Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini-DVI -> VGA Problem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook, en MIni-DVI till VGA adapter och en 17" DELL CRT.
Jag har kopplat ihop dessa en gång förut utan problem men nu får jag det inte att fungera överhuvudtaget. När jag kopplar in adaptern till datorn och VGA sladden från skärmen till adaptern så får jag bara svartvitt flimmer på DELL-skärmen. MacBooken hittar och identifierar skärmen som en DELL D1025HE. Jag kan ändra upplösning och frekvensen och då ändrar flimret på skärmen karaktär men jag kan inte få till någon bild. Det känns som att MacBooken skickar ut fel signal till skärmen.

Läste någonstans att PowerBooks haft problem med att de skickar ut DVI istället för VGA och att det blivit liknande problem då men jag vet inte om det är samma sak som skett här. Jag har också väldigt svårt att tro att adaptern gått sönder för den har trots allt bara använts en gång och legat nedpackad sen dess. Det är ju bara en liten sladd, hur kan den gå sönder liksom?

Stör mig väldigt mycket på att man inte har några som helst inställningsmöjligheter i bildskärmsinställningarna. Det verkar vara en genomgående trende med OS X, nästan inga inställningsmöjligheter men sen så funkar det för det mesta också. När det inte fungerar är det dock svårt att själv kunna göra något. Finns det inga program som ger en fler möjligheter att kontrollera bildskärmsinställningarna?

Jag skulle bli otroligt tacksam om jag fick hjälp med det här. Som det är nu kan jag inte använda min MacBook som jag vill och jag vill inte få fler anledningar att börja tvivla på att jag gjorde rätt som köpte en Mac istället för en PC.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 11:12

OSX har bra mycket mer inställningsmöjligheter än windows, men då måste du ge dig in i Darwin och mecka, vilket inte är helt lätt. <--OBS! Underdrift! Det finns säkert kraftfulla program som kan göra dessa inställningar åt dig dock.

Fungerar Dell-skärmen på andra datorer? Det låter nämligen nästan som om det är skärmen som gått sönder.

Skärmen fungerar utmärkt till min stationära PC, och har funkat åtminstonde en gång med min MacBook. En enkel förklaring är om adaptern skulle ha gått sönder, men som sagt, hur går en sån adapter sönder om den inte ens används?

Har ingen aning om hur man meckar i Darwin. Är det ingen som känner till något program som ger en fler inställningsmöjligheter för bildskärmar?

Har nu testat med en annan skärm och det fungerar hur bra som helst. Insåg också att jag nog inte fått det att funka med den här skärmen förut, tror att jag blandat ihop dem. Kan det helt enkelt vara så att den inte accepterar signalen från MacBooken och i såna fall varför? Skärmen funkar hur bra som helst i övrigt, kör 1280x1024@75hz som standard. Spelar ingen roll om jag ändrar upplösningen eller hz när jag kopplat in skärmen till MacBooken, det är bara flimmret som ändrar karaktär. Snälla hjälp!

1
Bevaka tråden