Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdrivefråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter just nu och väntar på min G4:a och funderar på att komplettera den med en "Pioneer Superdrive". En fråga dock, i vilket format sparar man ner egenhändigt producerade DV filmer till iDVD, och vilken kvalité får man på slutresultatet? I vilket format blir de brända skivorna i? Enligt senaste numret av Macpressen kan inte "Superdriven" bränna DVD-ROM vilket är det format som används för köp-DVD filmer. Finns ju en väldans massa olika DVD-format så man känner sig aningens förvirrad.

Den klarar av konsument dvd-rom formatet. Fan , den klarar t.o.m dvd-rw!

Man kan ju alltid ringa nån Apple-ÅF å fråga.

[ 25-12-2001: Meddelandet ändrat av: Air_PoLLo ]

den klarar dvd-r och dvd-rw inte dvd-rom (read only memory), dessa skivor kan endast pressas, dock fungerar inte pioneers variant av driven med idvd utan bara apple lablade, med pioneers får man köra dvd studio pro

/johanw

Kollade med Pioneers support och enligt dom är deras drive identisk med den som sitter i G4/867, varför skulle den inte funka med iDVD?

Johan brukar ha koll på det mesta...

Om Apple beställer DVD-A03 enheter ifrån Pioneer så kan dom få dom hårdvarumärkta på ett sätt dom iDVD kräver för att starta.

Det vore med andra ord enkelt för Apple att ändra i iDVD för att tillåta eftermonterade enheter om dom ville.

I romet är de lablade som en speciell version (dvr-103) och idvd startar endast med den versionen, jag har provat med pioneers version och det fungerar inte.

/Johanw

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-03 17:21

Johan har nog ngt icke-generellt problem med sin konfig...

Databasen på Accelerate-your-mac (www.xlr8yourmac.com/) har ett flertal success stories med OEM Pioneer DVD-R som funkar att bränna i med iDVD (v1 &2), driven måste dock installeras internt eftersom iDVD inte stödjer externa brännare.

Jag hoppas det stämmer eftersom jag precis plockade upp en OEM Pioneer för $350 i Japan för 2 dar sedan som jag skall installera i en G4a.

Ngn som vill köpa en intern DVD-RAM drive?

mattan

Jag köpte en dual 533 och sedan köpte till en pioneer A03 från Dustin - alltså utan mac-support. fungerar fin-fint i OSX köpte iDVD 2 från applestore och det är mycket trevligt program. dom problem jag har stött på var i början att os 9 inte hittade driven. ominstallerade 9an och voíla. OSX hittade den från början. viktigt är att kolla "terminering" - om enheten är slav eller master.

annars har jag hunnit bränna en lyckad DVD - och en DVD havererade precis mot slutet. Enligt min iDVD 2 kan jag bara bränna 60 minuter, trots speken på 90 minuter...även om priserna har gått ner till 60 kronor så vill man ju inte testbränna och få massor med felskrivningar hela tiden. jag har även provat att bränna DVD-RW genom iDVD2 vilket självklart inte fungerar :-/

fredrik

• Medlem
  • International user
  • 2002-01-08 16:27
Citat:

Skapades ursprungligen av: el gringo:
jag har även provat att bränna DVD-RW genom iDVD2 vilket självklart inte fungerar :-/

Det funkar att bränna DVD-RW i Superdriven med Toast5. Kanske kan du få ut en diskimage från iDVD på ngt sätt ??

mattan

1
Bevaka tråden