Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upphovsrätt: Avbildning av kartor?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att man inte får publicera kartmaterial i tryck hur som helst vet jag naturligtvis. Men hur fungerar upphovsrätten om jag ritar en egen karta? Den måste ju dock baseras på någon befintlig, upphovsrättsskyddad karta - eller finns det kartmaterial som man får använda som förlaga, som inte är skyddad av upphovsrätten? Eller kan jag hävda att jag har använt t.ex. flygbilder från internet som förlaga till mina egenhändigt ritade kartor?

Jag vet ju att det finns företag som inte gör annat än säljer kartor - men det tänkta projektet har en mycket begränsad budget så om det går att göra jobbet själv så är det att föredra.

Någon som har erfarenhet av detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 10:53

http://www.geoatlas.com/

Har vektorbaserade karton man kan köpa och använda "fritt"
(över nästan hela världen)

/Tangen

Tack för tipset, Tangen. Jag ska lägga det på minnet. I det här fallet handlar det dock mer om lite större skala, mer på turistkartenivå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-18 12:12

Kartor avbildar ju geografiska områden. Dessa är ju inte upphovsrättsskyddade. Om du använder en eller flera befintliga kartor för att göra din egen (och inte snor idéer från dom andra) så skulle jag bli väldigt förvånad om det någon skulle kunna göra anspråk på nån slags upphovsrätt.

På svenska blir det: Bara kör, men planka inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-18 19:57

Det är nog dessvärre så att allt du kan hitta som tex andra kartor, flygfoton osv är upphovsrättsskyddat och får inte användas för vidare framställning av kartor. Om jag inte är ute och cyklar så krävs tom tillstånd för att få rita en karta över ett område (i Sverige) överhuvudtaget.
Slutsats: Ska du använda kartan för kommersiellt bruk bör du kolla upp det noggrannare annars ser nog folk mellan fingrarna.

1
Bevaka tråden