Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överstruket minus och överstruket plus

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 19:50

Jag författar en text där jag behöver använda mig av ett överstruket minus och ett överstruket plus. Tecknen ska se ut som plus respektive minus kombinerade med ett divisionstecken; alltså - och / ovanpå varandra samt + och / ovanpå varandra.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-21 20:14

Ja...det var ju trevligt att du delade med dig.
Eller fanns det en fråga där nånstans?
(Jag skojar. Klart jag fattar att du ndrar var man kan hitta ett sånt tecken. Motfrågor: Är det en font eller en bild du vill ha? Är det text inom nåt speciellt område som t.ex. matte eller fysik eller nåt där såna här tecken är vanliga?)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-21 20:34

Jo, förresten. Likamedstecknet överstruket betyder ju "inte lika med" och är en matteterm.

För att få fram det kan du ju t.ex. klicka på svenska flaggan högst upp på skärmen (om du har den framme) och välja "View character palette" eller vad det heter på svenska. Sen kollar du bland mattetecknen, väljer tecknet, sätter pekaren där du vill ha det i texten och klickar "Insert" längst ned till vänster i character paletten.

Men överstruket plus har jag inte sett tidigare. De närmaste jag hittade var
∉±∅☠ men det var väl inte vad du tänkte dej?

Ursprungligen av Danne V:

För att få fram det kan du ju t.ex. klicka på svenska flaggan högst upp på skärmen (om du har den framme) och välja "View character palette" eller vad det heter på svenska.

Eller menyalternativet Redigera > Specialtecken....

Kan det vara ett dubbelplus som trådskaparen är ute efter: ??

Äh, minns inte hur man skriver unicode-kod.

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 21:58

Hjärnsläpp. Jo alltså. Jag söker ett typsnitt med de tecknen. Det duger inte med överstruket =. Om någon är intresserad så betyder överstruket minus i sammanhanget "att ta bort något negativt" och överstruket plus betyder "att ta bort något positivt".

• Oregistrerad
  • 2006-09-21 22:13

Jag vet att jag för länge sedan i MS Word har lyckats kombinera olika tecken med hjälp av fältkoder. Det är ingen vacker lösning. Men det är i alla fall bättre än att rita symboler och lägga in i texten. Jag får väl försöka med det.:tveksam:

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-22 08:49

Jag blev ganska nyfiken eftersom jag aldrig i mitt liv sett sådana här tecken. Kollade med flera bekanta som normalt brukar kunna hitta de mest obskyra saker man undrar över, men ingen klarade detta. Inte ens Steve, som doktorerat i fysik hade sett dom.

Det fanns ju i alla fall förr i vissa ordbehandlingsprogram och användes av jurister. Jag tror att överstruken text stod för "utsaga".

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 12:54

Jag blev ganska nyfiken eftersom jag aldrig i mitt liv sett sådana här tecken. Kollade med flera bekanta som normalt brukar kunna hitta de mest obskyra saker man undrar över, men ingen klarade detta. Inte ens Steve, som doktorerat i fysik hade sett dom.

Jag blir också nyfiken. Antar att det kan röra sig om ett påhittat tecken från någon skribent eller föreläsare. Inom vissa specialområden dyker det då och då upp nya tecken för att någon kunnig tycker att det är en toppenbra idé. Vår lärare i industriell ekonomi uppfann nya tecken varje vecka.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-22 14:05
Ursprungligen av marf:

Jag blir också nyfiken. Antar att det kan röra sig om ett påhittat tecken från någon skribent eller föreläsare. Inom vissa specialområden dyker det då och då upp nya tecken för att någon kunnig tycker att det är en toppenbra idé. Vår lärare i industriell ekonomi uppfann nya tecken varje vecka.

Jo, jaf tror det också. Men jag är ju känd för att vara oerhört diplomatisk och finkänslig (VEM SKRATTADE???) och gick inte så långt i mitt inlägg.

Text Strikethrough

I Pages finns det möjlighet att under "Fonts" välja "Text Strikethrough" i Single, Double och/eller med annan färg.;)

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-22 15:01
Ursprungligen av Saffran:

I Pages finns det möjlighet att under "Fonts" välja "Text Strikethrough" i Single, Double och/eller med annan färg.;)

Har inte använd Pages och tvivlar inte alls, men tror du missförstod. Eller är strikethrough verkligen diagonala och inte horisontella där?

Har inte använd Pages och tvivlar inte alls, men tror du missförstod. Eller är strikethrough verkligen diagonala och inte horisontella där?

Pages använder samma typsnittshanterare som t.ex. Textredigeraren. Den får du fram med kringla + T i sagd applikation.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-22 16:37
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Pages använder samma typsnittshanterare som t.ex. Textredigeraren. Den får du fram med kringla + T i sagd applikation.

Jaha. Men det var liksom inte det jag undrade. Jag undrade om det verkligen går att göra diagonalt överstrukna plus och minustecken i Pages. Går det?

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-09-22 22:37

Det går att göra via teckenpaletten/europeiska skriftspråk/diakritiska tecken

tryck + och välj infoga tecknet (se bifogad fil), för minus får du välja talstreck (alt + -) annars blir det inte snyggt.

Hmm. Det funkar inte direkt i Pages. Skriv i annat program och kopiera.

• Oregistrerad
  • 2006-09-25 12:33

Tack. Jag försökte faktiskt med diakritiska tecken men fick det inte att fungera. Frågan är bra om det fungerar i något pc-kompatibelt format, exempelvis doc eller pdf. Jag ska testa när jag kommer hem från jobbet.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-09-27 00:05

Har provat igen i andra program och jag får det bara att fungera i Mellel (2.0.8). Därifrån går det bra att välja skriv ut/spara som pdf och tecknen följer med. Jag har ingen möjlighet att kolla om de hänger med även när de öppnas i PC. Bifogar filen här så får du se själv. Typsnittet är Georgia i Mellel och Lucida Grande i teckenpaletten.

(tillägg: de andra programmen jag inte får det att fungera i är AppleWorks, Pages, Textredigeraren, InDesign CS och Word)

Senast redigerat 2006-09-27 10:49
1
Bevaka tråden