Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om nystartad webdesign

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon hjälpa mig med hur mycket jag skall ta betalt för ett webdesignprojekt för ett företag. Jag skall designa sidorna men inte göra någon avancerad programmering, det står andra för. Hur mycker är rimligt per sida och vad skall jag gå efter vid prissättning.

Bör jag ha en skriftlig förfrågan från dem först som jag lämnar offert på, eller? Finns det risk att de snor konceptet om de får se förslaget utan att vi har något skrigtligt först?

Många frågor från en nybörjare???

  • Medlem
  • 2001-08-25 03:29

Hur mycket du ska ta betalt beror helt på hur bra du är. Är du i klass med Mark Monciardini (PS guru som jobbade inom området innan) kan du
nästan ta hur mycket du vill och lite till.
Det är också bra att planera ditt koncept innan, ska du endast ta betalt per timme eller ska du ha "paket pris"?

Du kan inte ta betalt för per sida, utan per site. Om vi pratar timlön så kan du gå till 50-5000 kronor i timmen.
Fast om du tar 50 så kommer folk såklart börja tänka på hur bra du egentligen är, samma med 5000, då måste du vara verkligen "asgrym".
Du måste helt enkelt tänka ut hur mycket du är värd, du måste sälja dig själv.

Att någon snor ditt koncept behöver du inte tänka på, om något företag vill sno det är det ju endast för dem att kontakta dig via något
alias och få den därifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-08-25 14:35

Som i alla projekt bör man fundera över hur mycket tid man tror man behöver för att slutföra själva uppdraget. Låt oss säga att man behöver 100 timmar för att göra en bra sajt; till det bör man MINST lägga 60% s.k. "strultid"...det oväntade dyker alltid upp och är man inte speciellt erfaren bör man dubbla den här tiden (å andra sidan ha lägre timdebitering).
Visst finns det många som har täljt guld under de senste åren vad beträffar Internet och webbdesign. Själv är jag ingen webbdesignguru utan befinner mig mitt emellan beställare och producent. Min erfarenhet är att det inte finns NÅGON som är värd över 5.000 i timmen för den genomsnittlige beställaren. Som beställare och med erfarenhet av hur mycket strul och utlovade lösningar som många har lurat i sina kunder under de senaste åren så skulle jag komma överens om en rimlig timdebitering (mellan 250 - 1000) + leveransbonus (procent av totala projektet) vid färdig och fullt fungerande sajt!
Det enda som kunden är intresserad av i slutändan är att det FUNGERERAR och att man har hållt vad man lovat. Naturligtvis kan man prissätta sina projekt väldigt olika, men mitt råd är att följa dessa regler till en början och "känna "sig för...
Visst är det en klyscha, men nöjda kunder kommer tillbaka...och är det något som em sajtägare behöver så är det ständig support!
Lycka till!

Om du ska lämna offert tycker jag du ska dela upp den på åtminstone två poster.

Dels själva idéarbetet som är den post som kostar mest per timme. Det är detta som är viktigt, harva html kan var och varannan person, att ge en bra idé och layouta en fungerande site (eller annons, broschyr, skylt eller whatever) är desto svårare. T.ex. Idé och skiss 8 timmar á 400 kr/tim..

Sedan själva tillverkningen (d.v.s. fipplet med stylesheets, layoutmallar, giffar mm), som kostar mindre per timme men tar längre tid. T.ex. Originalarbete och bildhantering 24 timmar á 250 kr/tim.

Kanske borde du också lägga till en post för kontakttid, d.v.s. den tid du kommer att få sitta och prata fram och tillbaka med beställaren. Kontaktid 3 timmar á 150 kr/tim.

OBS! Ovanstående timdebitering har jag bara tagit ur luften, du måste "känna dej fram" när du pratar med kunden vad som kan vara rimligt.

Räkna också med att du kommer att få jobba mycket mer än de timmar du offererar. Så är det när man är ny, du kommer lära dej efterhand vad som funkar - det kallas erfarenhet.

Lycka till!

Ber att få instämma livligt och ivrigt med inläggen ovan...
Sätt dig ner och gå igenom vilka arbetsmoment som behövs på vägen från uppdrag till färdig, fungerande produkt, och skriv en specificerad offert till kunden. Det är oerhört viktigt att göra, dels för att man själv ska inse vilken tid det kommer att ta, och därmed kunna planera andra jobb, dels för att kunden ska förstå vilken massa arbete det ligger bakom, och bli klar över att smakar det, så kostar det också.... Var detaljerad! Bestäm antal sidor, bilder, ljud, filmer osv osv så noga det går redan i detta skede.
Egentligen bör man kanske prissätta webpublicering ungefär som man prissätter trycksaks- eller multimediaproduktion... Det är ju ett layout-jobb, och arbetsmomenten är i många fall desamma, även om publiceringen sker på internet i stället för på papper eller CD, och man monterar inte bara text och bilder, utan även ljud, film och animationer.
Se till att definiera jobbet tydligt med kunden redan i inledningen. "Uppdatering en gång i månaden" innebär inte automatiskt att du ska behöva lägga till flera sidor, eller att du ska knata ut och ta nya filmer i kundens ridhus eller segelmakeri...:-)

Vilka moment har man då generellt?
Tja... utan spikad ordningsföljd, bör man nog ta med t ex dessa:

Inledande kundkontakt, designdiskussion och ideskiss
Manusförfattande/copy, ev tillsammans med kunden
Illustrationsbedömningar, ev foto-, ljud- och filmmanus
Träff med kund för godkännande
Fotografering
Bildbehandling, ev scanning, ifall kunden har egna påsiktsoriginal
Måste du söka i bildarkiv? Fixa fram produktfoton från en tillverkare? Det tar en jeeeekla tid...
Vill kunden ha ljud på sidorna? Fältinspelning tar enorm tid, är ett petgöra, och måste kosta därefter
Och ljudet måste redigeras, och konverteras till lämpligt format
Copyrightad musik? Den måste köpas, och du måste baka in din användarrättskostnad i fakturan. (MATCH tar upp till 12 kr/sek...)
Filmsnuttar? Samma sak där, ska du ut på fältet/kundens firma och filma, så kostar det, och du måste dessutom räkna med tid för redigering och komprimering.
Animationer? Kan ta hur lång tid som helst innan man är nöjd:-)

När grundfilerna är klara återstår layouten, dvs monterandet i något editeringsprogram + antagligen diverse extra kodknackande.
Räkna med genomsnittligt minst 3 tim per sida, även om du jobbar med mallar. En del sidor går snabbt som attan, men vissa tar bara orimligt med tid, beroende på upplägg och innehåll. Cirka 3 tim per sida är ett genomsnitt som jag har räknat fram för mig, och jag gör inga superkomplicerade sidor

Därefter ska alla filer backas upp, och laddas upp, brännas för arkivering. Ev måste du också fixa en serverplats åt din kund, för de flesta har ingen ISP förut, åtminstone inte så stor att den rymmer en kommersiell site.

Sedan vidtar justeringsarbetet....:-) Det är ju nästan en självklarhet att sidor inte funkar lika när man lagt upp dem, som de gjorde i burken på jobbet... Pillejobb med pixelräknande... timmarna bara rinner iväg...

Förvisso har en mängd glada tonåringar dumpat priserna under senaste åren, men det börjar utvecklas en känsla för kvalitet nu, och skillnaden mellan bra och dåliga jobb syns lika bra på en websida som i en reklamfolder. Och måste alltså kosta. Har du dessutom en maskinpark som måste förnyas med jämna mellanrum, så måste du ta vettigt betalt, annars jobbar du dig in i en ekonomisk återvändsgränd. OK, i ett nyetableringsskede kanske du kan hålla en låg prisnivå, för att få kunder, men ett halvårs jobbande utan att det täcker hyra och avbetalningar, har skapat många sömnlösa nätter och kallsvettiga lakan...:-)
Obs att t ex kundkontakter och sammanträden också är din arbetstid, och alltså ska kosta kosing! Och täta kundkontakter är ett måste, så inte kunden blir besviken på slutresultatet.

Hur ska du prissätta timmarna då?
Tänk dig följande: Du jobbar 8 tim/dag, 5-dagarsvecka, 4 veckor/månad. Sammanlagt cirka 160 tim/mån. Ganska normal arbetstid, om du inte strävar efter att bränna ut dig på ett decennium och sitta på ett vilohem och se ut som en begagnad Solstickan...:-)

Tar du 200 kr/tim så drar du in 160x200 kr/mån = 32.000. Hälften går till skatt... Netto cirka 15 - 16.000... Det blir man inte fet på, eller kan handla obegränsat med kanelbullar och pilsner för... Och sina datorer, scanners, mixrar och kameror får man nog räkna med att inte förnya på bra många år...
En vettig dator kostar runt 30.000 och håller ett par år, och det är inte bara den som ska tjänas in... Att hålla sig a jour med apparaterna och programmen kostar skjortan... hur bra revisor du än har...
Tänker du begära betalt per site? Jovisst, det är väl det vanligaste, men det är DIN arbetstid, som du sedan förvandlar till en totalsumma för kunden, och du måste ändå som grund beräkna din inkomst per nedlagd arbetstimme...

Lägger du dig på cirka 400 kr/tim kan du åtminstone räkna med att verksamheten går runt, men det blir inte mycket över efter alla avbränningar.
600 kr/tim? Visst, det kanske låter mycket, men det är då du börjar komma upp i ungefär samma nettoförtjänst som en industriarbetare har.
700 och uppåt? Jodå, det är då man kan börja be sin tandläkare sätta in guldgaddar i stället för de söndergnisslade emaljstubbarna...:-)

I slutänden är förstås alltid ett pris förhandlingsbart. Krävs det speciella kunskaper, och du har dem, kan du lägga på lite extra. Är det "normaljobb" måste du anpassa dig till praxis.

Försök alltid greja jobben med timbetalning på löpande räkning... Då kan du köpa Gotland om ett år...

Kör hårt, lycka till!!!

Tack för alla superbra svar!

En ny fråga inställer sig.

Finns det något forum för sådana som mig, d v s nystartad som inte har kontakter via konstfack eller berghs eller liknande. Där man kan utbyta ideer eller komma i kontakt med ev blivande businesspartners.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Fredrik:
En ny fråga inställer sig.

Finns det något forum för sådana som mig, d v s nystartad som inte har kontakter via konstfack eller berghs eller liknande. Där man kan utbyta ideer eller komma i kontakt med ev blivande businesspartners.

Prova Shortcuts. Det är ett svenskt forum just för nätverkande.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Thomas Kahn:
Prova Shortcuts. Det är ett svenskt forum just för nätverkande.

Sorry Shortcut ska det vara.

Jag brukar tänka i stil med ungefär en månadslön, det passar mig bra, med tanke på att det oftast inte tar mer än någon vecka att ha den färdig. 25-30 000 för en sajt, aldrig under 20 000. Tänk på att det e skatt på skiten oxå. Sen, som de andra sa, beror det ju på hur grym du e.

..
men ang. företagandet

Jag letar efter något slags småföretagspaket..som man kan göra bokföring mm mm.

Några bra tips?

Mira

1
Bevaka tråden