Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

System 7.5.3 på peze-diskar?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köpte idag 2 st PowerBook Duo 270c (YaY ) mkt billigt!!!

Dock så fick jag endast med Mac System 7.0 (komplett med kartong, manualer & diskar) men det passar inte till maskinerna!!!

Så nu har jag till min "ubuntu-peze" tankat ner system 7.5.3 (hittade jue inte 7.1 ) dvs de 19 "smi.bin-filerna" PLUS "powerbook duo enabler 2.0"!!!

3 frågor:
1) Första filen tar ju precis 1.4mb, så får den verkligen plats på en peze-formatterad disk (den blir väl bara 1.38mb)???
2) KAN man föra över det via peze-diskar till ena datorn som har 7.5.5 förinstallerat???
3) VAD är "powerbook duo enabler 2.0", vad används den till och hur används den???

MKT tacksam för svar!!!

PS. NEJ... INGEN nyare mac, det är en ren slump att jag köpte dem, i övrigt kör jag amiga !!!

Plz ?

Har lagt ut en annons på mactorget.nu där jag vill byta OS 8 & OS 8.5 (som jag har liggande utan användning) mot KOMPLETT OS 7.1 - OS 7.5.5 !!!

  • Medlem
  • 2006-09-17 02:48
Ursprungligen av martinalexander:

Har lagt ut en annons på mactorget.nu där jag vill byta OS 8 & OS 8.5 (som jag har liggande utan användning) mot KOMPLETT OS 7.1 - OS 7.5.5 !!!

Jag har en Mac OS 7-kartong här hemma med komplett system, var håller du hus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-16 21:35

PB Duo 270 C är för fan en 14 år gammal dator! Vad ska du men en sån gammal häck till?

Hur gammal den är spelar väl egentligen ingen roll? Jag är, har alltid varit och kommer alltid att vara en nostalgiker!!!

Det blir leksaker, för gamla spel & speldesign (WB & SilverCreator)!!!

Ursprungligen av martinalexander:

Hur gammal den är spelar väl egentligen ingen roll? Jag är, har alltid varit och kommer alltid att vara en nostalgiker!!!

Det blir leksaker, för gamla spel & speldesign (WB & SilverCreator)!!!

Lyssna inte på Mondo, han gnäller jämt när någon vill ha lite kul.

Duo 270c är ju rätt skoj, det är väl en ganska anständig färgskärm på den tror jag, och så fantastiskt lite för sin tid. Att köra igång gamla bra program är ett fint mål, hur ska man annars kunna ta vara på kunskap från dessa som andra glömt bort?

Över lag har du ju ett "bootstrap"-problem med en Mac utan system på hårdisken. Disketter för allmän installation av ett system som kom efter datorn borde vara perfekt, dvs om du har en Duo Dock.

Utan Dock är det väldigt knepigt att installera om en Duo. Det blir en fråga om att lyfta ut hårddisken och få igång den som extern disk på en annan gammal Mac (dvs en som har extern SCSI).

Är det säkert att de funkar? Får du upp "letar diskett"-ikonen när du startar? Det är ju synd att anstränga sig för mycket om de är döda med eller utan system.

Tack för system 7.1 filen, men jag måste fixa det hela från min peze med ubuntu linux !!!

På den ena datorn får jag upp "leta diskett"-loggan, men på den andra kommer jag ju in i systemet!!!

Jag HAR en Duo Mini-dock, samt en extern scsi-hårddisk!!!

Scsi-hårddisken går igång som den ska när jag kommer in i systemet!!! Vet INTE om det går att boota från den !!!

VARFÖR får jag inte igång en extern scsi-cdrom med samma anslutningar som på hårddisken!?

Så utan Duo Enablern så MÅSTE jag alltså använda ett system som är NYARE än macen (dvs redan nu när jag ska formattera och installera om allt så kan jag ej använda 7.1)???

Har Duo 270c PCMCIA-plats? Skaffa då ett CF-kort + kortläsare och använd till flytt av filer (och för all del som startskiva då kortet antagligen är snabbare än den interna hårddisken - och större.

http://www.lowendmac.com/macdan/02/1114dk.html
http://www.lowendmac.com/mail/06/0615.html

PB 270: http://www.lowendmac.com/pb/270c.shtml

Ursprungligen av johan_tanying:

Har Duo 270c PCMCIA-plats?

Ährm, nix, ingen pcmcia!!!

Jag håller hus lååångt nere !!! Ända nere i södra Skåne :P!!!

System 7.1 kan du förmodligen ladda hem här: http://home.earthlink.net/~gamba2/syslist.html#sys7

Ursprungligen av martinalexander:

3) Vad är "PowerBook Duo enabler 2.0"?

7.1 släpptes före PowerBook Duo. Därför behövdes en "enabler" för att få systemet att fungera med den nyare Mac-modellen.

Jo, där fanns 7.1 men det ligger på en fil, nästan 11mb!!!

Men om man nu behöver enablern för att få 7.1 att funka, KAN det inte tänkas att man kan få igång 7.0 med den då också!?

Förresten så fick jag inte peze-diskar att funka, binhex hittade inte Stuffit eller något sådant (jag har stuffit, men binhex funkade inte iaf)!!!

Ahaaa, NU har jag fått peze-diskar att funka :P!!! Hittade BinHex backup på scsi-disken, så nu funkar det!!!

Men om jag nu tankar över "powerbook duo enablern", bör jag då kunna köra OS 7.0 och HUR funkar "powerbook duo enablern", lägger jag det på en bootbar mac-disk och använder det som boot-disk eller!?

Ok, jag sammanfattar frågorna:

1) KAN man med "PowerBook Duo Enabler" använda System 7.0 med dessa PB, eller det har inget med saken att göra?

2) Om INTE, skulle inte någon vänlig själ kunna packa ner OS 7.1+ till att passa på 720kb disketter :)!?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-17 15:58

Enabler ska du lägga in i Systemmapp.
Då känner system av den automatisk

Ursprungligen av martinalexander:

2) Om INTE, skulle inte någon vänlig själ kunna packa ner OS 7.1+ till att passa på 720kb disketter :)!?

ftp://ftp.ucalgary.ca:21//pub/micros/mac/system/System_7.1.x/System_7.1.sea.hqx

Innehåller följande filer, som verkar vara för 1,44 MB disketter:

QuickTime 1.5.image
Printing.image
Install.image
Install 2.image
Fonts.image
Disk Tools.image
Before You Install.image
Tidbits.image
At Ease Installer.image

Du kan inte köra lägre systemversion än 7.1 med PowerBook Duo Enabler (enligt MacTracker). Och max 7.6.1. Tror f.ö. att jag har sys 7.1 på disketter nere i källaren...

  • Medlem
  • 2006-09-17 19:40

...du hörde vad Mondo sa, va?

Nej, jag hörde inte det där

Kopiera System till Scsi-hdd?

Men kan man kanske kopiera över hela System 7.5(.5?) som ligger på den ena datorn nu, till den externa scsi-driven och på så sätt boota från den, och vid en ominstallation efter formattering kopiera över det på hårddisken igen!?

Jag har en 7.5 installation liggandes i förrådet!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-18 13:46

Du behöver en kernel module som ger stöd för HFS som är Mac OS Classics filsystem. Då kan du läsa och skriva mac-disketter på din Linux-pc. Sen kan du packa upp de binhexade 7.5.3 diskarna och skriva dem till macformaterade disketter.

Läs mer på http://www-sccm.stanford.edu/~hargrove/HFS/

Ursprungligen av martinalexander:

Men kan man kanske kopiera över hela System 7.5(.5?) som ligger på den ena datorn nu, till den externa scsi-driven och på så sätt boota från den, och vid en ominstallation efter formattering kopiera över det på hårddisken igen!?

Ja, så kan du också göra. Du behöver kopiera katalogen "Systemmapp" eller "System Folder" som den heter på engelskt system. Formatera disken gör du med "HD SC Setup" eller vad det nu hette, ska ligga på din fungerande dator.

Men om jag nu bara drar över systemkatalogen till scsi-hdd:n, får det inte dess ursprungliga namn PLUS "kopia" eller något liknande, eller filnamn ändras inte :"> !?

Men om jag nu lägger in "Powerbook Duo Enabler 1.0" (är den en enda fil att lägga in, eller installerar man det som ett program?), kan jag då inte installera System 7.1 på den externa SCSI-disken FAST jag har ett senare OS installerat på datorns "egna" hårddisk???

Och sedan då vidare installera "Powerbook Duo Enabler 1.0" på SCSI-diskens "OS 7.1", så att det går att boota från den???

Type III Battery Extension!!!

SNYYYFT!!! Fick reda på följande av en annan person (vilket han i sin tur fått reda på en FAQ-sida):

" All 200 series PowerBook computers use nickel metal hydride (NiHy)
batteries. PowerBook 200 series batteries are interchangeable, but
earlier 200 series PowerBook computers, such as the PowerBook Duo 210
or 230, will require special software to use later model batteries,
such as the Type 2 or Type 3 battery. The 2300 series uses the Type 3
battery. Use of a Type 2 battery requires PowerBook Duo Enabler 1.0 or
System 7.5; use of a Type 3 battery requires the Type III Battery
Extension, PowerBook Duo Enabler 2.0 and system software 7.1.x, or
System 7.5. Note that System 7.5.1 requires the Type III Battery
Extension only if you are using an Apple external battery recharger."

Betyder detta att jag behöver Battery Extender OCKSÅ (utöver Duo Enabler)??? Men jag ANVÄNDER ju INTE batteriet överhuvud taget, BARA laddaren!!!

Kan man inte bara stoppa i en jäkla OS7.1-OS7.5 diskett och installera skiten utan en jäkla massa klydd???

Jag köpte datorerna av en slump, men detta var ju inte vad jag väntat mig!!!

GRRRR!!! &¤%¤%&¤#%& !!!

Finns ej på datorn!?

Jag provade söka efter följande på datorn:

"Batteri" - 5 svar
"Battery" - 0 svar
"Duo" - mer än 5 svar

Men hittade INGET som hade något med Powerbook Duo Enablern eller den där Battery Extension att göra!!!

Men ligger den då kanske gömd djupt nere i systemet, dolt, med ett helt orelaterat, krypterat namn !?

Ursäkta sarkasmerna, men jag flippar snart !!! Asså, försöka smälta allt detta, och sedan försöka komma ihåg att detta krävs, det är ju jobbigt!!!

Men OM jag sätter i en OS 7.1 diskett och bara formatterar och installerar, VAD blir då konsekvenserna???

Kan det rentav vara så att det FAKTISKT FUNKAR !?

Ursprungligen av martinalexander:

Kan man inte bara stoppa i en jäkla OS7.1-OS7.5 diskett och installera skiten utan en jäkla massa klydd?

Jag förslår att du slutar skriva inlägg och testar sakerna i praktiken istället, det är ju inget som går sönder av det. Har du installationsdisketter för system 7.5.3 så kan du installera rakt av med dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-19 09:46
Ursprungligen av martinalexander:

Kan man inte bara stoppa i en jäkla OS7.1-OS7.5 diskett och installera skiten utan en jäkla massa klydd???

Jag köpte datorerna av en slump, men detta var ju inte vad jag väntat mig!!!

GRRRR!!! &¤%¤%&¤#%& !!!

Du måste komma ihåg att dessa datorer är att betrakta som antikviteter. På den tiden det begav sig var det inga problem att installera ett system iom att du hade haft originaldisketterna som följde med datorn.

Med glömmer folk bort hur de gamla burkarna fungerade och därför kan det vara lite svårt att få hjälp, men om du laddar ner systemdisketter för 7.5.3 och skriver dem i mac-format så är det bara att installera. PowerBook Duo Enabler mm ska installeras automatiskt.

Nix, det har jag inte !!! Men får väl ta och skaffa det!!!

Tack & hej!

Bevaka tråden