Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny server på Windows kontor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 19:30

Jag har efter flera uppsägningar på kontoret helt plötsligt blivit IT-ansvarig. Jag kan inte säga att jag kan så mycket om hårdvara så jag skulle behöva lite hjälp.

Jag jobbar på ett företag med 15 anställda. Vi använder vår server idag till att dela filer samt att hosta några av sidorna på vår hemsida.

Det framförallat användningaområdet är Filemaker server.

Vi siter (alla utom jag) på windowsburkar. Lär byta en efter en mot mac, personalen kommer att få välja själva när det blir dags men jag lär nog övertala dem.

Min fråga är om Xserve fortfarande är det bästa alternativet för oss? Jag är trött på att det ska vara så svårt att sköta Windows server 2003.

Går denna produkt att använda utan att det står i ett rack?

Vänligen hjälp en vilsen IT-ansvarig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-25 19:56

nya xserve är ett bra alternativ (men har ännu inte börjat kunna beställas) eller eller en macpro med os x server. Bägge går att använda utan rack. Rack är till för att förenkla härvan när man har ett gäng utrustning, ett par serverar, UPS:er, backupenheter,... osv. Så gott som all utrustning utformade för rack kan köras utan att behöva stå i ett rack.

Ursprungligen av FIIZ:

Jag har efter flera uppsägningar på kontoret helt plötsligt blivit IT-ansvarig. Jag kan inte säga att jag kan så mycket om hårdvara så jag skulle behöva lite hjälp.

Jag jobbar på ett företag med 15 anställda. Vi använder vår server idag till att dela filer samt att hosta några av sidorna på vår hemsida.

Det framförallat användningaområdet är Filemaker server.

Vi siter (alla utom jag) på windowsburkar. Lär byta en efter en mot mac, personalen kommer att få välja själva när det blir dags men jag lär nog övertala dem.

Min fråga är om Xserve fortfarande är det bästa alternativet för oss? Jag är trött på att det ska vara så svårt att sköta Windows server 2003.

Går denna produkt att använda utan att det står i ett rack?

Vänligen hjälp en vilsen IT-ansvarig.

Hej FIIZ !!! ...

det låter precis som du befiner dig i samma situation som jag .... jag är själv IT-Ansvarig på företaget även fast det inte står i kontrakten .. bara blev så ..

vi är också runt 15 pers och jag jobbade stenhårt för att vi skulle slänga vår Windows Server .. vilket vi gjort ... nu kör vi med en Xserve G5 a och jag är helnöjd och vi har även gradvist börjat byta ut överiga datorer till macar ...

ur kostnadssynpunk för ett företag så är Mac OS X Server en dröm ... licenserna till Windows är sjuka och typ 10-20 användare på windows server licenser är som sagt .. ssinnes ...

köper du en Xserve så får du Mac OS X 10.4 Unlimted Clients på köpet vilket helt enkelt ger dig möjligheten till oändligt med clienter utan extra kostnader ..

VI använder vår Xserve till nästan allt den erbjuder ... windows maskinerna kör Mail, ftp, roming profiles, filserver mm. .. macarna kör helt mot serven (innebörd att client maskinerna är helt tomma ... all programvara och skrivbord .. rubbet .. ligger på serven ... )

Xserven är också vår brandväg eftersom vi har serven mellan vårt NAT och Internet ... nya Xserven har ju 2 Ethernet (1GB) anslutningar ...

serven är idag inte rackmonterad ... den ligger idag inne i server rummet på ett skrivbord och fungerar kanon ändå ..

Jag kan säga utan minsta tvivel att Xserver är det absolut bästa alternativet för er ...

men jag rekomenderar er starkt att ni låter någon Mac Leverantör installera och konfiguera er server .... när man väll lärt sig servern så är den grym ... men att konfiguera den rätt och lära sig alla funktioner som är viktiga har tagit mig från start flera månader .... dock är det massor jag lärt mig som jag kommer ha mkt nytta av .... och man lär sig hela tiden nytt med serven .. vilket är väldigt kul ...

angående filemakre så är ju Xserve perfekt för er ... vi skall själva gå över till FileMaker i år .... vi har tidigare kört ett Windows baserat (Access 97) CRM System kallat .. Kontakt från Lundalogic på vår Xserve och det har fungerat perfekt ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-25 20:04

Är det Windows kontor eller ett Windows-kontor?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-25 21:45

Det är kanske ett kontor med fönster

  • Oregistrerad
  • 2006-09-26 09:56
Ursprungligen av SeBBBe:

Det är kanske ett kontor med fönster

just det vi har faktiskt fönster på konoret också. Ett windows-kontor med windows.

Tack för svaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-26 10:30

En utbildning i win2003server kanske kan vara en bra investering?

Om ni inte har något rack att hänga Xserven i så skulle jag rekommendera en MacPro istället. Då får ni mer yta över till annat istället. MacPro + MacOS X Server skiljer inte så mycket i pris mot de andra. Formfaktorn på datorn spelar inte så stor roll. Det är operativsystemet ni vill åt.

1
Bevaka tråden