Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färger i Photoshop / Safari

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-18 11:57

Jag använder Photoshop för webgrafik. Problemet är att samma färg visas olika i Safari och i Photoshop. Jag hade färgprofilen Adobe RGB (1998) för Photoshop och standard Cinema Display-profilen för Cinema Displayen. Testade att köra Adobe RGB (1998) på Cinema Displayen också, men färgerna visas fortfarande olika. Hur gör man? Vilka färgprofiler ska jag välja för att få så korrekt färg på skärmen som möjligt och samtidigt samma färg i Photoshop / Safari?

Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 13:34

Detta har tagits upp tidigare och det är ett gissel…

Vilket format och hur kör du ut formatet?

Export to… är det bästa du kan göra från Photoshop till webben. Om allt är inställt rätt ska Safari visa det som PS gör. Dock kan andra webläsare som Firefox visa saker fel.

• Medlem
  • Lund
  • 2006-09-18 13:45

Jag brukar spara jpegs, gifar och pngs med "Save for Web..." då följer ju inte färgprofilen med. Det jag är ute efter är ju att photoshop skall visa färger precis lika dant som systemet i övrigt. Kan man stänga av färgkorrigeringen helt i PS? Finns det verkligen ingen enkel lösning? Hur gör folk i allmänhet?

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-18 19:08
Ursprungligen av EliasM:

Jag brukar spara jpegs, gifar och pngs med "Save for Web..." då följer ju inte färgprofilen med. Det jag är ute efter är ju att photoshop skall visa färger precis lika dant som systemet i övrigt. Kan man stänga av färgkorrigeringen helt i PS? Finns det verkligen ingen enkel lösning? Hur gör folk i allmänhet?

Starta Photoshop, gå i i färginställningar och välj Webbgrafikstandard. Modifiera profilen genom att kryssa i Color Management for RGB att konvertera till just den här (Webbgrafik) profilen. Spara profilen som typ Webb auto eller liknande.
Öppna sedan alla bilder du skall lägga på webben med den här profilen då konverteras färgerna atomatiskt.
När du sedan "Sparar för Webben" och väljer jpg med passande optimering så kryssa även för ruta "ICC profiler".
Alla bilder kommer att se bra ut i Safari men inte Firefox eftersom den sk "bättre" browser hanterar inte ICC profiler. Varför? Fråga de som påstår att den är bättre än Safari.;)

Ursprungligen av malen:

Starta Photoshop, gå i i färginställningar och välj Webbgrafikstandard. Modifiera profilen genom att kryssa i Color Management for RGB att konvertera till just den här (Webbgrafik) profilen. Spara profilen som typ Webb auto eller liknande.
Öppna sedan alla bilder du skall lägga på webben med den här profilen då konverteras färgerna atomatiskt.
)

Lite onödigt att ändra på färginställningarna om man gör annat än webbilder. Det är enklare att bara konvertera de bilder som ska exporteras till webben till sRGB. Enkelt att göra via kommandot konvertera till profil. Vill du automatisera är det enkelt att göra via ett funktionsmakro. Då kan du ju också lägga in andra steg som ska göras på bilden, som t ex Smart skärpa.

Spara sedan med kommandot Spara för webb. Kryssa i rutan ICC-profil. Eftersom Safari läser färgprofilen och sedan använder skärmprofilen för att konvertera bildens utseende kommer bilden återges korrekt i Safari.

Stefan

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-19 09:19
Ursprungligen av stefanprofiler:

Lite onödigt att ändra på färginställningarna om man gör annat än webbilder. Det är enklare att bara konvertera de bilder som ska exporteras till webben till sRGB. Enkelt att göra via kommandot konvertera till profil. Vill du automatisera är det enkelt att göra via ett funktionsmakro. Då kan du ju också lägga in andra steg som ska göras på bilden, som t ex Smart skärpa.

Spara sedan med kommandot Spara för webb. Kryssa i rutan ICC-profil. Eftersom Safari läser färgprofilen och sedan använder skärmprofilen för att konvertera bildens utseende kommer bilden återges korrekt i Safari.

Stefan

Det är inte alls onödigt. Man har olika färginställningar i PS för olika arbeten och olika ändamål: Webb, tryckerier, egna utskrifter o dyl och för dem ställer man olika profiler. Ska man jobba med webbilder så ställer man in profilen efter man fått igång PS. Vi kan säga att vi öppnar 15 bilder som ska läggas på webben och då konverteras bilderna automatiskt vid öppnande utan att man vid varje bild behöver kryssa för det. Sedan kan man köra någon typ av makron för att anpassa storleken, skärpa lite osv. Visst man kan göra konvertering det i det här makro också man det är inte alltid man behöver köra makro så i detta fallet måste man göra konverteringen "manuellt". Detta tycker jag är onödigt. Men som sagt alla jobbar på sitt sätt.

Ursprungligen av malen:

Visst man kan göra konvertering det i det här makro också man det är inte alltid man behöver köra makro så i detta fallet måste man göra konverteringen "manuellt".

Mina webbmakron ligger på ett par funktionstangenter, mycket snabbare än så kan det inte bli tycker jag.

Stefan

Konvertera din AdobeRGB-bild till sRGB innan du kör 'save for web', så har du hyfsad chans att komma nära.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-18 19:15

Med PS > Safari funkar det som sagt fint, men inte mot IE eller Firefox. Detta under förutästtning att du ställt in saker rätt likt det malen beskriver.

1
Bevaka tråden