Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på kamera för macrofotografering?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 07:51

Behöver köpa en ny digitalkamera för att fotografera tänder-Har någon tips eller erfarenheter om en bra modell?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 10:01

Nikon D200 med en 60/2,8D Micro-Nikkor och en SB-R1 macroblixt.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-09-23 10:20

Canon 350D - 6690 kr
eller den nya 400D - 7295 kr

Sen något macro objektiv
Canon EF 50/2,5 Macro 1:2 - 2236 kr
Sigma EX 50/2,8 DG Macro 1:1 för Canon - 2280 kr
Tamron SP 90/2,8 AF Macro Di - 3 112 kr

Samt någon ringblixt.

priserna från Cyberphoto.se

Läs också tester på kameror på www.dpreview.com

Egentligen valfri DSLR, men eftersom man använder nedbländningsknappen ganska flitigt vid 1:1 går Nikon D50 bort. Bra sökare är viktigt vid de förstoringsgraderna p.g.a. det obefintliga skärpedjupet, så själv skulle jag föra av 350D/400D samt Olympus 4:3-kameror nästan direkt. Det verkar dock finnas folk som finner sig i det ändå, men för egen del skulle jag bli vansinnig efter ett tag. Själv skulle jag nog rekommendera Pentax K100D eftersom det är en sällsynt vettig kamera med inbyggd bildstabilisering till ett svårslagbart pris, och då har jag ändå aldrig varit något större Pentax-fan.

Eftersom det bara verkar vara för medicinsk dokumentation är det inte värt att lägga pengarna på de riktigt dyra "top notch"-makrogluggarna typ Sony 100/2.8, köp i stället en billigare tredjepartsglugg och använd mellanskillnaden till en ringblixt. Tamron SP 90/2.8 känns som ett naturligt val eftersom arbetsavståndet gör att man slipper köra ner kameran i käften på folk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-23 13:35
Ursprungligen av Samuel K:

Tamron SP 90/2.8 känns som ett naturligt val eftersom arbetsavståndet gör att man slipper köra ner kameran i käften på folk.

Gapa STORT! :eek:

Ursprungligen av Samuel K:

Själv skulle jag nog rekommendera Pentax K100D eftersom det är en sällsynt vettig kamera med inbyggd bildstabilisering till ett svårslagbart pris, och då har jag ändå aldrig varit något större Pentax-fan.

Jag undrar vilken nytta som bildstabilisering skulle göra i detta fall. Blixten ger ju så kort brinntid att det inte är ett problem med skakningsoskärpa. Ett bra blixtsystem med en bra ringblixt skulle jag prioritera högst.

Stefan

Ursprungligen av stefanprofiler:

Jag undrar vilken nytta som bildstabilisering skulle göra i detta fall. Blixten ger ju så kort brinntid att det inte är ett problem med skakningsoskärpa. Ett bra blixtsystem med en bra ringblixt skulle jag prioritera högst.

Samma här, det är mest bara en trevlig bonus på en kamera som även utan den funktionen är ruskigt prisvärd (K110D är samma modell utan den, 500 pix billigare). Men i kombination med den lågbrusiga gamla 6MP-sensorn som klarar ISO 800 utan större problem står man inte handfallen om man förlagt blixten och måste köra i befintligt ljus; stabiliseringen ger ungefär två extra steg vilket kan vara tillräckligt ibland. Har fått till en hel del riktigt lyckade makron med min gamla dynax 5d på det sättet faktiskt. Men det är ganska ovidkommande i det här fallet, i munhålan borde blixt vara ett måste...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 14:07

Tack - ska gå igenom varianterna

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 18:09

Hur är det med Olympus 330 och 400-dom verkar ha en bra ringblixt?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 18:22

Vad skulle 4/3 formatet ha för nackdelar?

Ursprungligen av tottulla:

Vad skulle 4/3 formatet ha för nackdelar?

Fördelen är att den lilla och pixeltäta sensorn gör att man får bättre förstoring. Nackdelen är framför allt att sökarbilden är som att titta ut genom ett sugrör.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-23 22:05

Får väl gå o känna på prylarna

1
Bevaka tråden