- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2006-09-24 22:49
Jag skaffade det externa ljudkortet MBox2 i somras för att jag ville få en inblick i branschstandarden för akustisk ljudinspelning – ProTools. Med MBox2 följde ProTools LE.
Men så var det detta med mina vinylskivor. Dom skulle ju konverteras också. Himla nyfiken om jag kunde höra någon kvalitetsskillnad mellan inbyggda ljudkortet hos PowerBook 12" 1,33GHz, mitt gamla Digidesign MobilePre och mitt nya MBox2-ljudkort, körde jag in en 20-sekunders snutt av en gammal go akustisk gitarrskiva jag hade. Jag använde CD Spin Doctor som mjukvara i alla tre fallen. Skillnaden mellan de olika inspelningarna var löjligt stor!
Nämnas bör att jag, för att få tillräckligt hög ineffekt när jag gick via PowerBookens eget ljudkort, använde förförstärkaren Aurora TC-400D.
Markant var bortfallet av diskant när signalen från skivspelaren gick via MobilePre eller via datorns ljudkort, samt den kraftiga överförstärkningen av basregistret hos Aurora/internt ljudkort. MBox gav bra resultat – det går knappt att skilja från originalljudet. Det går ladda hem de tre testfilerna härifrån: ljudfiler.
Att använda CDSpin Doctor var förvisso bekvämt, innan den $@*!* mjukvaran havererade för mig (se nedan), men programmets funktion för att automatiskt dela upp i spår går bet på en hel del av den musik som jag har. Jag märkte att det helt enkelt gick snabbare att för hand hitta spårgränserna med hjälp av programmets grafiska representation av vinylsidan. Om jag sedan drar en parallell till hur döda gamla kassett-inspelningar lät om man använde auto-recording level, får slutsatsen bli att man också måste ställa inspelningsnivån manuellt om man inte skall sabba dynamiken hos musiken.
För övrigt hade jag ett problem med CD Spin Doctor som efter ett tag totalvägrade att visa ljudets grafiska representation. Annars, lat som jag är, kanske jag hade kört vidare med CD Spin Doctor. Man har ju trots allt en del enklare popmusik, Chuck Berry och Abba å sånt, där nära-tystnad ALLTID betyder att låten är slut! :).
MIN REKOMMENDATION för dig som vill konvertera vinylskivor utan alltför mycket kvalitetsförluster blir då MBox ljudkort i kombination med ProTools programvara. Nackdelen är att det kräver en del manuellt arbete, nämligen att kalibrera inspelningsnivån för varje skiva och sedan fixa spåruppdelningen manuellt.
Jag efterlyser dock en programvara som har kombinationen av automatisk spårigenkänning samt möjligheten att sätta manuell inspelningsnivå.
Det känns som om jag har missat något… – Kan detta verkligen vara den bästa metoden? Jag lyssnar…