Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

La ut skärmdumpar på Apple program av misstag - kickad !

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lite tråkig läsning, iallafall för killen som råkade ut för det hela.

www.pbzone.com la ut en historia , ( nyheten högst upp den 7:e februari ) om en apple anställd ( han jobbade i en Applestore ) som hade ett par skärmdumpar.

Läs mer om vad som hände i textfilerna som ligger där istället för bilderna.

Lite mer bakgrund i killens weblog ...

[ 09. februari 2003, 00:17: Meddelandet ändrat av: lilledanne ]

Ingen som vet var man kan få tag på bilderna?

Vore intressant att se. Synd att han blev av med jobbet dock.

Google hade dem nästan i sin cache...

Om nu någon är bättre än mig på att rota runt i hur deras cache-funktion egentligen fungerar så kan man säkert hitta dem här någonstans.

pbzone är, tja, hur kan man beskriva det med dom rätta orden... väldigt dumma i huvudet?

Helt sjukt att hänga ut en människa sådär. Som jag sa på Macnytt så börjar skvallersidorna bli lika dåliga som den Brittiska skvallerpressen.

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-09 15:01
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Google hade dem nästan i sin cache...

Om nu någon är bättre än mig på att rota runt i hur deras cache-funktion egentligen fungerar så kan man säkert hitta dem här någonstans.

Google cachar väl bara text?

/arvid

• Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-09 15:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Niklas Hjelm Smith:
pbzone är, tja, hur kan man beskriva det med dom rätta orden... väldigt dumma i huvudet?

Helt sjukt att hänga ut en människa sådär. Som jag sa på Macnytt så börjar skvallersidorna bli lika dåliga som den Brittiska skvallerpressen.

Jo, det kan man nog säga. Fruktansvärt klumpigt!

/arvid

Tycker Apples agerande är något skrämmande också.

Kunde inte killen i alla fall fått en varning och en chans att ta bort bilderna först. Nu har vi ju bara hans version av historien, men om den stämmer så tycker jag nog att de gått lite väl hårt åt på honom. Stackars kille.

Pbzone, vad håller de på med! På vilket sätt han blev uthängd, ack.

fin journalistik att skydda sin källa och så...

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-09 22:25

That´s the real world. That´s the Job´s world.

Rätt intressant att se killens usage statistics,

http://usage.adtn.net/usage_200302.html

Ca 37 % av webläsarna är Safari (AppleWebKit) och att besök från Sverige ligger på 5.e plats ( .se adresser, telia.com räknas alltså inte ens ) !

Altavista hade dem i sitt cache. Bara tummnaglar dock.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
Altavista hade dem i sitt cache. Bara tummnaglar dock.

Intressant. Dock ser jag ingen anledning att sparka någon för detta. Visst att det är Apples interna program som inte är avsedda för allmänheten, men att ge någon sparken är lite väl magstarkt.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Dock ser jag ingen anledning att sparka någon för detta. Visst att det är Apples interna program som inte är avsedda för allmänheten, men att ge någon sparken är lite väl magstarkt.

Nä, håller med er, i teorin, men det är ju problemet om NDA ska fungera så måste man följa det även från företagets sida.

För många år sedan hade jag en liten it-byrå.
En av de anställda bröt mot våra regler för hur man fick sätta upp servrar som inte hade något med företaget att göra. Trots att han var en duktig kille hade vi inte något annat val än att avskeda honom. Företaget som avskedar tycker ju inte heller att det är kul.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 13:57

Killen jobbade tydligen i postrummet i en Apple-butik, eller på lagret. Han var inte någon utvecklare. Därför har jag svårt att se att han kan ha skrivit på ett avtal om tystnadsplikt, men det är förstås möjligt.

The Powerbook Zone skrev:

Citat:

citera:Doing some research and tapping some sources, we´ve learned a few things. First, it appears the employee that posted the files is one Adam Attarian, who is an employee at the Southpoint Apple Store in North Carolina. Apple´s employee directory lists him as a "mailroom" worker, but we assume that´s a listing that´s used for Apple Store employees that may work in the stockroom or the like.

Uppdaterat:
Vantive är ett program som numera ägs av PeopleSoft. Det används internt på Apple när man rapporterar fel osv på datorer och annan utrustning (och det är tydligen allmänt hatat av Apples anställda).

[ 11. februari 2003, 14:13: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Killen jobbade tydligen i postrummet i en Apple-butik, eller på lagret. Han var inte någon utvecklare. Därför har jag svårt att se att han kan ha skrivit på ett avtal om tystnadsplikt, men det är förstås möjligt.

Han har skrivit på ett NDA faktiskt, det säger han själv. Vidare säger han också att PBzone är riktigt dumma i huvudet...

Citat:

Skötte han försäljning och undervisning i Final Cut Pro vid sidan om utlämnningen av paket till DHL? Av döma av hans dagbok så jobbade han mest troligt inte på lagret.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 14:24
Citat:

citera: Han har skrivit på ett NDA faktiskt, det säger han själv. Vidare säger han också att PBzone är riktigt dumma i huvudet.

Varför hade han konfidentiellt material om Apple på sin webbserver? Vad har de där att göra? Studerande behöver alltid pengar. Han kanske ville ta reda på hur Apple arbetar och sedan informera Gateway eller Dell om det... mot en mindre dusör? Hur som helst har Apple all rätt att avskeda honom.

[ 11. februari 2003, 14:27: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Skyll dig själv grabben :rolleyes:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:

Citat:

Skötte han försäljning och undervisning i Final Cut Pro vid sidan om utlämnningen av paket till DHL? Av döma av hans dagbok så jobbade han mest troligt inte på lagret.

Näe, jag tror mondo har fel på den punkten. Jag tror den här killen faktiskt jobbade som Mac Genius i Genius Bar. Det står ju hur han hjälpt massor av folk och hur han älskar sitt jobb, knappat något man gör i postrummet.

Citat:

Citat:

citera: Han har skrivit på ett NDA faktiskt, det säger han själv. Vidare säger han också att PBzone är riktigt dumma i huvudet.

Varför hade han konfidentiellt material om Apple på sin webbserver? Vad har de där att göra? Studerande behöver alltid pengar. Han kanske ville ta reda på hur Apple arbetar och sedan informera Gateway eller Dell om det... mot en mindre dusör? Hur som helst har Apple all rätt att avskeda honom.

Äh, det fanns egentligen inte så mycket info i hans skärmdumpar och det handlade verkligen inte om att han tänkte ta det någonstans. Han var dum som tog skärmdumparna alls och han var puckad när han la dom i en mapp på sin dator som var tillgänglig utifrån. Men han postade aldrig det, utan det var någon som hittade dom i samband med att han postade om en helt annan sak på /. tidigare.

Men varför PBZone är dumma i huvudet beror på att dom la ut den här killens namn, telefonnummer med mera.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Det tycker inte jag. Apple har en policy att brytning av NDA automatisk innebär avslut av anställning. Det visste ju också killen som förlorade jobbet, som dessutom tyckte det var helt rätt av Apple plus att han blev vänligt behandlad ändå.

Ciryon

Så här skrev han bla:

"..the picture were nothing in and of themselves; a screnshot of -my- case in vantive, a screenshot of -my- profile in vantive. hardly something i would call apple confidential. i definitely signed an NDA at the top of hirement, but it just didn´t click with me that these screenshots, what they were violated that. i was defintely negligent for leaving something even half way..questionable open on the site. i completely get that. i typically save all of my screenshots...the screenshot folder is on another HD, and they´re sent there...ugh. i just had to have been more careful."

Allt i ett nötskal

/G

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-11 19:49
Citat:

citera:the picture were nothing in and of themselves; a screnshot of -my- case in vantive, a screenshot of -my- profile in vantive. hardly something i would call apple confidential. i definitely signed an NDA at the top of hirement, but it just didn´t click with me that these screenshots, what they were violated that.

Klart att det är hemligt. Killen har inte läst sekretessavtalet. Jag har själv jobbat som konsult åt Apple. I avtalet (om de fortfarande använder samma standardforumleringar) står det att allt som har med företagets interna metoder och arbetssätt att göra faller under sekretess. Så även Vantive och Sword alltså.

1
Bevaka tråden