Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svag AirPort signal i nya iMacen

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Sombrero9999:

gusax840 lämnade in min på lanmaster och dem tog kontakt med apple och jag får en helt ny dator

Hör gärna av dig när du fått den nya och testat om den funkar bättre.

Jag ämnar skicka in den här datorn också men det vore intressant att höra om dina airportproblem försvinner så man åtminstone vet att det finns problemfria iMacar

  • Oregistrerad
  • 2006-11-21 22:15
Ursprungligen av gusax840:

Hör gärna av dig när du fått den nya och testat om den funkar bättre.

Jag ämnar skicka in den här datorn också men det vore intressant att höra om dina airportproblem försvinner så man åtminstone vet att det finns problemfria iMacar

Absolut Gusax. Bör komma vilken dag som helst.

mvh

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-11-22 00:27

samma här

jag har typ samma problem, men jag tar det inte lika allvarligt som ni. Min powerbook har full styrka på airporten men min nya imac24 har inte de, nere 2 sträck på airporten hela tiden helt skumt jag sitter på samma plats...

:rolleyes:

Ursprungligen av xon:

jag har typ samma problem, men jag tar det inte lika allvarligt som ni. Min powerbook har full styrka på airporten men min nya imac24 har inte de, nere 2 sträck på airporten hela tiden helt skumt jag sitter på samma plats...

:rolleyes:

För mig personligen spelar det väl egentligen ingen roll eftersom jag kör med sladd i alla fall men för min bror som äger datorn så måste airport funka.

Sen är det ju en principsak att har man betalat så pass mycket som iMacen faktiskt kostade så har man ju rätt att kräva att den ska fungera. Och Airporten är nåt fel på, sen om man orkar härja om det eller inte är ju upp till var och en.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-19 16:48

Jag hade samma problem när jag uppdaterade från min gamla 17" globe iMac till en nyare iMac G5 när de fortfarande såldes.
Airport trilskades som tusan. Ena sekunden var det uppe för att nästa vara borta igen. Kör WEP på basstationen. Använder inte en Apple basstation utan en som är inbyggd i min Symantec hårdvarufirewall.
Trodde det var där saker strulade. Provade ALLT! Andra basstationer, ny mjukvara alla tänkbara patchar etc.

Till sist öppnade jag iMacen och började dra i Airport kortet. All verkade vara ipluggat ordentligt. Men efter ett *ordentligt* tryck på antennkontakten så klickade den ordentligt på plats.

Sedan dess fungrar allt klockrent! Kan vara värt att kolla...

Du kunde väl "fälla upp" hela baksidan av iMacen va?
Intel-iMacarna har bara små galler på undersidan, man kan inte fälla upp nånting och se moderkortet. Faktum är att jag inte ens ser några skruvar så det vettef-n hur de fått ihop datorn öht... men det är ju helt klart värt att kolla om airportkortet råkar sitta under en av de tre gallren på undersidan där man faktiskt kan komma åt det.

  • Medlem
  • 2006-11-20 11:37

Nu funkar mitt airport igen, dvs kopplar upp sig. Har dock inte ändrat någonting. Signalen fortfarande svag dock. Känns lite random per day, detta. =/

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Nu funkar mitt airport igen, dvs kopplar upp sig. Har dock inte ändrat någonting. Signalen fortfarande svag dock. Känns lite random per day, detta. =/

/Fredrik

Prova att flytta lite på basstationen. Den här iMacen behagade inte koppla upp sig öht för den hade bara två pluttar i signalstyrka. Då tog jag resolut och ställde basstationen lite på sniskan vilket gav iMacen tre pluttar - och då gick det så fint så. Internet var lika söligt som vanligt men iMacen kopplade åtminstone inte ner hela tiden.

jaha, då var min lyckliga stund över. tillbaka på mindre än hälften. den verkar göra så när man stänger av den. Kanske blir bättre om jag gör en omstart....

  • Medlem
  • 2006-11-21 21:02

Någon som skulle ha lust att skriva ut den här tråden och skicka till Apple Sverige? Nån som har en fungerande skrivare, kanske? =P

/Fredrik

jag har satt i ethernet kabeln.....surt.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-23 23:40

Gusax min vän. Har fått min nya iMac och hållt på med den sen igår. Problemet är inte löst!

Feck!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-27 21:40

Har ni kommit fram till någon lösning ännu? Det kan väl inte vara så idiotiskt att antennsladden sitter dåligt i korten? Men det kan ju inte vara så på ALLA imac? Hur är det med G5-imacarna, led/lider de med av detta problemet???

  • Medlem
  • Västerås
  • 2006-11-27 22:01

Hmm, har med intresse följt debatten om Airport's något klena signal. Har själv senaste CD2 , 20", som alltid visar 4 pinnar. Bra eller dåligt? Så där, tycker jag... Tappar dock aldrig kontakten med nätet. Kör trådlöst via Netgear-router.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 02:47

Har ni provat skillnaderna mellan:

* Ingen säkerhet
* WEP
* WPA
* WPA2?

Jag läste på MacRumors att en där med en Intel Imac 20" fick högre fart via AirPort med WPA2 än utan.

Alla ni med AirPort Express, vilka inställningar har ni, hur långt ifrån datorn finns AE´n och vilken mottagning uppger datorn och vad har ni för internet och hur snabbt kan ni tanka ner?

Btw.....vilka resultat får ni i Windows XP (ni som nu har det installerat på er maskin av nån anledning)? Jag får 2-3mbit på 24-mbit internet och den uppger att den är på max 11mbit/s??? Min AE är inställd på 802.11g.

Senast redigerat 2006-11-28 03:00
  • Oregistrerad
  • 2006-11-28 18:14

Hur har ni det med sändning&mottagning i tptest med era imacar?

Jag har hela tiden ca 800kbit/sec i sändning på både TCP och UDP.
Men mottagningen varierar från 1mbit/sec upp till 4-5mbit/sec men hela tiden är sändingen samma oavsett vad jag får för resultat på mottagningen.

När man väljer "Öppna internetanslutning" i airportmenyn uppevid klockan, så har jag 5st utav 15 möjliga i mottagning. Vad har ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-01 20:53

Hallå? Ingen som har problem längre eller? Ingen som kan svara på mina frågor?

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 01:53

NYHET!!!!!....eller kanske inte.....jag körde en tptest idag, (2006-12-02) visserligen i wep-läge men det var inte snabbare än tidigare. Att FZ´s server gick snabbare igår var nog bara en tillfällighet. Var jag än tankar ifrån, FZ eller Sunet så kommer jag ej upp i mer än 4-500kb/sec eller 3-4 mbit enligt tptest.

Jag fick upp maxfart från 150kb/sec (med WEP, automatisk kanal, 802.11g) till 450kb/sec med WPA2 (WPA2, kanal 13, 802.11g) på min Intel-iMac 20" Core2Duo.

Min iBook G4 nådde till och med 100kb/sec högre än iMacen. Det är ju givetvis inte full hastighet men fan så mycket högre än tidigare iallafall. Felet verkar ligga i Firmware hos AirPort, men jag vet ej om det bara är hos basstationen eller både i datorn basstationen.

Senast redigerat 2006-12-02 11:40
Ursprungligen av Elajtenworld:

Hur har ni det med sändning&mottagning i tptest med era imacar?
När man väljer "Öppna internetanslutning" i airportmenyn uppevid klockan, så har jag 5st utav 15 möjliga i mottagning. Vad har ni?

6 av 15 möjliga på min c2d iMac och då är avståndet till min Airport Extreme basstation en dryg meter. Med det kommer jag upp till ca 18 Mbps. Om jag placerar min iBook G4 på motsvarande ställe så visar den full mottagning och 54 Mbps. I praktiken så märker man inte skillnaden eftersom min internetuppkoppling bara är 6 Mbps. Irriterande är det trots det. Som jag ser det så är det antingen något fel med firmwaren i iMacen, eller så är det ett typfel på airport-kortet.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 19:18
Ursprungligen av Bob the Builder:

Som jag ser det så är det antingen något fel med firmwaren i iMacen, eller så är det ett typfel på airport-kortet.

Ja nåt sådant missänker jag med. Hoppas dock på att det är firmware.

Jag har lämnat tillbaka iMacen till min bror tillsammans med en reserouter. Så han kör med reseroutern som brygga mellan det inbyggda ethernet och det trådlösa nätverket. Då går det undan, till skillnad mot om han kör med det inbyggda airport.

iMacen ska dock felanmälas så fort Apple har fixat felet. Och fixar de inte felet så felanmäler vi iMacen efter att nästa modell introducerats så kan de inte ge oss den gamla trasiga modellen tillbaka om de byter ut datorn helt.

  • Medlem
  • 2006-12-05 10:49

Men ÄR det ett hårdvarufel alltså?

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 02:26

jag har 9 av 15 pluttar.. Den kopplas aldrig av, och den fungerar alltid direkt efter vila.

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-12-06 15:49

jag har 6/15 eller 4 streck på airportsymbolen. Airportradar(om den nu är tillförlitlig) visar mellan 11-18 Mbps. Jag har provat att koppla ifrån trådlösa telefoner och sånt för att se om det gör någon skillnad - det gjorde det inte. Jag har provat att byta kanal på min netgear-router. Ingen skillnad där heller. Jag har bara 8 Mbps internet men när jag och flickvännen ska skyffla filer över nätverket så är det olidligt i 11 Mbps. Jag ägde tidigare en pbook g4 - den visade på konstant 54 Mbps.

Det är högst irriterande. Jag sitter cirka 5-6 meter från routern(fri sikt). Min flickvän sitter cirka 2-3 m ifrån routern även där är det fri sikt. Vi har båda 4 streck på airportsymbolen.

EDIT: glömde nämna att uppkopplingen aldrig bryts MEN däremot så när man ska ladda in vissa sidor så säger safari att datorn inte är ansluten...andra sidor funkar. Sen plötsligt börjar den misslyckade sidan att laddas in. Det kan iofs vara störningar från telefon eller andra trådlösa nätverk.

Ursprungligen av rixard:

jag har 6/15 eller 4 streck på airportsymbolen. Airportradar(om den nu är tillförlitlig) visar mellan 11-18 Mbps. Jag har provat att koppla ifrån trådlösa telefoner och sånt för att se om det gör någon skillnad - det gjorde det inte. Jag har provat att byta kanal på min netgear-router. Ingen skillnad där heller. Jag har bara 8 Mbps internet men när jag och flickvännen ska skyffla filer över nätverket så är det olidligt i 11 Mbps. Jag ägde tidigare en pbook g4 - den visade på konstant 54 Mbps.

Det är högst irriterande. Jag sitter cirka 5-6 meter från routern(fri sikt). Min flickvän sitter cirka 2-3 m ifrån routern även där är det fri sikt. Vi har båda 4 streck på airportsymbolen.

EDIT: glömde nämna att uppkopplingen aldrig bryts MEN däremot så när man ska ladda in vissa sidor så säger safari att datorn inte är ansluten...andra sidor funkar. Sen plötsligt börjar den misslyckade sidan att laddas in. Det kan iofs vara störningar från telefon eller andra trådlösa nätverk.

Vad är det för routern du har, jag hade samma problem med min Intel iMac men inte med min macBook fast MacBook siter på samma punkt som imacen gjorde.
Konstigt!

  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2006-12-07 01:38
Ursprungligen av Hunter78:

Vad är det för routern du har, jag hade samma problem med min Intel iMac men inte med min macBook fast MacBook siter på samma punkt som imacen gjorde.
Konstigt!

Jag har en netgear DG834G. Jag har inte upplevt något problem med att vissa sidor inte laddas in etc... det enda problemet är att den pendlar mellan 11-18 Mbps... oavsett hur mycket jag belastar nätverket. Har fortfarande bara 4 streck.

Jag hade samma problem med imacen mot Apples egna router ( UFO't & Expressen ) vilket Apple själva säger att de inte riktigt vet vad som är fel. För min MacBook sitter på samma punkt som imacen gjorde och jag har inga som helst problem. Jag har både full signalstyrka och god hastighet, varför vet varken jag eller Apple. Det enda är att Apple tekniker anser att det är ett fel, och försöker hitta en lösning på problemet!

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 02:13

Sitter med MacPro 3 m från basstation och ser 2 bågar på "bandbreddsmätaren" i menyraden. När jag tar fram mina widgets pumpar de alltid upp bågarna från två till fem. Detta tar ca 2 minuter. Efter att jag tagit bort widgettarna ligger bandbreddsbågarna kvar hela arbetspasset. Efter omstart visas återigen bara två bågar.

Se här mina widgets: widgettar.

TPTest visar dock nästan identiska värden före och efter uppumpningen av bågarna. I detta fallet innebär det cirka 96% på sändning och 39% på mottagning.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-09 02:43
Ursprungligen av Pär Johansson:

Sitter med MacPro 3 m från basstation och ser 2 bågar på "bandbreddsmätaren" i menyraden. När jag tar fram mina widgets pumpar de alltid upp bågarna från två till fem. Detta tar ca 2 minuter. Efter att jag tagit bort widgettarna ligger bandbreddsbågarna kvar hela arbetspasset. Efter omstart visas återigen bara två bågar.

Se här mina widgets: widgettar.

TPTest visar dock nästan identiska värden före och efter uppumpningen av bågarna. I detta fallet innebär det cirka 96% på sändning och 39% på mottagning.

Aha, så även Mac Pro lider av detta? Kan det inte vara Firmware i Airport-station eller i Airportkort som spökar? Jag har tidigare via min airport (med min gamla pc) tankat i grymma hastigheter via DC++ på den tiden det var som mest populärt. Men idag verkar ingenting gå snabbt med AirPort oavsett vad jag gör. Med kabel får jag ut 1mb/sec på www.fz.se´s ftp när jag tankr något från deras sida. Med Airport, oavsett vilken dator når man inte mer än 550kb/sec som mest, oftast 100kb/sec lägre på imacen än övriga datorer.

Bevaka tråden