Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få Excel för Mac att se ut som windowsversionen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-21 21:20

tycker att de flesta progra är snyggare på mac än i pc men excel tillhör tyvärr inte den skaran. tycker bara det är jobbigt att ha allting i olika småfönster. när jag kör excel vill jag ha ett stort fönster med alla menyer låsta högst upp, precis som i windows. går detta att ställa in på ngt sätt?

Nej.

Excel för Mac är ett fullständigt annorlunda program än Excel för Windows. Använd OpenOffice Calc om du vill att det ska se ut som Excel för Windows.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-21 21:29

fan.. jag fattar inte varför ms gjort det så här. excel mac är ju sämre på samtliga punkter (design, funktionalitet, kortkommandon etc). jag använder rätt mkt excel och tvingas nu använda en gammal pc för det ändåmålet. jobbigt att man ska behöva släpa runt på två datorer bara för det..

Microsoft gör så för alla sina programvaror, det finns i praktiken nästan ingen gemensam kod för några program.

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-21 22:04

det går inte att placera om verktygspaletten på något sätt så att man slipper den irriterande rullgardinen som bara är ivägen?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-21 22:21

Lär om lär rätt.

Mitt tips är helt enkelt att försöka lära dig detta nya system. Annars kommer väl nytt Office inom en rätt så nära framtid om jag inte minns helt fel...

Precis. Office 2007 kommer även till Mac och vad jag har förstått kommer de att ha liknande utseende i både Windows- och Mac OS X-miljö.

• Oregistrerad
  • 2006-09-22 01:05
Ursprungligen av Björn Leander:

Office 2007 kommer även till Mac och vad jag har förstått kommer de att ha liknande utseende i både Windows- och Mac OS X-miljö.

Vad kommer det att betyda i frågan Entourage för Mac jmf. m. Outlook för PC, tro?

Är det något man verkligen saknar i Office för Mac så är det ju ett bra mailprogram som kan hantera en Exchange-server med direktaccess såsom Outlook gjorde när det en gång fanns i gamla Mac OS 9 eller som Outlook gör i dagsläget för PC.

Ursprungligen av uptown:

Vad kommer det att betyda i frågan Entourage för Mac jmf. m. Outlook för PC, tro?

Är det något man verkligen saknar i Office för Mac så är det ju ett bra mailprogram som kan hantera en Exchange-server med direktaccess såsom Outlook gjorde när det en gång fanns i gamla Mac OS 9 eller som Outlook gör i dagsläget för PC.

Kan inte Entourage göra det idag?

• Oregistrerad
  • 2006-09-24 22:44
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Kan inte Entourage göra det idag?

Nja, gamla Outlook för Max OS 9 (likväl som dagens Outlook för PC) stod i direktkontakt med Exchange-servern och man behövde inte ens synka filer med servern. Allt skedde i realtid som man höll på med.

Med Entourage ska allt laddas över till lokal disk innan det visas för användaren, vilket betyder att programmet oftast gör en check om något hänt på servern en gång varje minut. Problemet blir att databasen växer med mail, etc på lokala disken och dumt nog kan man inte synka åt mer än ett håll, dvs det är alltid servern som styr för mer sofistikerade val (exempelvis om man raderar ett mails bilaga så gör man det bara lokalt och inte på servern).

Dessutom är Entourage databas extremt opålitligt och kraschar alltsom oftast, ibland också med förlust av mail som följd.

Om jag fattat det rätt använder sig Entourage av samma teknik som Outlook Web Access vilket betyder att det bara är en "läsare" av serverns data, emedan Outlook är en aktiv del av serverns data.

(Någon teknisk kunnig kanske kan uttrycka ovanstående med fackspråk, vilket inte jag som annat än frekvent användare och lekman kan göra...)

Åter till Excel för Mac. Jag är inte helt säker att jag förstått vad som är problemet. Men om du, bj8, syftar på att formateringspaletten (och verkstygspaletten) är i vägen så håller jag med. Jag brukar därför sällan ha dem öppna. Allt som formateringspaletten kan, återfinns ju i (eller går lägga till) lämpligt verktygsfält. Även i Excel för Mac kan verktygsfälten anpassas så att bara det man ofta använder finns lättillgängligt. Samma sak gäller kortkommandon (ibland är de man skulle vilja tilldela en funktion reserverade för systemet).

Om man nu gillar formateringspaletten går ju även den att anpassa. Till exmpel kan man ställa in den att försvinna ("minimeras") efter önskat antal sekunder av inaktivitet så man slipper irritera sig på att den hänger i vägen i onödan. Däremot har jag inte lyckats hitta eller skapa ett kortkommando för att öppna formateringspaletten. Någon?

Det snabbaste sättet att formatera celler, figurer etc. i Excel är dock oftast äpple+1. Sedan är det bara att snabbt tabba/alt+tabba sig fram till den funktion man söker.

Ursäkta att jag kanske rabblar självklarheter, men jag upplever inga direkta skillnader mellan Excel för Mac och Windows. Sättet som Mac sklijer på program och öppna dokument tror jag dock inte att det går att komma ifrån (och det är det väl få mac-vana som vill). Jag ser ingen vinst med att varje öppet excel dokument ska ha en egen uppsättning menyer, som i Windows.

1
Bevaka tråden