Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur konvertera DVD till DivX.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sökt på forumet utan att hitta tillräckliga svar.

Jag vill koda ned några DVD-filmer till DivX för att inte slita på originalen plus göra uppspelningen enklare.
Jag har åstadkommit bra resultat med FFMpegX men de filmerna vill inte spela i min DivX-kapabla spelare (de funkar fin-fint i datorn).
Någon som vet om vanliga billiga DVD-spelare med DivX-uppspelning brukar ha särskilda krav när det gäller bitrate, VBR etc ..?...
Jag håller precis på att testa Handbreak för att se vad det blir för bildkvalitet och om spelaren klarar de filerna.

Om någon har tips så HJÄLP MIG!

Om jag/vi kommer fram till några bra resultat ska jag göra en HOW-TO.

Nu har jag kollat och testat lite...
.. och jag kastar FFmpeg och DivX på soptippen till förmån för Handbrake (mycket enkelt) och Mp4/H264.
När jag vill kunna spela upp på min DivX-spelare använder jag Handbrake och XviD.

Här är vad jag kom fram till:
-----
Om du ska spela upp på en DivX/XviD-kompatibel spelare ska du använda Handbrake och göra en AVI-fil med XviD som encoder.
Om du ska använda en dator för att spela upp filmerna SKA du köra MP4-fil med AVC/H264-codec.

En MP4/AVC vid 1000 kb/s ser klart märkbart bättre ut än XviD vid 1500 kb/s och är mycket bättre än DivX vid 1500 kb/s !!
Mycket skarpare och mindre tydliga fyrkantiga komprimeringsartefakter.
Med MP4 får du dessutom mycket bättre ljud (AAC) än med DivX/XviD (Mp3).
Vid dessa tester skalade jag ned filmen något (lika mycket på alla).
Mitt original är dock inte högsta kvalitet, Pippi Långstrump, lite oskarpt etc.
Med ett skarpt original kan det hända att MP4 skiljer sig ännu mer på ett positivt sätt.

Kodningshastigheten skiljer sig dock.
På min Dual 1,8GHz G5:
MP4: ca 11fps -- XviD: ca 25-30fps -- DivX: ca 42fps -- Alla i Handbrake.

MP4/AVC ger fantastiskt resultat i jämförelse!
Då har jag testat med Handbrake, FFmpegX och Mencoder.
Mitt tips:
Använd Handbrake! - mycket enkelt och bra, utnyttjar nära 100% av processortillgångarna (därmed inte sagt att det är snabbast).
Koda i MP4 med Codec AVC/H264 AAC.
Automatisk Crop och skala inte ned bilden.
Kom ihåg De-Interlace !! - om materialet är t.ex. en DVD med interlace.
Jag väljer att koda video med 1500 kb/s, det borde ge tillräckligt med overhead för att klara mycket rörelse som t.ex. vattenstänk och explosioner.

Jag återkommer med mer resultat...
..testar nu en modern, skarp snowboardfilm med mycket snabba rörelser, nyanser etc.

Nu har jag testat mer med skrovliga berg (mycket detaljer), laviner, snösprut etc...
Mp4 H264 1500Kb/s ser ruggigt bra ut, helt i klass med DVD-originalet (kom ihåg att DVD också är komprimerat och inte 100% kvalitet)...
..men med 128Kb/s ljud så ryms bara ca. 57 min. på en CD.
Detta kodades med drygt 15fps på en Dual 1,8GHz G5 med lite surfning och filmuppspelning samtidigt.
Jag ska prova koda med 1340Kb/s video och 160Kb/s ljud för att se om det blir märkbart sämre bild.

Vill man rymma 90 min. på en CD måste man ned till 900 Kb/s video och 128 Kb/s...
.. och då bör man gå ned i upplösning, kanske till ca. 640x480?
.. ska testa lite mer senare.

Bäst är väl att koda i bra kvalitet och ändå kunna lägga flera filmer på en DVD (det blir ju billigare än flera CD).

Men det krävs ju en dator för att spela upp dessa filmer, vill man köra i en billig spelare är det väl XviD som gäller .. med den kvalitet det kan ge.

Senast redigerat 2006-10-02 01:26
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2006-10-02 14:12

Robert!
Jag har bara använt handbrake för att plocka ur några videospår på en dvd, men programmet verkar riktigt bra.
Som du säger vore det svinbra om man kunde samla ihop erfarenheter ang vilka inställningar som funkar i olika sammanhang, helst med screenshots av kvallitetsskillnaden osv.
Jag har iof bra med plats på mitt hotell och kan snabbt sätta upp en site om det är så att det är fler som vill bidra med tester, tutorials osv.. det kunde ju omfatta även vanlig hemmavideo tester, komprimeringsinställningar, alternativ osv.. till och med Audio.. mp3, aac osv.. skulle kunna bli riktigt skoj om det är fler som bidrar

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-02 14:31

Använder själv mestadels ffmpegx och det fungerar bra på min Philips-spelare.
Om jag minns rätt så kan Trellis och qpel försvåra uppspelning på en del apparater. Så jag brukar nöja mig med High quality, B-frames och two-pass encoding (ibland three-pass).

Johny:
Det låter som en bra idé.
Jag kan helt kalrt tänka mig att bidra med både screenshots och subjektiva omdömen.
.. även tips och How-To's.

rundale:
Gör du då Xvid eller DivX?
Jag har bara testat DivX med FFmpegX men den gav inte bättre resultat än Handbrake (jag använde High-Quality etc .. 2pass).
XviD ger bättre resultat och Handbrake är superenkelt, snabbt, ger minst lika bra resultat och filer som verkar följa standard.

Men som sagt, Mp4 H264 rockar brallorna av allt det andra, ca. 1500 Kb/s ger i stort sett DVD-kvalitet.
Fast det krävs väl en dator för att spela upp dem, har inte testat köra dem i iTunes/FrontRow men det ska väl gå hur bra som helst.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-03 10:03

Brukar göra Divx, helt enkelt eftersom Xvid är långsammare att koda.

Använder ffmpegx eftersom jag är lat att lära om. Har använt det så pass länge och det funkar bra för mig. Försök inte laga det som redan fungerar.

Håller med H.264 ger överlägsen kvalitet men tar så lång tid att koda, i alla fall på min dator, fyra år gammal G4.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-03 10:25

Testa Visual Hub, smidigt och snabbt.

Ja, det är ju det där med kodningstiden.
Med Handbrake blir DivX 50% snabbare att koda i jämförelse med XviD.
Men XviD ger klart mycket bättre resultat.
Och med Handbrake finns ingen "inlärningskurva", det är så enkelt, bara att köra... stor skillnad mot FFmpegX.

Och åter igen, ska filmerna köras i vardags/filmrummet mha dator är det endast Mp4 H264 som gäller.
Barnfilmer utan större krav på Hi-Fi kör jag dock i XviD.

Undrar om det skulle vara möjligt att köra Handbrake med typ XGrid ... det hade varit grymt bra!
.. åtminstone i teorien skulle det kunna vara bra, kräver mycket processorkraft men inte så mycket överföringshastighet.

1
Bevaka tråden