Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man scanna glasnegativ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Och vad ska jag tänka på då???

Jag är lite orolig för glasskivan i scannern, jag har en CanoScan 9950F med dialock.

mvh Daniel

Varför skulle det inte gå?

Men jag skulle fota av dem på ljusbord istället.

Jag har inte tillgång till ett ljusbord, anledningen till att jag frågade var att ett glasnegativ skiljer sig lite från ett vanligt, tjocklek t.ex. och den kan ju repa glasskivan.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-10-04 15:59

Ha ett ljusbord med rätt färgtemperatur och en lupp till hands. Ett par bomullshandskar håller fingeravtrycken borta och någon form av tryckluft minskar risken för damm o dyl. I vanliga fall läggs ett dia/neg med emulsionssidan (matta sidan) uppåt i en flatbäddsskanner. En glasplåt är ca 2 mm tjock och ska, för att få maximal skärpa, läggas med emulsionen nedåt när den skannas. Bilden blir då spegelvänd (1.) men vänds rätt genom att roteras horisontellt (2.) i bildbehandlingsprogrammet. Oftast får man ett bättre resultat om negativet skannas, i stället för som negativ, som diabild/transparant/överförbar för att sedan först inverteras till en positiv bild (3.) och sedan läggas i gråskaleläge. Bestäm upplösning och storlek. 300 dpi och en storlek strax under A4 ger en bildfil på ca 6 - 8 Mb. Markera det önskade bildutsnittet.

http://abm.kb.se/akt4cd/def_stegpasiktglas.htm

(Det där med 6-8 Mb är nog nys - skulle tro snarare 20-30 Mb i tiff)

Google

Ursprungligen av mjg:

(Det där med 6-8 Mb är nog nys - skulle tro snarare 20-30 Mb i tiff)

Om filen är i gråskala, alltså en kanal, då räcker det ju med 8 MB tiff-filer. Motsvarar 24 MB för en färgbild med tre kanaler.

Stefan

Tack det var vad jag ville veta. Bra länk

• Medlem
  • Munkedal
  • 2007-01-26 17:49

mdlarsson> Hur går det? Har du skannat in några glasnegativ? Blev det i så fall bra? Funderar själv att köpa en ny skanner för att kunna skanna glasnegativ.

1
Bevaka tråden