Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera i Final Cut på Ibooks?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj,
Jag och en polare började att redigera vår novellfilm i Final Cut, på en G5:a duo. Nu har vi inte tillgång till denna G5:a längre och filmen är långtifrån färdig.
Jag undrar om det skulle gå bra att redigera i Final Cut på våra Ibooks ( 1,33, 512, 60g )? Jag har förutsatt att det skulle bli olidligt seeegt, men kanske om vi stoppar i mer minne och köper till externa hårddiskar? Vi använder inte många spår och effekter används sparsamt.
Vi kommer i framtiden hålla på med denna typ av produktion men vi är tyvärr inte jätterika, vad behöver man för att kunna arbeta lätt o ledigt i Final Cut ( som vi tycker om )? Dubbla skärmar var ju bekvämt också...
En beg G5:a me dubbla kärnor är ju inte fasligt dyr, fast kanske bättre att satsa på en nyare modell?

Tack på förhand!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 19:26

Era iBooks kommer funka fint för ren klippning i DV, inga större problem mer än att disken kommer kanske upplevas lite slö.

En beggad G5:a är ett val eller en ny Mac Pro eller iMac (lik en G5:a i prestanda rent CPU-mässigt).

512MB RAM är gränsfall men funkar så länge ni bara kör FCP och inget annat.

EDIT: Jag satt själv på en Dual G4 500 tills förra hösten hemma och gjorde kortfilm och musikvideos

Gjorde rubriken tydligare

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-19 23:51

Att redigera video kräver inte alls någon snabb dator.
Jag gör det just nu på min PM G4 533 MHz och märker ingen som helst seghet faktiskt. Märker ingen skillnad jämfört med när jag redigerar på min PB G4 1,5 GHz ...

Det enda som skiljer en ny dator från en äldre är renderingstiderna - dessa minskas otroligt mycket om man har en snabb dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 08:07

Mja, det finns vissa markana skillnader.

1. iBook = slö disk. En gammal G4, stationär, skulle i vissa fall göra ett bättre jobb. En extern FW-disk kan lösa detta.
2. Effekter på ljud och bild i realtid, ex färgkorrigering, kommer inte funka i närheten så bra som på en ny burk.

Men ren klippning FUNKAR som sagt.

1
Bevaka tråden