Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cubase problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag hade en längre tid problem med att VST performance parametern gick i taket
utan att man hade gjort nåt, efter 5.1 uppgradering VST32, vill inte programmet starta alls. (Ibook 500mhz 9.2.2), vet någon om något här som jag kan ha missat? minnestilldelning 127000

Emagic Logic...tror det e lösningen för dig.Så kommer du bort från "hempular" cubase.Testa,tror du kommer bli nöjd.

Aha! Som före detta grossist för Emagics Logic blir jag glad framför skärmen!

Nu är väl i och för sig kanske inte lösningen att byta program, det betyder ju oftast en del extra kostnader. Men Logic är en väldigt bra och stabil mjukvara, både på "native" och TDM plattformen som jag själv kör.

Tro Logic har lite strul med ReWire biten för native men förhoppningsvis löser sig det i och med v 5.0 som kommer efter nyåret. Och jag vet en mängd personer som kör Logic på iBook utan problem.
emagic

• Medlem
  • Örebro
  • 2001-12-13 16:54

Efter att tidigare kört Cubase i 2 år så gick jag för ett halvår sedan över till Logic.
Efter att ha kommit över användargränssnittet så upptäckte jag hur enkelt, tajt, smidigt programmet är mot Cubase.

Men jag giller inte AUDIO-delen på båda programmen, den känns grymt klumpigt. Där är Protools kung. Kunde någon göra ett program som hade Logics MIDI och Protools AUDIO så hade jag lugnt köpt de istället.

//Morgan

Håller med dig om audio delen. PT är smidigare och det märks att det är gjort för redigering av ljud från start. TDM pluggarna laddar lite raskare i PT känns det som. Och PT automation är kung.

Jag var en gång i tiden Cubase fantast men fick tag i ett Logic och sedan gick den sommaren åt till att läsa manualen...som är rätt mastig.

En dröm vore att ha en kombination av Logic/PT och med en liten gnutta Masterlist eller WaveBurner i, idag blir det ett himla hoppande mellan mjukvaror.

• Oregistrerad
  • 2001-12-14 17:47

Nuendo har ju kommit en bit på vägen i och för sig.

För att återknyta till den ursprungliga frågan så försöker jag mig på att formulera ett någorlunda vettigt svar.

Du skrev inte hur mycket minne som du har tillgängligt i din iBook, men jag förmodar att du har åtminstone 128Mb. Har du inte mer så kliv raskt iväg och köp lite minne, det kostar ju ingenting idag. Stoppa in ytterligare 256 så kan du köra på ordentligt sen.

Det första du kan prova för att få igång ditt Cubase igen är att slänga ut preference (eller programinställningarna, om du kör svenskt system) -filerna, och sen starta om datorn.
Starta efter omstarten upp Cubase.
Funkar inte det så dra ut din Autoload från själva Cubase mappen, eftersom det kan vara fel på den filen.
Släng den inte, bara lägg den på desktopen.

Om inget av detta funkar så har jag inget bättre tips än att faktiskt lågnivå formatera din HD och installera allt från början igen.
Detta brukar underlätta för allt vad det gäller system och program.

Om du får igång Cubase och CPU performance fortfarande ryker i taket så pröva med att tilldela mer (eller mindre) minne till Audio-delen i Cubase.
Den inställningen hittar du under menyn Options och där väljer du en undermeny som heter Audio Setup. Från denna undermeny så väljer du System.
Här kan du nu ställa in hur många kanaler du vill köra och även tilldela minne till kanalerna.

Och för att kommentera dom andras inlägg...
Tycker faktiskt att du kan ta dig en ordentlig titt på Logic, det skadar inte med att få lite vidd i sitt skapande, Logic är faktiskt ruskigt bra om man ser till hur Cubase hanterar Audio-delen.

Och jag tycker att det var speciellt trevligt att se Pål Hamel ute i etern, dig har jag inte sett eller hört av på ett bra tag....
Hoppas allt är väl med dig, vi har haft en del diskussioner om ljudkort och sådant när du jobbade på Damsgaard och ni hade agenturen för Emagic. Vi träffades i GBG, när du hade lite nyheter att visa på Musikbörsen Studio.
Då gällde det bl.a. ett Audiowerk 8, som jag inte fick att fungera i min G3/300...
Alla problemen är numera lösta och jag har fortfarande den gamla G3-häcken kvar...
Och ja, Pål... Jag ska byta upp mig till en G4 nån gång

Vidare så har jag kört Cubase sen det kom en version 1.0 till Atari.
Men eftersom "alla" tjatade om hur bra Logic funkar så valde jag att testa Logic och jag kör just nu båda två, och har märkt en ordentlig skillnad i kvalite på Audio.
Inte bara i själva hanteringen, utan även i smidigheten som Logic har när det gäller routing för audio. Jag tänker då i första hand på kanaler och bussar som du kan dra lite hur du vill i Logic.
Dessa funktioner återfinns tyvärr inte i Cubase.
Dessutom så är Logic mycket snålare när det kommer till processorn och pluggar...

Vidare så har jag faktiskt en fråga om Logic till dig, Pål...
Jag vill åt ett snabbkommando som finns i Cubase, men jag kan inte finna det i Logic. Och tro mig, jag har letat...
I Cubase kan du variera tempo genom att knappa på + och - på den numeriska delen av tangentbordet.
Jag har sökt denna funktion i Logic, men jag hittar inte var man ställer in den parametern någonstans.
Skulle vara ytterst tacksam om du hade ett svar på den frågan, eftersom jag använder den funktionen ofta (läs alltid).

Slutligen så hoppas jag att mina råd hjälpt Skaneby lite på vägen när det gäller Cubase och att få igång programmet igen.

Ja, jag gick över till logic efter att ha installerat ett scopesystem. När det finns 40 fysiska ingångar, kan man inte längre göra nåe vettigt me cubase. Synd. Jag gillade layouten. Men logic låter faktiskt bättre och stödjer TDM (som jag slutat med, ingen nästan ingen DSP). Hoppas OS X versionen av logic kommer ut snart!

tack för lite konkretare felsökning där. Alla säger att emagics produkter är bättre, och jag har faktiskt testat dom. Jag hade lite problem med användarvänligheten,körde fast, testade Cubase och saker och ting fungerade. Men vi sitter just nu i inspelningssammang därför måste saker fungera. Jag nedgraderade Cubase till5.0 och då fungerade allt igen. Vet nån hur man enklast bränner ner ett Cubase projekt med tillhörande filer, och inte hela poolen. Jag vill kunna ta hem ett projekt från replokalen(PC) och fortsätta på min Mac Vad kallas en sån export?

Svar på frågan ang key command för tempot så finner jag endast en "tap tempo" parameter som du kan signa till varlfri tangent eller midi. Lär ju inte hjälpa dig, kanske läge att skicka en julönskning till Emagic om det?

Hör annars med Roland Scandinavia som ju har agenturen numera.
info@roland.se

Och så tycker jag "12moons" ska ta och köpa sig en G4a..

[ 16-12-2001: Meddelandet ändrat av: Pål Hamel ]

Detta problem har jag också upplevt, med samma konfiguration. Jag trodde att det berodde på hårdvaran (Audiomedia III) så jag plockade ur det kortet och testade med G4:ans inbyggda ljudmöjligheter. Då får jag felet att det inte finns något stöd för den sample rate jag har.

Suck.

Jag har kollat på LogicAudio, men det programmet verkar ha ALLVARLIGA problem med användargränssnittet. Otroligt komplicerat och om man som jag har kört Cubase i snart 10 år är det inte lönt att lära om.

Nedgradering till 5.0 var ett förslag. Mer minne på olika håll var ett annat. Jag får testa mig fram. Det löser dock inte problemet med att jag får "unsupported sample rate" och att den inte klarar att ladda någonting överhuvudaget vad gäller audiomodulerna. Allt blir "failed to load".

Hjälp!

1
Bevaka tråden