Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Film för mobiltelefon

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 12:01

Hallå och hej!

Skulle behöva lite hjälp när det gäller att klippa ner en film, eller filmsnutt, för att placering på en telefon.

Hur går jag tillväga för att få bästa möjliga produkt och med vilket program? Har testat att gå via QT men resultatet blir mest pixligt skit...

Målet är att få in lite resegodis på en Nokia N80.

Tackelitack.

Har du testat att exportera filmen i Quicktime till 3GP. Under Alternativ kan du välja MPEG-4 och storlek på videon som stämmer överens med din telefons skärm. Funkar bra på SE-telefoner tycker jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-22 12:50
Ursprungligen av morgan_a:

Har du testat att exportera filmen i Quicktime till 3GP. Under Alternativ kan du välja MPEG-4 och storlek på videon som stämmer överens med din telefons skärm. Funkar bra på SE-telefoner tycker jag.

Problemet med QT är att de flesta filmer jag har inte funkar där... codecs du vet. Eller, får bild men inget ljud oftast. Kanske går att fixa iofs.

Sen är ju maxformatet 320 x 240 vilket är för litet för skärmen vad jag förstår. Då kommer man väl in på zoomning och det är ju aldrig härligt.

Till PC finns ju 2000 program som sköter sånt här lekande lätt... så det borde ju finnas åtminstonde ett till Mac ;).

Ursprungligen av tjompa:

Problemet med QT är att de flesta filmer jag har inte funkar där... codecs du vet. Eller, får bild men inget ljud oftast. Kanske går att fixa iofs.

Sen är ju maxformatet 320 x 240 vilket är för litet för skärmen vad jag förstår. Då kommer man väl in på zoomning och det är ju aldrig härligt.

Till PC finns ju 2000 program som sköter sånt här lekande lätt... så det borde ju finnas åtminstonde ett till Mac ;).

Sök reda på codec:arna. Sök här på 99mac. Slår ofta o gärna ett slag för 3ivx. Installera den o jag lovar att du kommer kunna öppna de flesta filmer. http://www.3ivx.com/download/index.html

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 00:00
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Sök reda på codec:arna. Sök här på 99mac. Slår ofta o gärna ett slag för 3ivx. Installera den o jag lovar att du kommer kunna öppna de flesta filmer. http://www.3ivx.com/download/index.html

Ordnade upp codecsen direkt efter jag la inlägget... kände att det inte riktigt var likt mig att säga att jag hoppat över en sak :).

Har provat att gå via QT för en hel rulle nu... och visst funkar det även om förhållandet format inte stämmer. Men jag antar att man klipper bort en del om man vill ha fullscreen på en rulle på nallen...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-22 15:36

Jag vill slå ett slag för ett program vid namn iSquint. Från början gjort med tanke på iPod Video. Men fungerar minst lika bra för min Nokia E61.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-01 01:25

Tar och bumpar den här tråden. Någon som har något att komma med? Det nya målet är att rippa ner lite sommargodis för en Nokia E61a.

• Medlem
  • 2007-08-27 15:17

På min N73 använder jag gamla mpeg4 eftersom h264 inte vill funka. Exporterar som QT movie med mpeg4 video i 50-60% kvalitet 12,5/25 fps. Öppnar resultatet och exporterar med "passthrough" till 3gp/mp4. Fast jag kör mest ffmpeg och har för mig att det brukar se ut nåt sånt här:
ffmpeg -i infilm.avi -vcodec xvid -qscale 5 -g 150 -mbd 2 -coder 1 -cmp 2 -subcmp 2 -trellis 2 -s 320x176 -f 3gp -acodec aac -ac 2 -ar 32000 -aq 60 utfilm.3gp
Det brukar bli ca 100 MB för en film.

Cheers.

1
Bevaka tråden