Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virtuell greenpeaceattack mot Apple

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 22:03

Greenpeace har gjort en en fejkad hemsida som är ganska fantastisk!

Vänligen, Ylan

Tja..svårt att säga emot...och snygg sida faktiskt !

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-09-27 22:28

Visst är det ett fantastiskt initiativ?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 22:56

Jag tycker det är skit!

Att gå efter ett enskilt företag för att de (Greenpeace) anser att Apple är värre än andra är inget annat än miljökommunism.

/Jan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 23:00
Ursprungligen av jajo:

Jag tycker det är skit!

Att gå efter ett enskilt företag för att de (Greenpeace) anser att Apple är värre än andra är inget annat än miljökommunism.

/Jan

Förstår inte var du får kommunism ifrån. Har förvisso svårt för Greenpeace, men tycker absolut inte det är kommunistiskt att uppmana konsumenter att utnyttja sin ekonomiska makt för att inom marknadsekonomin påverka stora företag.

Vänligen, Ylan

Det är bara fånigt att kritisera greenmyapple, de har alla hårda fakta bakom sig och apples miljömedvetande kunde varit bättre.

Vart du får kommunism ifrån förstår jag absolut inte, detta är konsumentmakt (dvs marknadsekonomi) i så hög grad det kan bli.

Go green.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-09-27 23:33
Ursprungligen av jajo:

Jag tycker det är skit!

Att gå efter ett enskilt företag för att de (Greenpeace) anser att Apple är värre än andra är inget annat än miljökommunism.

/Jan

Att gå efter ett enskilt företag för att man anser att det företaget är värre än andra kallas för opposition. Det är en vanligt förekommande verksamhet i demokratier, Einstein.

"När de pekar ut ett enskilt företag som en större skurk än andra är det inget annat än kommunism."

I en kommunistisk stat finns inga enskilda företag. Om du härjar ett tag till så betyder ordet "kommunism" snart ingenting. Du måste läsa på om någon ska ta dig på allvar.

Du ska också vara tacksam för Greenpeace - som du av någon anledning hatar mera än vad som är hälsosamt (man får en känsla av att du blivit nobbad av en snygg Greenpeace-brud, hihi). Dom var en mycket stor faktor som gjorde att man slutade testa kärnvapen i atmosfären - det var så dom startade sin rörelse. Även Sovjet la av

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-27 23:07

Greenpeace är en maktfaktor större än den enskildes makt att agera som konsument. När de pekar ut ett enskilt företag som en större skurk än andra är det inget annat än kommunism. Ge en relevant och balanserad information så ger sig konsumentmakten till känna. Och det med rätta. Som Greenpeace agerar nu så främjar jag mig mer från deras mål och medel. Och det tjänar ingens syften i detta fallet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-27 23:21
Ursprungligen av jajo:

Greenpeace är en maktfaktor större än den enskildes makt att agera som konsument. När de pekar ut ett enskilt företag som en större skurk än andra är det inget annat än kommunism. Ge en relevant och balanserad information så ger sig konsumentmakten till känna. Och det med rätta. Som Greenpeace agerar nu så främjar jag mig mer från deras mål och medel. Och det tjänar ingens syften i detta fallet.

Och Apple är en av världens största datortillverkare. Jag skulle inte kunna tänka mig att bli medlem av Greepeace, men du och jag tycks inte ha samma definition av kommunism.

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av jajo:

Greenpeace är en maktfaktor större än den enskildes makt att agera som konsument. När de pekar ut ett enskilt företag som en större skurk än andra är det inget annat än kommunism. Ge en relevant och balanserad information så ger sig konsumentmakten till känna. Och det med rätta. Som Greenpeace agerar nu så främjar jag mig mer från deras mål och medel. Och det tjänar ingens syften i detta fallet.

Greenpeace gör helt rätt som kör kampanjen och Apple kommer garanterat lyssna och reagera. Jag tycker inte Greenpeace pekar ut Apple som en större skurk, de påpekar ju bara fakta som att Apple har gjort en del bra saker för miljön som att göra strömsnåla datorer slutat med CRT skärmar och sparar in på förpackningsmaterial m.m. men det finns ju mer att göra och ju fortare desto bättre. Greenpeace vill att Apple går hela vägen mot en mijövänligare produktion vilket säkert kommer påverka andra företag...

Lysande kampanj! Klart man vill ha en grönare mac!

Jag har ingen koll på hur pass rätt Greenpeace har i sak, men jag gissar att de vet vad de pratar om. I så fall är det en lysande kampanj. Snyggt genomförd. Det är bara att hoppas att de lyckas påverka. Apple lever så pass mycket på sitt varumärke och sin profil, att de borde reagera och vidta åtgärder, kan man hoppas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-28 01:58

Underbart.. Skulle jag säga. Jävla idioti att blunda för vår planets begränsade resurser och hållbarthet. Alla människor borde tänka på detta.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 07:03

Håller med till viss del. Nog för att Apple borde plocka bort alla miljögifter ur datorerna och poddarna, men inte f-n borde de byta ut gamla datorer mot nya, bara för att nya kommer att bli /blir förhoppningsvis (ifall Greenpeace fick bestämma) miljöfria.

Hoppas ni fattar vad jag menar, knappt så jag själv gör det. Alldeles för tidigt, och alldeles för mycket blod i kaffeomloppet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 07:57

Det som irriterar - är Greenpeace ovilja till kompromisser och verklighetsförankring, men det är å andra sidan inget nytt för att vara Greenpeace.

Det jag älskar är att sidan är snyggare än Apples egna

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 08:06
Ursprungligen av Tangen:

Det som irriterar - är Greenpeace ovilja till kompromisser och verklighetsförankring, men det är å andra sidan inget nytt för att vara Greenpeace.

Det jag älskar är att sidan är snyggare än Apples egna

/Tangen

Det som irriterar mig med Greepeace i stort är bristen på demokrati i en så mäktig organisation. I detta fall påpekar de bara det faktum att Apple inte lyckats, eller brytt sig om, att fixa saker som andra stora datortillverkare fixat!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 08:14
Ursprungligen av Ylan:

Det som irriterar mig med Greepeace i stort är bristen på demokrati i en så mäktig organisation. I detta fall påpekar de bara det faktum att Apple inte lyckats, eller brytt sig om, att fixa saker som andra stora datortillverkare fixat!

Vänligen, Ylan

Egentligen min poäng med, det finns tendenser till "militant miljöräddning" lite som till vilket pris som helst - och det finns inga organisationer mig veterligen som lyckas med sin kamp när dom gör sig ovän för gott med alla som ska förändras.

- Men tyvärr måste jag också erkänna att Apple attacken är med glimten i ögat - dom kanske har lärt sig ett och annat.

Greenpeace har bra mål, dom är bra motiverade men ibland skjuter dom sig i foten bara.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 12:14
Ursprungligen av Ylan:

Det som irriterar mig med Greepeace i stort är bristen på demokrati i en så mäktig organisation. I detta fall påpekar de bara det faktum att Apple inte lyckats, eller brytt sig om, att fixa saker som andra stora datortillverkare fixat!

Vänligen, Ylan

Varför skulle Greenpeace vara en demokrati ? - Är Röda korset det ? FN ?.

Den möjligheten du har att påverka greenpeace är naturligtvis att själv välja att antligen:

1. Supporta dom - Dvs. ge ekonomiskt bidrag, eller jobba frivilligt.
2.) Börja en "anställning" hos dom och påverka dom.

Du verkar mest vara avundsjuk på att dom påverkar. Precis som om fel parti vinner valet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 17:18
Ursprungligen av studiox:

Varför skulle Greenpeace vara en demokrati ? - Är Röda korset det ? FN ?.

Den möjligheten du har att påverka greenpeace är naturligtvis att själv välja att antligen:

1. Supporta dom - Dvs. ge ekonomiskt bidrag, eller jobba frivilligt.
2.) Börja en "anställning" hos dom och påverka dom.

Du verkar mest vara avundsjuk på att dom påverkar. Precis som om fel parti vinner valet.

Det är faktiskt så att de förlorade mitt stöd eftersom rådet, när jag ville påverka, var att sluta betala!

Vänligen, Ylan

Riktigt snyggt.
Är inte ett Greenpeacefan, men det fins ju trots allt inget viktigare än naturen. Faktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-28 09:06

Vissa vill hävda att Greenpeace inte har ordentligt på fötterna. Att de förvanskar data för att få fram en poäng.
http://www.roughlydrafted.com/RD/Home/E83D58B3-10E0-4A9C-8847-BCE665EE235C.html

Senast redigerat 2006-09-28 11:51
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-09-28 09:29

Ni som tycker att miljökämpar är idioter, hur tänker ni? Inte nog med att man ska behöva skratta åt folk som pratar om kommunism när en organisation, som inte tar emot pengar från vare sig stater eller företag, försöker påverka ett företag på marknadsekonomins egna premisser - genom oppinion. Dessutom verkar ni inte kunna se att miljön faktiskt inte är ett eget kretslopp som vi människor står utanför. Idag har vi främjat oss så mycket från miljön att vi ser den som något vi åker och hälsar på om vi någon gång skulle åka ut och plocka svamp i skogen. Ska det verkligen vara så svårt att se att när vi släpper ut mijöfarliga ämnen från datorer som har dessa ämnen i sig, så sprids det runt i miljön. Det är inte bara fåglar och fiskar som får i sig det, utan vi också, eftersom vi står överst i konsumtionskedjan. Miljöfarliga ämnen heter inte så för att de är lite småfarliga eller för att de luktar starkt. De är _farliga_ för miljön, för vår omgivning, för oss och för hela vår jord.

Alltså är det här initiativet, och de flesta andra från Greenpeace fantastiska. När marknadsekonomin råder idag, då alla bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt, och någon moral inte finns inbakad i det paketet, tar de ställning i oppinion. Man måste se sitt ansvar i helheten, och det gör varken Apple eller särskilt många andra företag tillräckligt idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 09:49
Ursprungligen av amolle:

Ni som tycker att miljökämpar är idioter, hur tänker ni? Inte nog med att man ska behöva skratta åt folk som pratar om kommunism när en organisation, som inte tar emot pengar från vare sig stater eller företag, försöker påverka ett företag på marknadsekonomins egna premisser - genom oppinion. Dessutom verkar ni inte kunna se att miljön faktiskt inte är ett eget kretslopp som vi människor står utanför. Idag har vi främjat oss så mycket från miljön att vi ser den som något vi åker och hälsar på om vi någon gång skulle åka ut och plocka svamp i skogen. Ska det verkligen vara så svårt att se att när vi släpper ut mijöfarliga ämnen från datorer som har dessa ämnen i sig, så sprids det runt i miljön. Det är inte bara fåglar och fiskar som får i sig det, utan vi också, eftersom vi står överst i konsumtionskedjan. Miljöfarliga ämnen heter inte så för att de är lite småfarliga eller för att de luktar starkt. De är _farliga_ för miljön, för vår omgivning, för oss och för hela vår jord.

Alltså är det här initiativet, och de flesta andra från Greenpeace fantastiska. När marknadsekonomin råder idag, då alla bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt, och någon moral inte finns inbakad i det paketet, tar de ställning i oppinion. Man måste se sitt ansvar i helheten, och det gör varken Apple eller särskilt många andra företag tillräckligt idag.

Jag håller med dig i sak, men kan inte se vart i våra inlägg med undantag för ett - som kritiserar Greenpeace attack på Apple, snarare är det trots inbitna mac"fanatiker" väldigt uppskattat och desutom snyggt genomförd. Att miljön behöver helt nya tag för att överleva är en sanning, det är bara det att jag inte delar dina och andras uppfattningar om hur man borde göra det.

Ett mål för Greenpeace vore kanskke att arbeta för att USA ska skriva på Kyoto Protokollet istället.

Vänligen
/Tangen

Al Gore

Ganska förvånande att Al Gore, som sitter i Apples styrelse, inte agerar kraftfullt med tanke på hans film som ju är aktuell i Sverige just nu "An Inconvenient Truth"

http://www.climatecrisis.net/

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-09-28 10:08

Jag förstår inte vad du säger i din första mening riktigt.
Jag antar att du se vill komma till att man inte ska använda några medel som liknar civil olydnad? Det kan jag hålla med om, men för att få opinion idag behöver man nog det. Nu har Greenpeace gjort en hemsida, och visst, den blir uppmärksammad i mac-sfären. Men tror du att den kommer komma med i Aktuellt, Rapport? Antagligen inte. Däremot, om man hade gjort någon form av attack mot Infinite Loop, då hade nog pressens uppmärksamhet riktats mot frågan och påverkan hade blivit ännu större. För att sammanfatta menar jag att om vi ska leva i en marknadsekonomi och samtidigt vill att företag ska ta ansvar för sina handlingar måste vi kunna påverka dem, och jag skulle säga att idag kan vi inte det. Vi måste ta till mer drastiska metoder för att få företagen att lyssna, vilket är väldigt, väldigt tråkigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-28 10:45

För att förklara var min högst personliga uppfattning är:

Jag är en miljömedveten person, som försöker påverka beslutsfattare på de sätt jag kan.

Civil olydnad är något som jag i vissa fall kan tycka har ett tillräckligt bra syfte för att ändamålen helgar medlen.

Kanke inte så ofta i greenpeace fall, men kan i alla fall erkänna att ett par gånger har dom gjort rätt med sina utfall. På politisk nivå är civil olydnad en bra metod att få igenom sina idéer trots motstånd, tex Östtimor, Kina, etc.

Jag tycker definitivt att det är en bra kampanj, eftersom den kommer att sprida sig inom mackretsar som är targeted consumer för Apple - det är bra att det kommer upp att Apple inte är den gode i alla avseenden.

För att Greenpeace skulle komma med i nyhetsrapporteringar krävs ett bättre "koncept" för att nå den "vanlige" människan via media - media skiter i att Apple inte är miljömedvetna - det är det i alla fall ingen annan som är - om man hårddrar det.

Vi lever tyvärr i en marknadsekonomi, med flera starka aktörer både inom företag och organisationer men även inom politiken som eldar på "kvartals-hysterin" -det är kvartals-hysterin som eldar upp mijötänket, inte företagen själva.

Det finns få om ens några företag som skulle välja ett sämre miljöval, om det presenterades ett alternativ som inte innebär förseningar, alternativt högre kostnader.

VEM som presenterar det är problemet, och dom som har bättre alternativ, har inga resurser att få ut sina budskap.

Hur lösa problemet, jag visste jag det skulle jag hänga där på väggen bredvid Jesus

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 14:03

Underbar kampanj *springer ut och startar bilen och förgiftar några träd*

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 14:36

Allt är försent ändå! Det kommer gå åt helvete för vi är ändå försent ute. Lika bra att vänta på det oundvikliga för vi människor är en pinsam liten ras och även om vi i "rika" länder lyxar till med miljöförbättringar så är det en piss i nilen mot "fattigare" länder som skiter fullständigt i miljön om det kan gynna landets egna ekonomi eller t.o.m. utfodring.

Näe, nu ger vi upp och så håller vi humöret uppe den sista lilla tid vi har kvar! Nån som vill med ut på en öl?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 15:43
Ursprungligen av dboy:

Allt är försent ändå! Det kommer gå åt helvete för vi är ändå försent ute. Lika bra att vänta på det oundvikliga för vi människor är en pinsam liten ras och även om vi i "rika" länder lyxar till med miljöförbättringar så är det en piss i nilen mot "fattigare" länder som skiter fullständigt i miljön om det kan gynna landets egna ekonomi eller t.o.m. utfodring.

Näe, nu ger vi upp och så håller vi humöret uppe den sista lilla tid vi har kvar! Nån som vill med ut på en öl?

Nog för att jag är för miljöförbättringar, men du har en poäng i att det är försent... sopbergen är enorma, och det nya källsoretringssystemet skulle ha påbörjats för 100 år sedan, alla gamla sopberg som finns idag kommer aldrig att försvinna...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-09-28 14:38

Heja Greenpeace! Jag vill också ha en grön Mac!

1
Bevaka tråden