Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta 30 gig wav från PC till Mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-20 20:05

Vet att det låter förmodligen helt vansinnigt men jag har köpt cirka 800 låter i wav-format och döpt dom snyggt och prydligt. Listan med titlar och allt finns på en pc ( iTunes 6.0.5) och nu vill jag flytta med info över till min MacBook.

Någon som har något bra/smart förslag på hur jag löser det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-20 22:14

Använd en extern hårddisk eller fildelning.

Flytta över filerna med t ex ett nätverk eller en extern hårddisk, lägg filerna i iTunes-mappen i musikmappen (om du inte ändrat till något annat) och starta iTunes.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-21 00:19

Var kanske lite otydlig i min förklaring.
Har typ 800 wav-filer som jag skrivit in artist och låttitel på. Vill flytta med det när jag nu flyttat all musik. Provat att exportera spellistorna men det hjälper inte.

Prova att flytta över xml-filen mellan iTunes-mapparna.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-21 16:02
Ursprungligen av Björn Leander:

Prova att flytta över xml-filen mellan iTunes-mapparna.

Testa men det var ingen höjdare. Iofs flyttade jag inte den utan exporterade så jag fick library.xml men det funka inte.

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 16:28

Funkar det att spela wav på Mac med iTunes?

Ursprungligen av daniel.evertsson:

Ja, det går.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-09-21 17:47
Ursprungligen av daniel.evertsson:

Så klart det gör. Är ju bara ett annat ljudformat.

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 18:24

okej, där ser man...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-21 14:32

Lägg wav filerna i Macens iTunes mapp, och flytta över xml filen som ligger i iTunes mappen till macen(så att den ersätter den gamla
, så tillvida du inte har någon musik i macen innan flytten

/Tangen

• Medlem
  • 2006-09-21 17:36

testa så får du se!

Man kan t.o.m. skapa wave-filer i Itunes om man nu vill det. Men det är samma ljud-data som aiff. Skillanden är att jag upplevt att Itunes inte lägger till några id3-taggar eller albumbilder till wave-filerna.

• Medlem
  • 2006-09-21 20:12

Alphonze: taggar ligger väl inte kvar i aiff-filer heller? (kanske beror på att jag klippt i filen, men jag har för mig att arkiverade aiff-filer som återförts till biblioteket bara innehöll sitt filnamn?) Numera använder jag mest Apple LossLess (får hoppas Apple inte hittar på nåt hyss med formatet bara... )

Nja, jag vet inte egentligen om det är id3-taggen som används eller om det bara är Itunes som sparar wave-info. Men jag har märkt att man i Itunes inte kan lägga till albumbilder i en wave-fil. (Åtminstone tidigare, nu med Itunes 7 vet jag inte. Har inte testat än.)

1
Bevaka tråden