Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mysko PPC-process som körs i bakgrunden

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tog en titt i Activity Monitor och såg att jag hade en mysko PPC-process igång på min MacBook, som jag aldrig har sett tidigare. När jag körde ps i terminalen såg jag att det var följande process:

/usr/libexec/oah/translate /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/Metadata.framework/Versions/A/Support/mdimportserver -s -R

Vad är detta för något och varför körs den som PPC? Jag har inga andra PPC-applikationer igång.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-06 01:53

mdimport har med spotlight att göra. Kör intel imac och min mdimportserver process är Intel, låter konstigt att du ska ha en PPC version av servern. Kolla i dina log filer om du ser något konstigt. Så här der filerna ut på min burk med 10.4.8

magic-7:~ tok$ ls -lA /System/Library/Frameworks/CoreServices.framework/Frameworks/Metadata.framework/Versions/A/Support/
total 2776
-rwxr-xr-x 1 root wheel 160164 Dec 25 2005 mdimport
lrwxr-xr-x 1 root wheel 8 Feb 2 2006 mdimportserver -> mdimport
-rwxr-xr-x 1 root wheel 1137276 Feb 9 2006 mds
-rwxr-xr-x 1 root wheel 109904 Feb 9 2006 mdsync
lrwxr-xr-x 1 root wheel 6 Feb 2 2006 mdsyncServer -> mdsync

magic-7:~ tok$ ls -lA /usr/libexec/oah/
total 6344
drwxr-xr-x 10 root wheel 340 Sep 29 21:39 Shims
-rwxr-xr-x 1 root wheel 3204640 Sep 26 05:30 translate
-rwxr-xr-x 1 root wheel 38880 Sep 26 05:30 translated

Det är inte mdimport som är PPC, det är translate som körs som PPC med mdimport som argument i kommandoraden.

Jo det är mdimport som körs i ppc, /usr/libexec/oah/translate är en del av Rosetta om jag förstått det rätt.

Varför den körs i Rosetta vet jag inte men en möjlighet är att den startats av ett ppc-program.

På min MacPro har jag samma process och jag tror det är Growl som startat den.

Du kan kontrollera det genom att göra Inspect på translate processen i Activity Monitor och sedan klicka på Open Files and Ports och se om det finns några filer (program) du känner igen i listan där.

Joakim

Konstigt att både mdimport och translate syns i Activity Monitor men translate är PPC och mdimport är intel. Kan det vara så att ett PPC-program försökte använda Spotlight och då startade en ny PPC-process istället för att använda intel-processen?

1
Bevaka tråden