Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgkorrigera en massa bilder automatiskt?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi ska till och skicka in en massa bilder för att få dem på fotopapper.
Jag har testat att skicka in fyra bilder med olika färginställningar för att se hur deras maskiner tolkar färger. Vi har hittat den profil vi gillar och nu vill jag applicera denna profil på cirka 400 bilder i ett svep.
Hur gör jag detta effektivast och med minst handpåläggning?

• Medlem
  • 2006-09-16 14:34

Är det bråtom kan du göra så här:
Spela in ett makro när du gör det på den första bilden. Sedan kör du makrot på alla andra bilder.

Har du tid att vänta på nån som verkligen vet vad den snackar om kan du säkert få bättre tips.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-16 15:02

Jag antar att du inte har Aperture. Men detta kan du göra i Aperture.. bara en liten parantes Dvs du gör en färgkorrigering i en bild, sedan markera en massa bilder och bara klicka i att färgkorrigeringen ska appliceras på alla markerade. Det finns t om som en quick video guide på Apertures officiella sida.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 09:27
Ursprungligen av tobias-:

Jag antar att du inte har Aperture. Men detta kan du göra i Aperture.. bara en liten parantes Dvs du gör en färgkorrigering i en bild, sedan markera en massa bilder och bara klicka i att färgkorrigeringen ska appliceras på alla markerade. Det finns t om som en quick video guide på Apertures officiella sida.

Fungerar den funktionen med profiler? Jag har för mig att det var vitbalansen till råfiler. Eller det kanske fungerar med _allt_, jag vet som sagt inte, är mest nyfiken.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-18 13:40
Ursprungligen av chrullo:

Fungerar den funktionen med profiler? Jag har för mig att det var vitbalansen till råfiler. Eller det kanske fungerar med _allt_, jag vet som sagt inte, är mest nyfiken.

Jag tycker det vore konstigt om det inte fungerade med *allt* men jag har bergis fel. Jag vill testa de funktionerna så fort jag får möjlighet att testa Aperture..

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Hur gör jag detta effektivast och med minst handpåläggning?

För att ge ett vettigt förslag måste vi veta vilket program du arbetar med. Fler och fler program innehåller sådana batchfunktioner, som gör det möjligt att göra vad exakt det du vill.

Sedan är det också viktigt att veta om du använder råfiler eller jpeg. Råfiler ger dig större flexibilitet.

Stefan

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 09:30

I Photoshop kan man, som Baron skriver, spela in ett makro. Av det kan man sedan skapa en Droplet som man bara släpper alla bilder på så gör Macen i ordning alla bilder med samma inställningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 10:12

Mattias,

Om jag inte minns fel, så finns just denna "funktion" som ett av exemplen i "Automator" i 10.4.X, Tiger. Kan dock inte verifiera detta just nu, då jag inte har tillgång till en Tiger-maskin för tillfället...

Lycka till,

- Torkel

1
Bevaka tråden