Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mp4 eller divx

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-09-27 12:24

Vilket av formatet är bäst om man rippar en film i med samma inställningar på båda?

mp4 - divx?

Jag vill titta på film på en ibook när jag reser, H256 hackar i strömspararläget.
Har ni tips på bra inställningar i programet HandBrake?

DivX är ju Mp4 med Mp3-ljud.
.. det kan hända att de på DivX har mecklat och frångott standarden lite (vet faktiskt inte) för att få bättre bild.

H.264 ger ju kanonbild ... med bra ljud (bättre än Mp3 med tanke på bitrate).

Prova XviD. Till skillnad mot DivX är det öppen källkod och bilden brukar bli bättre.
Du kan använda t ex HandBrake.

EDIT:
Mitt inlägg blev alltför Off-Topic så jag lägger det i en annan tråd om divx etc..

Ursprungligen av Matteus:

Vilket av formatet är bäst om man rippar en film i med samma inställningar på båda?

mp4 - divx?

Jag vill titta på film på en ibook när jag reser, H256 hackar i strömspararläget.
Har ni tips på bra inställningar i programet HandBrake?

Mp4 H264 är helt klart bäst.
Vad har du för iBook?
Min iBook G3 500MHz klarar inte ens en vanlig DivX-film ... på den måste man köra något i VCD-nivå.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-07 16:29
Ursprungligen av Robert R:

Mp4 H264 är helt klart bäst.
Vad har du för iBook?
Min iBook G3 500MHz klarar inte ens en vanlig DivX-film ... på den måste man köra något i VCD-nivå.

Jag har iBook G4 1.33.
Det flyter om man kör maxima prestanda, men när man skall använda sparläget hackar det . Mp4 eller divx fungerar flytande i sparläge men inte h264. Kan det bero på att jag bara har 512 MB Ram?

Jag har fått det fungera med mindre filer i h264 men inte med större.

Mp4 H264 ser helt OK ut i 900 Kb/s men det beror ju självklart på vad man har för krav.
Om du inte kan köra det eller "vanlig" Mp4 så prova XviD som du också gör enkelt med Handbrake så här:
Välj
File Format: AVI file
Codecs: Mp4 Video / Mp3 Audio
Encoder: XviD i stället för FFmpeg

EDIT:
Förresten, skala ned bilden till max 640x480.

1
Bevaka tråden