Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tar iPhoto så lång tid för bildimport?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 10:04

Skulle importera drygt 4000 bilder från en extern hd. Men avbröt efter en timma då det importerat ca 1500 bilder bara. Varför tar det sån tid? Kopierar jag bara över bilderna till datorn så tar det inte särskilt lång tid.

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 11:18

det är ju en engångsgrej och den analyserar väl bilderna med.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-09-28 11:45

Den bygger upp en databas samtidigt.
1500 bilder på en timme är väl inte dassigt? Det är väl ungefär en bild varannan sekund?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-09-28 12:09
Ursprungligen av Jake_Styles:

Skulle importera drygt 4000 bilder från en extern hd. Men avbröt efter en timma då det importerat ca 1500 bilder bara. Varför tar det sån tid? Kopierar jag bara över bilderna till datorn så tar det inte särskilt lång tid.

"Bara" 4000 bilder. Det är väll ingenting. Okej... ponera att du har 4000 bilder i skokartonger. Ta nu fram dessa kartonger och sortera alla korten efter årtal de är tagna. Mmm... det tar ganska lång tid.

Det är det arbetet iPhoto ska göra. 4000 bilder under 4 timmar. Ja jag skulle nog påstå att iPhoto jobbar skitsnabbt!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-28 14:41

Det är rätt relativt, tycker att det är synd att Picasa2 inte finns till OSX än. Programet är ständigt uppdaterat med nya och innovativa funktioner. Den tid jag har spenderat med iPhoto säger mig att Picasa2 spelar i en helt annan klass..

På tal om att lägga in bilder, Picasa2 tar ca 1min för 2900bilder. Då organiseras dessa efter årtal, skapar mappstruktur, thumbnails osv.

http://google.picasa.com/features/index.php

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 15:24

använd iview ist om du bara ska organisera då.

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 23:06

Tackar för era svar. Har några nya funderingar

Jag skulle ge programmet en liten chans idag igen o importerade 2 mappar med foton. Nu undrar jag lite saker.

1. Varför syns små bilder från alla bilder jag raderade igår när man skrollar i fönstret där alla bilder ska synas? De är ju deletade, både originals o data.

2. Hur sätter man nyckelord på ett gäng bilder? Mac verkar i detta läget inte så användarvängligt som det alltid snackats om...

3. Var/hur ändrar man musiken som spelas när man kör bildspel med iphoto i frontrow? Ska det inte vara enkelt?

Tacksam för svar, har som ny macägare kulturkrock efter att suttit väldigt mkt med pc.

Tackar för era svar. Har några nya funderingar

Jag skulle ge programmet en liten chans idag igen o importerade 2 mappar med foton. Nu undrar jag lite saker.

1. Varför syns små bilder från alla bilder jag raderade igår när man skrollar i fönstret där alla bilder ska synas? De är ju deletade, både originals o data.

2. Hur sätter man nyckelord på ett gäng bilder? Mac verkar i detta läget inte så användarvängligt som det alltid snackats om...

3. Var/hur ändrar man musiken som spelas när man kör bildspel med iphoto i frontrow? Ska det inte vara enkelt?

Tacksam för svar, har som ny macägare kulturkrock efter att suttit väldigt mkt med pc.

1. Det beror på att du in te raderade dem i iPhoto. iPhoto tar hand om filhanteringen åt dig.

2. Markera flera bilder och klicka i ditt nyckelord. Det går inte att mäta användarvänligthet, därför är det inte användarvänligt, det är bara ett marknadsföringsord.

3. Det gör du alltid i iPhoto, klicka på Bildspel vetja.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-09-28 23:19

2. markera alla bilder du vill ändra samtidigt, högerklicka (eller ctrl-klicka om du saknar flerknappsmus) och välj "visa info" Skitenkelt, men som du säger, ganska missvisande.

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 23:57
Ursprungligen av Snooze:

2. markera alla bilder du vill ändra samtidigt, högerklicka (eller ctrl-klicka om du saknar flerknappsmus) och välj "visa info" Skitenkelt, men som du säger, ganska missvisande.

asså ok det var så man gjorde. Va inne på det med info o så man fattade inte det som att det var nyckelord. Thx!

Får bara hålla med om att det verkligen är trist att iPhoto suger så hårt som det gör. Picasa sopar fullständigt mattan med iPhoto på nästan alla punkter.

Drömmen vore att Picasa kom med iLife-integration...

• Oregistrerad
  • 2006-09-29 21:05

iphoto är nu lagt i sopetunnan, ska testa picasa tror jag

iphoto är nu lagt i sopetunnan, ska testa picasa tror jag

Det finns iofs inte till OS X än

• Oregistrerad
  • 2006-09-30 01:12
Ursprungligen av scorp:

Det finns iofs inte till OS X än

bajs, jag trodde ju det eftersom du skrev om det. Jäjä, kanske fixa adobe elements då...

bajs, jag trodde ju det eftersom du skrev om det. Jäjä, kanske fixa adobe elements då...

Har du en Intel baserad mac kommer Adobe Elements inte gå särskilt snabbt då det inte finns i Universal binary version. Sen tycker jag alltid Adobes "amatör"program varit slöa på mac. Om du tycker iPhoto är slött lär du uppleva Elements som ännu slöare.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-10-04 22:18

bajs,

Haahahahahahahahahahahahahahaaaahahahaa! Vänta lite, så roligt var det kanske inte...

Ursprungligen av Snooze:

Haahahahahahahahahahahahahahaaaahahahaa! Vänta lite, så roligt var det kanske inte...

Jo, det var rätt kul faktiskt för zulee hade ju redan skrivit i tråden att Picasa inte fanns till OS X

Ursprungligen av Snooze:

Jo sån humor gillar vi!:p

Passar bra i samband med iPhoto oxå!:cool:

iView Media är helt klart bättre, fast jag har inte användet det så mycket. (Dock mer än iPhoto)
Filsystemet med iPhotos mappar då, det kan man kalla för riktigt buffelskit...

Ursprungligen av Svante S:

Jo sån humor gillar vi!:p

Passar bra i samband med iPhoto oxå!:cool:

iView Media är helt klart bättre, fast jag har inte användet det så mycket. (Dock mer än iPhoto)
Filsystemet med iPhotos mappar då, det kan man kalla för riktigt buffelskit...

Manuella filsystem är buffelskit. Livet som användare hade varit så mycket enklare utan dem.

• Oregistrerad
  • 2006-09-30 18:37

okaj,surt

iView MediaPro finns ju också. Folk har sagt bra saker om det, men jag har inte prövat själv. Det finns en trial att hämta:
http://www.iview-multimedia.com/mediapro/

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-05 09:51

iView Media Pro - är nog det mest kompetenta och snabba programmet på Machimlen.

Vad gäller iPhoto så ja det är inte svinbra, lite som pictureviewer i XP, men anledningen att det så lång tid att importera bilderna i iPhoto beror på att bilden i sig läggs till i databasen, vilket inte kan vara fallet i detdära pc programmet som importerade 2900 bilder på en minut. Det skulle i så fall innebära att den importerar 50 bilder i sekunden - det orkar nog inget program - eller hårdvara heller.

/Tangen

• Medlem
  • Motala
  • 2006-12-27 23:53

Så hur kan man nu sammanfatta denna tråd?
Vilket program är bäst till Mac för att organisera sina bilder så att det blir lätt att hitta och titta på dem? Jag har inte använt iPhoto så mycket, så jag ska inte uttala mig om det, men om det finns något mycket bättre program är jag villig att pröva på det istället..
Vad säger ni? Vilket är bäst? Vill gärna att man ska kunna söka rätt på vissa bilder som uppfyller vissa kriterier och så vidare.. så som nyckelord m.m.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-28 00:08
Ursprungligen av widde:

Så hur kan man nu sammanfatta denna tråd?
Vilket program är bäst till Mac för att organisera sina bilder så att det blir lätt att hitta och titta på dem? Jag har inte använt iPhoto så mycket, så jag ska inte uttala mig om det, men om det finns något mycket bättre program är jag villig att pröva på det istället..
Vad säger ni? Vilket är bäst? Vill gärna att man ska kunna söka rätt på vissa bilder som uppfyller vissa kriterier och så vidare.. så som nyckelord m.m.

iPhoto kan göra allt du frågar efter.

Problemet med iPhoto är att många användare vill organisera sina foton i mappar, filer, hitta på system med filnamn, flytta runt filerna, etc. Då suger iPhoto hårt.

iPhoto (och iTunes) bygger på konceptet Type Manager. iPhoto (och iTunes) fungerar bra om man lägger sina foton (eller låtar) i programmet och sedan ger f*n i att rota i mapparna med filer programmet skapar. Om du låter iPhoto vara din type manager så bör du göra allt genom detta program. Koncentrera dig mer på att få metadata rätt, och lär dig hur sökning och smarta album fungerar. Skit i filstrukturen.

Om detta arbetssätt inte passar, så tycker jag att man skall strunta i iPhoto (eller iTunes) och använda något annat mer filbaserat program. Men ge gärna det nya arbetssättet med Type Managers (iPhoto) en chans först. Jag tycker det är överlägset manuellt filpillande. Tänk nytt!

Känner så väl igen mig i sättet att tänka i filstrukturer alá M$ DOS 6.22, urk. Bra inlägg pesc!

1
Bevaka tråden