Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska switcha men är detta en äldre Imac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-28 15:37

Hej!

Kanske en konstig rubrik men så här är det:

Jag har tänkt att köpa den nya 20 tums Imac med 2,16 GHz Intel Core 2 Duo-processor.

Plötsligt dök ett erbjudande att köpa en hem-pc upp från min arbetsgivare. Den 20 tums Imac man kan köpa därifrån har följande specifikationer

Modell iMac 20 tum

20-tums widescreen-LCD
2 GHz Intel Core Duo -processor
1GB minne - 1 dimm (533 MHz DDR2 SDRAM)
250 GB Serial ATA-hårddisk
Direktmatad 8x SuperDrive (med stöd för dubbla lager)
Grafikkortet ATI Radeon X1600 med 128 MB DDR-minne
Inbyggd AirPort Extreme och Bluetooth 2.0
Apple Remote, tangentbord och mus

Mjukvara
Operativsystem: Mac OS X 10.4 Tiger
Övrigt: iLife ´06

Kan någon av er utäsa om det är den nya modellen av Imac eller den gamla. Jag har ringt supporten på företaget som levererar datorerna men den killen var inte säker.

Tack på förhand

• Medlem
  • International user
  • 2006-09-28 15:43
Ursprungligen av ricken:

Hej!

Kan någon av er utäsa om det är den nya modellen av Imac eller den gamla. Jag har ringt supporten på företaget som levererar datorerna men den killen var inte säker.

Tack på förhand

Det är den gamla, dvs den har Core Duo och inte Core 2 Duo. Core 2 Duo 20" finns endast som 2,16GHz

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 15:51

OK..det var synd.

Tack så mycket

• Medlem
  • Järfälla
  • 2006-09-28 15:52

De företagen har inte iMacarna på något lager utan de beställer när alla har bestämt sig (därav.leveranstiden på över 1månad). I dagsläget finns det inte några imacar utan Core2D. Det är enbart de som kan svara på det så ring igen och se till att få prata med någon som vet.

• Oregistrerad
  • 2006-09-28 17:46

OK, zulee det låter lite hoppfullare. Killen jag snackade med på företaget verkade inte ha någon koll på Mac. Jag mailade till företaget på hans inrådan för att få ett säkert besked.

Fick en demonstration av Imacen igår. Första gågen jag ser hur en sådan fungerar. Ska bli rikigt spännande att switcha.

• Oregistrerad
  • 2006-10-02 16:13

Nu har jag mailat och frågat var det är för iMac de säljer.

Dessa specifikationer fick jag om datorn

Modell iMac 20 tum

20-tums widescreen-LCD
2.16 GHz Intel Core Duo processor
2GB minne - 2 x 1 GB (533 MHz DDR2 SDRAM)
250 GB Serial ATA-hårddisk
Direktmatad 8x SuperDrive (med stöd för dubbla lager)
Grafikkortet ATI Radeon X1600 med 128 MB DDR-minne
Inbyggd AirPort Extreme och Bluetooth 2.0
Apple Remote, tangentbord och mus

Mjukvara
Operativsystem: Mac OS X 10.4 Tiger
Övrigt: iLife ´06

Är detta den nya?
Processorn heter inte Intel Core 2 Duo. Men han kanske har skrivit fel.

Tacksam för svar

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-10-02 17:18

Den ska vara Core 2 Duo om det är den nya du vill ha...

Sen kanske Hem-PC avtalsföretag inte är sådär jättekompetenta när det gäller Mac. Jag menar, det heter ju HemPeze trotz allt.

Om inte de nya macarna är pc, vad är då pc?

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-10 19:16

PC står ju dessutom för Personal Computer, inte för IBM-kompatibel PC, fast nu är ju nutidens macar IBM-PC-kompatibla också.

Men en Commodore64 är väl också en PC.

PC är en onödig förkortning idag. PC betyder naturligtvis "personal computer", en dator för en person, till skillnad från fleranvändarsystem där flera kunde vara inloggade samtidigt. Men idag är det inte längre undantaget utan normalfallet, därför behövs det inte längre. Ingen tar för givet att "datorn" är en server.

Är inte "bordsdator", "hemdator" och "knädator" trevligare att säga än "päsä". Jag inser inte varför så många säger "päsän" i stället för "datorn". Men PC har förstås kommit att implicera "Intel-baserad IBM-kompatibel dator", och där ligger knuten. Med Intel-Macarna får man knuffa på det, PC är en dator som inte kan köra (opatchat) MacOS?

• Oregistrerad
  • 2006-10-11 02:06

ricken>> Du behöver inte oroa dig. Som andra nämner här så finns inte den äldre Intel iMacen att få tag på, speciellt inte i så stora kvantiteter som HemPC lär behöva. Dessutom gjordes inte den äldre (Core Duo) i 2.16Ghz.

Har hanterat ett exakt likadant fall här i Västerås angående HemPC via kommunen. Fick till slut prata med en människa som ordagrannt fick läsa specen i telefon. Även då missade han att läsa ut 'Core 2 Duo', endast efter förfrågan så bekräftade han att det visst stod en tvåa emellan. De verkar inte se den när de jämför specarna sida vid sida.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-11 04:03

Nuförtiden kan man ju köra operativsystem som tillåter flera users samtidigt på en PC, så nu blir det helt rörigt isf!

Hemdator eller dator är bra ja

Jag antar att en mac är något som har mac i namnet, så blir det inga problem att förstå det.

Naturligtvis är macen även en PC, precis som bara en Dell är en Dell..

1
Bevaka tråden