envis och nu har det blivit en principsak!!!! )
quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
OK, om vi sammanfattar lite: formatet är avi (egentligen mpeg4 enligt filinformationen). Enligt MS så skall deras Media Player klara av formatet, vilket den gör på PC (har själv erfarit det), men Windows Media Player för Mac klarar inte av det. Någon som vet hur det kommer sig? Det finns ingen bra info att hämta från MS överhuvudtaget. Dessutom, skall visst Quicktime klara av mpeg4, men det gör det inte...Hur kommer det sig?
(trött och vill inte ens se filmsnutten längre, men envis och nu har det blivit en principsak!!!! )
Det är en AVI med någon sorts MPEG4 videospår i.
Det du har att välja mellan är:
DivX 3.x
DivX 5.x
MSMPEG4 (som inte är MPEG4)
och XVID
För att se filmerna måste du ha rätt codec installerad. Vare sig det är Mac, PC eller Commodore 64
Ge mig länken så kan jag kolla vad det är för något och kanske konvertera det.
[ 05 December 2002, 17:19: Meddelandet ändrat av: Christopher Anderton ]
Dessutom, skall visst Quicktime klara av mpeg4, men det gör det inte...Hur kommer det sig?
Visst klara QT av MPEG4. Men AVI är ett sk fulhack. Dvs det är lite si och så med vad det är för format. AVI är inte MPEG4. Jag vet AVi filer som jag inte ens får upp på en PC hur mycket jag än meckar.
Till Cristopher!
Länken har jag inte kvar...MEN kan givetvis skaffa fram den. Filen har jag liggande på min hårddisk och den är lite för stor för att skicka. Dock blev jag intresserad av det där MSMPEG4 - det låter troligt att det kan vara en sådan codec. Medans jag kontaktar min polare om länken kanske du kan berätta var jag hittar den "codecen"?? Tackar för vänligheten; jag håller på att knäckas av mitt eget dåliga humör...
[ 05 December 2002, 17:33: Meddelandet ändrat av: PJW ]
Finns ett program som heter avi2mov (finns på versiontracker). Sedan behöver su en plug till QT. Tror programmet heter DivX™ Video 5.0 Alpha 3 (Versiontracker det också). Konventeringen går snabbt.
Citatet kom fel
Alltså... AVI är bara filformatet.. du måste veta vilken codec det är också... Även på Pc måste du ha rätt codec installerad...... Det finns en 4 byte kod i headern som berättar vilken codec det är.. dom kallas FourCC... mejla mig början på filmen skall jag berätta vilken codec du skall använda och vart du hittar den....
quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Dessutom, skall visst Quicktime klara av mpeg4, men det gör det inte...Hur kommer det sig?
Visst klara QT av MPEG4. Men AVI är ett sk fulhack. Dvs det är lite si och så med vad det är för format. AVI är inte MPEG4. Jag vet AVi filer som jag inte ens får upp på en PC hur mycket jag än meckar.
AVI är inte mer fulhack än .MOV
AVI däremot är ett gammalt och rätt så värdelöst filformat. MPEG4 video kan man ha i AVI och t.e.x MOV MPEG4 har även ett eget filformat som heter MP4 och har filändelsen .MP4
En annan sak är att man får problem med QT och "MPEG4"AVIer är att Apple följer standarden hur AVI ska implenteras. Och nästan alla sådana filmer har MP3 i VBR (Variable Bitrate) som ljudspår. Det klarar inte AVI egentligen så bra. Varav det blir osynk i ljud och bild. Sen är det en annan sak hur Microsoft själva struntar i sina egna "regler"
I vilket fall som helst, om det är någon slags MPEG4 a la´ DivX, eller Xvid så kan det fixas.
Till Cristopher!
Länken har jag inte kvar...MEN kan givetvis skaffa fram den. Filen har jag liggande på min hårddisk och den är lite för stor för att skicka. Dock blev jag intresserad av det där MSMPEG4 - det låter troligt att det kan vara en sådan codec. Medans jag kontaktar min polare om länken kanske du kan berätta var jag hittar den "codecen"?? Tackar för vänligheten; jag håller på att knäckas av mitt eget dåliga humör...
Tyvärr så är du lite illa ute på MacOS 9.x det finns nämligen inte så mycket som kan hjälpa dig då all i princip har övergett OS 9 till förmån för OS X (en sak är också att olika OpenSource projekt som aldrig skulle ha kommit till 9:an finns på OS X)
Men som sagt, leta upp länken.
Nu är jag bara trött på skiten och har i ren ilska raderat avi´n och bestämt mig för att aldrig beröra problemet mer. Men undrar förstås vad det är för dårar som slänger ut sina filmer på nätet i dessa konstiga format när det bevisligen finns format som nästan alla klarar av att hantera? Märkligt helt enkelt. Tack för all hjälp dock.
Edit: Grammatisk felaktighet.
[ 05 December 2002, 23:58: Meddelandet ändrat av: PJW ]
Jag känner med dig, PJW. Jag hatar verkligen också dessa underliga filer. Men allt går att lösa, det gäller bara att lista ut hur.
Jag tänkte också direkt på den gamla tråden som Nixon länkade till. Jag trodde inte heller att jag skulle kunna få se mina filmer men Nixon fixade biffen. Jag är fortfarande impad av att du klarade det den gången, Nixon.
Och för att göra ytterligare meningslöst inlägg.. Så är ser det ut hos mig...