Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pdf vägrar att krympa

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort några skyltar i A2 format. När jag exporterat som pdf från Indesign så blir de flesta omkring 0,5 Mb stora med en inställning för lågupplöst pdf. En skylt blir dock 4,6 Mb och jag förstår inte varför? Den har inte fler bilder än de andra. Det hjälper inte att gå via Distiller.

Någon förklaring?
Finns det något sätt att granska en pdf för att se vad som är utrymmeskrävande?

Har du testat att spara om den med Acrobats Minska filstorlek?

Jag har testat minska filstorlek i Acrobat professional och det minska bara filen med ett par tiondels Mb.

Kanske har du använt nån droppskugga eller nån annan transparens i den filen men inte i de andra? EFter förenkling kan leda till ganska avancerade byggen som lätt ökar på filstorleken.

Eller kanske råkat klicka i att inkludera icc-profil? En cmyk-profil kan lätt vara några mb stor. Fast det alternativet finns förstås bara via exporten.

Problemet är löst men inte förklarat.
De fyra skyltarna utgjorde var sin sida i ett tiosidigt indesigndokument. Jag hade tidigare gjort en fyrsidig pdf av dem som vägde in på 2 Mb. Det var alltså när jag skulle göra ensidiga pdfer som en sida/skylt/ blev över 4 Mb.
Nu tog jag dock och öppnade den fyrsidiga pdfen i Acrobat och raderade de tre andra sidorna. Och nu hade jag en pdf på 0,7 Mb!

Pdf är skumt!

1
Bevaka tråden