Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för nedrippning av DVD

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill rippa ner barnens DVDer till den bärbara datorn till lämpligt väl komprimerat format. Vilken programvara skall jag använda?

Tobbe

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-17 11:20
  • Medlem
  • 2006-10-21 18:30

MacTheRipper är väl det enda program som fixar en krypterad DVD. Men jag kör ju på Intelplattformen - finns det något program som fixar detta för Intel-Macarna? Tror en beta jobbas på just nu..men - vad finns det annars?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-21 19:32

Sitter just och sliter håret av mig: De betor som finns av MTR kraschar konstant. Hur är det om man kör den gamla versionen av programmet på min iMac Core 2 Dual 2.16 med 1024Mb. Kommer det gå göralångsamt eller inte gå alls?

Finns det måhända några alternativ till MTR som jag kan köra i Windows, och gärna då under "CrossOver" i OS X ?

Ha en bra kväll!

/Fredrik

  • Medlem
  • 2006-10-23 17:08

Handbrake fixar krypterade discar. Rekommenderas.
MacTheRipper komprimerar inte, utan avkodar bara filerna och lägger dem på HD.

  • Medlem
  • 2006-10-23 19:08

Njää....HandBrake bråkar stort med nya skivor. Vill icke, säger den. =P

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-23 22:26
Ursprungligen av Nifo:

Njää....HandBrake bråkar stort med nya skivor. Vill icke, säger den. =P

/Fredrik

Prova med att använda MacTheRipper först och sedan Handbrake.

Det finns ett program som monterar DVD som okrypterad. Den använder sig av VLC för avkodningen. fairmount finns här http://www.metakine.com/products/fairmount/
Med fairmount så kan vilket program som helst läsa ev DVD oavsett region.

"FairMount is a tool that allows decryption of DVD content on the fly for a convenient access. FairMount does not perform the actual decryption, it simply forwards the data to VLC Media Player which is used for decryption - thus, VLC Media Player must be installed for FairMount to work."

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-10-23 23:00

För windows har jag hört att DVDShrink är kung...

  • Medlem
  • 2006-10-24 10:37

MacTheRipper finns inte i Universalutgåva ännu. Fram tills dess (och även kanske efter) så ska jag kika på Fairmount. Tack för tipsen!

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

MacTheRipper finns inte i Universalutgåva ännu. Fram tills dess (och även kanske efter) så ska jag kika på Fairmount. Tack för tipsen!

/Fredrik

MacTheRipper finns som universal utgåva och fungerar aldeles utmärkt ....

filen du bör leta efter heter MTR_10.4_UNI.zip och bör finnas på deverse lämpliga ställen så som limewire, tbp elelr demonoid ...

hur spelar jag upp det som jag rippat med mac the ripper??

Hej!

Ursäkta den korkade frågan? Men nu nät jag har rippat en film så hamnar den ju som en massa olika filer? finns det något program som läser alla filer och gör en hel film av dem?

Ursprungligen av MacDavid:

Hej!

Ursäkta den korkade frågan? Men nu nät jag har rippat en film så hamnar den ju som en massa olika filer? finns det något program som läser alla filer och gör en hel film av dem?

Det du får är en "VIDEO_TS"-mapp som är en kopia av DVD'n, dra mappen till Apple DVD-spelare för att spela den.
Välj mappen i Handbrake för att sedan välja titel du vill komprimera till behändigt format.
Använd t.ex. DVD2oneX för att komprimera, ta bort språk, text etc....

EDIT:
Ex. ... jag har precis rippat "Stor Ståhai" (Shark Tale) för att bli av med den OTROLIGT PUCKADE reklamen i början som inte går att hoppa över.
Jag körde "Movie Only" eller vad det kallas i Mac The Ripper.
Resultatet gav bara en svart skärm i DVD-spelaren men det löste jag genom att köra DVD2oneX där jag valde titel 1 och enbart norskt ljud. (vi bor i Norge och har den inte på svenska)
Resultatet blir den rena filmen utan menyer eller språk som man måste välja, den kör igång direkt med norskt ljud.

  • Medlem
  • 2006-10-24 10:40

Verkar inte som att Fairmount finns som Universal heller för den delen heller. *suck*

/Fredrik

Måste det vara Universal?
Funkar det inte under Rosetta?

Ursprungligen av Nifo:

Verkar inte som att Fairmount finns som Universal heller för den delen heller. *suck*

/Fredrik

Jodå Fairmount är universal!

Ursäkta, vad är "Rosetta"?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-12-02 18:30
Ursprungligen av the örjan:

Ursäkta, vad är "Rosetta"?

Ett program på mac datorer med intel processor som gör att du kan köra program skrivna till PPC processorer. Den överstätter då koden från PPC -> intel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-02 09:05

Jag använder ett program som heter MPEG StreamClip för att extrahera mediat ifrån vobbar. Fast du måste köpa Quicktime Mpeg2 "pluginen" för att kunna öppna vobbarna i det programmet! (200kr) Rekommenderar det starkt för att det finns en batch lista och en hel del andra bra saker. Du kan t.ex. exportera till alla "tänkbara" codecs!

Med vänliga hälsningar,

Kenneth M

1
Bevaka tråden