Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"unjaggies" fixa fina kanter på bitmappad bild

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För väldigt länge, länge sen långt, långt bort under det så kallade 1900-talet användes ett bildprogram kallat Unjag. Det läste av en bitmappad bild och jämnade till kanterna. Kantutjämning påförd i efterhand alltså.

Jag har nu en 3D-renderad bild från en kund och jag behöver göra samma manöver men jag hittar ingen mjukvara. Graphic Converter kan i sin preview visa bilden kantutjämnad men det blir bara halvbra (se bilden).

Kan man få tag i det där gamla OS 9-programmet eller har ni några andra tips?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 01:34

Minns att det fanns ett som hette JAG - jaggies Are Gone - var rätt ok.

Men nu använder jag ofta, mest på bilder från mobilen:

Alien Skin: Image Doctor. Ett filterset till bl a Photoshop.

Där finns dessa:

SmartFill
SpotLifter
ScratchRemover
JPEGRepair

..och med jpeg repair blir bilderna jättesnygga, lägger man på mycket eller kör 2 gånger blir det en tecknad effekt, om du vill ha det. Ett toppenfilter!

Ett annat nytt är Blow Up från samma, men ej testad.

http://www.alienskin.com/idoc/index.html

Jag har Image Doctor men den biter inte alls på den där yttre kantigheten.

Blow Up har jag inte testat men det är just uppsampling jag vill göra med bilden och därför vill jag först kantutjämna annars får man sån extrem kantighet.

Alienskin BlowUp till dubbla storleken, sen Photoshop CS2 Reducera brus ger ett helt ok resultat. Tack för tipset.

Testa också damm & repor i photoshop, funkar bra på jaggies om det inte är för fina detaljer i bilden. Värde 3 funkade bra för din bild ovan. Är det struktur i bilden (som fotokorn tex) så sätt tröskelvärdet till 20-30 nånstans för att inte få det för slätt.

P.S. Kolla med kunden med, hans 3D-program kanske har anti aliasing-funktion, bara att han bommat nän liten kryssruta?.

1
Bevaka tråden