Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Raderat innehåll på disk!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 23:47

Hej,

Nu har jag fått panik.
Skulle skyffla över lite filer till min windows installation från mac'en. Har en fin extern FW disk liggandes och tänkte det blir ett bra alternativ.

Tyvärr hade jag ingen MS-DOS partitation på den, men en partitation var ledig så jag tänkte formattera den i MD-DOS.

Tyvärr hittade jag inte MSDOS som ett alternativ i listan. Dock under "alternativ" kunde man välja att köra disken med vanlig MBR-partitationstabell och då helt plötsligt kunde man formattera den fria partitationen som MSDOS. Underbart, den kom upp i finder, precis som alla andra partitationer/volymer jag har på disken.

... men dom var TOMMA !!! - Det fanns inte en enda jävla fil kvar. Naturligtvis är disken inte formatterand för det skulle tagit mycket längre tid.

Men fråga är hur jag får tillbaka filerna. Vad ska man köra för undelete på OSX Med HFS ?

Oj! Jag har en känsla av att "byte av partitionstabell" inte är rekommenderat med viktiga filer på hårddisken. Undrar hur tusan du ska fixa det där - ledsen att jag inte kan svara bättre.

Prova med DiscWarrior. Se dock till att inte installera eller lägga några filer på FW-disken. Då kan gamla filer skrivas över.

• Oregistrerad
  • 2006-09-19 10:39

Äh, partitationstabell borde inte förstöra något alls, så jag tycker att Diskverktyget gör fel. Om det vore så att data förstörs borde ju en "ajja-bajja" skylt komma upp och varna för att innehållet raderas. Något sånt kom inte upp.

jag ladda hem DiscSalvage och den verkade hitta filerna så allt finns ju kvar. Det jobbiga blir ju att det är 500Gig som ska tas tillbaka, så det gäller att mellanlagra det på något ställe

Nej, jag ska självklart inte skriva till disken, då kommer filer garanterat att skrivas över

Faktiskt så kommer det en ruta som säger nåt i stil med "Partitioning the disk will destroy all data" när man trycker på partitionera, vilket man måste göra för att byta partitionstabell.

Så sant. Testade nyss med en oskadlig disk.

• Oregistrerad
  • 2006-09-27 09:22

Har lätt kunna konstatera att göra undelete på MacOS med HFS är lika omöjligt som på en unix disk.

Allt illa om NTFS men där går det att köra en undelete som faktiskt får tilbaka filer. På mac'en finns det TVÅ program som gör det, och som kostar typ 500-1000 kr.

Dom återställer bara "kända" filer, som dom har i sin databas. Efter en restore så lägger dom filerna i mappar, beroende på filtyp (vilket kanske kan vara bra). Däremot så döper dom om filerna till typ 1234.ppt - Vilket gör det helt omöjligt att veta vad den handlade om, utan att behöva öppna varenda filjävel

*suck*

Och kom inte med argument om backup, man tar inte backup på 0.5Tbyte bara sådär. Det hade räckt om jag kunnat ta backup på partitationstabellen som är några kbyte stor bara. *usch*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 13:23
Ursprungligen av studiox:

Och kom inte med argument om backup, man tar inte backup på 0.5Tbyte bara sådär. Det hade räckt om jag kunnat ta backup på partitationstabellen som är några kbyte stor bara. *usch*

Nu ska jag försöka att inte vara dryg på något sätt (jag är inget dygdemönster på backuper, det insåg jag när min PB blev stulen i somras), men *om* datat är på minsta vis viktigt så tar man väl backuper även om det är 0,5 TB?

T ex så finns den här disken (hos Dustin) - 500 GB för 1995:- inkl moms. Då får man ju fråga sig om datat man har är värt mer eller mindre än 1995:-. Är det värt mindre så skippar man backuper, annars gör man dem.

• Oregistrerad
  • 2006-10-01 20:37

Min FW disk var faktiskt backup-disk till min systemdisk. Så dom flesta viktiga sakerna har jag kvar (Problemet kom dock lite olägligt då jag precis köpt en MacPro och inte hunnit flytta över alla filerna ännu.

Det som ingen här dock verkar förstå är att jag inte kastat disken i golvet, jag har inte fysiskt förstört den på något sätt (i så fall skulle jag acceptera att filerna var borta).

Alla filerna ligger ju kvar där. Bara det att machelvetet (Ja, nu är jag arg) inte kan återskapa en partitationstabell när ALLT ligger kvar där. NTFS och FAT må vara dumma filsystem men HFS är skärp om man inte kan göra en undelete. EOD

Undelete kan man säkert göra på filer i filsystemet, men partitionstabellen är ju inte en del av filsystemet. Det finns ett program för Linux som heter testdisk som brukar ligga på de flesta "rescue-skivor". Testdisk kan återskapa förstörda partitionstabeller och har räddat mig några gånger.

Jag tror dock att testdisk bara klarar av MBR-partitionstabeller, men jag är inte säker. Har aldrig provat testdisk på en Mac.

1
Bevaka tråden