Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Trimma" ett videoklipp ...

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör man för att lägga till/ta bort valda delar av en film i QT (dvs crop), utan att förminska den, dvs ändra höjd-bredd förhållandet ?

Jag har provat med att göra en mask (sv/vit) och lägga till den i movie-info, mask. Det funkar så länge jag vill trimma bort lite av en film (ex 10 px uppe och nere), men om jag vill lägga till en svart kant uppe och nere så går det inte. QT envisas med att förstora masken till samma storlek som filmen.

Finns det något sätt att lösa detta på ? Tredjepartsverktyg ? Det borde ju finnas bättre sätt att göra detta, jmf Virtualdub för windows. Där är det bara att välja hur många px som man vill trimma bort. En massa onödigt jobb med en mask, speciellt då jag inte har photoshop på min maskin.

Varför vill jag ha detta då ? Jo, t.ex. om man har en massa klipp med annat bildförhållande än PAL (4:3 ?) och man vill importera dessa i iMovie. Man vill ju inte sumpa filmen mer genom att förstora och ändra förhållandet, det ser ju sunkigt ut då.

/hegge

[ 12-12-2001: Meddelandet ändrat av: Henrik Andersson ]

Hm..skulle tro att det kan lösa sig med Final Cut Pro. Skapa bakgrunden, lägg på filmen och spara som QT. Men det är väl ingen lösning gissar jag..

Jag gör just det du efterfrågar på en PC med någon liten gratismjukvara..

Har vi några andra tips här?

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-13 18:18

Gör en bild med svart på sidorna och med transparent mitt(alfakanal), gör om denna till en film och klistra denna film över den som film som du vill "fuskwidescreena". Du kan både klistra film i lager och lägga transparens med QT Pro.

Att använda lager och spår i QT är f.ö en ganska sällan används finess. Jag har själv provat att använda den för att spara bandbredd/filstorlek ex. genom att lägga musik som midi och röst med Qualcomm -codec, eller att lägga text som eget lager i en videofilm.

• Oregistrerad
  • 2001-12-15 13:50

Ett annat sätt behöver du ha PhotoShop.

Exportera filmen som Sequence i en mapp.
Gör iordning bilderna i PS med ett makro.

Importera QT Sequence to Movie i QT.

Tack för alla bra tips. Det går säkert att lösa på något sätt. Just nu löser jag det genom att föra över filmerna till min Win2000 maskin och sedan låta Virtualdub göra jobbet med cropping och komprimering till DivX. Onödigt att plåga ti:booken med sånt skitgöra.

Det enda problemet just nu är att QT tar så vansinnigt lång tid att exportera en .mov film med DV-codec till en avi-fil med DV.
Tycker att detta borde gå snabbare, det ska ju bara ändra filformat till avi, videoformatet är ju samma (DV-PAL).

Anledningen till att jag gör detta är för att Virtualdub endast kan läsa avi, inte mov.

Det är ingen som hört något om ett program till antingen windows eller mac som kan göra om en mov till en avi, utan att göra någon komprimering ...

/hegge

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-16 09:53

windows eller mac som kan göra om en mov till en avi

kolla på www.vcdhelp.com, om det finns något program (åtminstone till pc) så borde det finnas listat där...

• Medlem
  • Gällivare
  • 2001-12-16 10:02

Kodning på Mac kanske ligger närmare än vi tror. vad sägs om följande smaskiga rykte?

"I also expect the ppl will be very suprised when they find out that they can encode to DivX faster on a G4 Mac running OS X then even the fastest PC available today when we are finished with it. The question then of "Faster then Real-time encoding" will not even be an issue from that point on. "

Kanske blir nattskift för TiBooken, Henrik

Har också läst detta, från DivX.com eller ?
Låter mycket lovande, hoppas bara att det inte är en massa snack. Men med 100% Altivec-optimering borde man ju kunna slå det mesta ...

Hoppas det inte ligger allt för långt bort i tiden ...

Nattskift kanske inte är så dumt trots allt !

/hegge

1
Bevaka tråden