Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Air-port (förstal modellen) Graphite

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet om det funkar att skapa ett
nätverk med skrivare med graphite-modellen av
air-port basstationen.

Undrar också hur den funkar mot en dhcp-server.

Vill komma i kontakt med medlemmar som använder
den här versonen av basstation

Kan du utveckla dena fråga något. Jag har en sådan modell.

1.Vill sätta upp ett trådlöst nätverk med skrivare
undrar hur det går till när den här modellen
saknar skrivar utgång?

Jag har chello som intenet levrantör, dom använder
dhcp, det handlar väl om dynamiska ip-nummer?
Undrar om det är problem med att ha en andra
router. Har prövat idag utan att komma ut på nätet.

Basstationen självtilldelar ip-adress och det syns ingen
routeradress om man anväder admin-verkyyget.

Är vekligen nybörjare på det här, gör det svårt att ställa
tydliga frågor

Har du nätverksutag på skrivaren så blir det nog inte så svårt. Skulle tro att du behöver en router.

Jag har en äldre Apple Laser med LocalTalk. Jag har en hubb som jag kopplar min AirPort till samt mitt ADSL (Telia) och så en äldre Powerbook som har en LocalTalk-Ethernet brygga installerad (mjukvara). Skrivaren som då sitter i den gamla Powerbooken kan då kommas åt via vanliga nätverket. Dvs från min nyare PB över AirPort.

ADSL-modemet har ingen routerfunktion så jag kan bara surfa med den nya datorn via AP, inte på den gamla (men det vill jag inte heller). Antar att jag skulle behöva byta hubben mot en router för att det ska funka.

[ 08. februari 2003, 16:44: Meddelandet ändrat av: Johan Arvidsson ]

Så som jag kör använder jag en router som är kopplad till ADSL. Denna skapar ett lokalt nätverk med IP-nummerserien 192.168.0.0 som tilldelas lokala datorer och skrivare. Även Airport-basstationen får sitt IP via DCHP. I Aiport basstationen har jag dock stängt av NAT funktionen så att inte den skapar ett andra nätverk med 10.0.0.0 på de som ansluts via airport. I stället tilldelas dessa också IP nummer an routens och får på så sätt även rätt router- och DNS adresser. Detta fungerar mycket bra.

Ett tips har jag dock. Om du har en skrivare med inbyggd ethernet ex. LaserWriter 16/600 som jag har så skapa skrivaren på datorn via LPR (IP-printing) i ställer för AppleTalk som man brukar göra. Detta eftersom man bara kan ha appletalk aktivt på en nätverksanslutning åt gången vilket gör att man måste ställa om appletalk varje gång man kopplar in och ur datorn från fasta nätverket. Med LPR skrivs det ut via IP som automatiskt tar den aktiva nätverksanslutningen.

Hoppas att tipsen kan vara till någon hjälp.

Givetvis är svaren till hjälp!

Tack Tompab och Johan.

Kör ni under Os X? ( antar det ), men vet inte säkert.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-09 11:55

när vi ändå ärinne på första airporten, vet nån om det är så att den har en begränsning på 20 portkopplingar?

• Oregistrerad
  • 2003-02-10 18:52

Kan man stänga av NATfunktionen på alla Airportmodeller?

Trodde tio var max på den här modellen. För mej spelar det inte så stor roll, detta exemplar kan inte kommunicera
med någon router. Fick lite kontakt, ett par minuter
sen tappade den.

Tur att jag har en tio meter nätverkskabel, det handlar om
att ligga i futonen och surfa. Men skulle helst slippa alla
sladdar.

Är det någon som håller på med trådlös el, det vore värt ett
Nobel-pris

1
Bevaka tråden