Jag laddar inte ner en massa programvara, men det där Internet Explorer har en förkärlek till activeX-kontroller, något som gärna installerar saker själv. Som du själv skriver, så kommer virus från nätverk och alla möjliga håll, utan att det går att kontrollera på något vettigt sätt.
Jodå, jag har aldrig haft något virus i Windows och jag kan inte minnas att jag har stött på någon form av adware mer än cookies heller, men något kan ju eventuellt ha smugit sig in. Däremot laddade jag ner en nocdpatch eller vad det var från någon websida och enligt något program kunde den innehålla en keylogger, det stod dock att det även kunde vara en felträff på vissa trainers så jag vet inte vilket av det som det var.
IE använder jag bara när jag måste, dvs på Windows update, annars använder jag Opera.
Virus via nätverken stoppas ju lätt av en brandvägg, och den inbyggda är ju på som default sedan SP2 (och den skyddar väl lika bra som någon annan för intrång utifrån, däremot så förhindrar den inte program från att sprida information utåt lika bra som en del andra brandväggar, själv kör jag jetico men den är inte alltför lätt att konfigurera.)
Nja, inte riktigt va? Då jag själv har varit yrkesverksam inom såväl datortekniska som utvecklarkretsar, så vågar jag påstå att en dator med osX eller någon linux-dist såg gott som aldrig någonsin behöver startas om. En PC som däremot står och tuggar med lite tyngre programvaror i ett dygn, blir allt annat än användbar.
Jag har inte ägt en riktig mac, men jag har provat lite macos, och jag fick ju starta om vid installation av grafikdrivrutiner, skrivare, usbstack, .. osv, vilket jag inte finner särskilt konstigt eftersom de väl laddas in som kernelmoduler eller något (borde ju iofs gå under drift också..), så jag bryr mig inte eller stör mig särskilt mycket på det, men jag är trött på tjafset om att man måste göra det i Windows. Inga vanliga applikationer tvingar dig ju att reboota en Windowsmaskin nuförtiden? Drivrutiner gör det eventuellt men hur konstigt är det?
Jag har ingen direkt erfarenhet av att köra tyngre applikationer/servrar på "PC" (läs Windows) men jag tvivlar på att det skulle vara Windows fel om så är fallet, snarare applikationer som läcker minne.
Det brukar inte jag heller, men skitprylar skickas ofta med dagens datorer - färdiginstallerade. Bom-schakalack, nej tack! Jag behöver inte programvarorna.
Ja, på en märkespc som är färdiginstallerad följer det ju ofta med en del skit och ingen riktig windowscd utan bara en rescuecd osv, så där har du ju rätt. Jag har dock aldrig köpt en märkespc och lär inte köpa någon heller om jag inte blir tvungen (som i fallet mac os x, men inte till 100% där heller eftersom man kan köra en knäckt version, men vill man köra det lagligt är man ju tvungen att köpa en..)
Bundlad programvara till exempelvis dvd-brännare som jag tänkte på är ju helt upp till användaren att välja om han/hon vill ha eller inte, och inte lär de ge virus...
Haha... Nog vågar jag påstå att jag vet vad jag gör när det gäller datorer. Och ja, det blir segt till slut. Testa att avinstallera några program i Windows och märk väl att alla filer inte alltid kan tas bort. Det är långt ifrån ovanligt att dessa ligger latenta i minnet och suger upp viktigt utrymme, trots att programmen i sig är avinstallerade.
Win98-installationen på mors gamla dator hade jag i flera år utan att installera om. Windows XP brukar sällan bli långlivat på min dator eftersom dess enda syfte egentligen är att spela Warcraft III, men jag installerar och avinstallerar inte en massa skitapplikationer hela dagarna så jag vågar fortfarande stå fast vid att den inte rasar sönder. På Win98-datorn körde jag nortons registerrensningar o grejer då o då dock, och defragmentering såklart.
Uppenbarligen försvinner väl inte alla filer i Mac OS X heller? För isf hade väl inte applikationer som AppZapper behövt dyka upp?
Btw, när jag installerade drivrutiner för min logitechmus och sedan för mitt microsofttangentbord så slutade min mus fungera tills jag installerade dess drivrutiner igen... logiskt?
När jag installerade något helt orelaterat till grafiken fick jag 1280x1024 vid någon enstaka uppstart istället för den upplösning jag borde ha.
Men de två senaste styckena kanske beror på.. err.. *host* min version av operativsystemet