Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man få 5.1-ljud i Macbooks?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-09 16:30

Som rubriken lyder så undrar jag om det är 5.1-ljud inbyggt i macen eller om man kan fixa det utan att behöva köpa en förstärkare? Vore ju najs att ha sorroundljud till spel och film.

(Kanske är lite lat för att läsa igenom datorns manual, men nån kanske orkar hjälpa mig med svar!)

• Oregistrerad
  • 2006-10-09 16:37

Utan någon apparat som du kopplar högtalare till (antagligen en förstärkare), så nej. Men visst finns det en optisk utgång med 5.1.

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-09 17:01

Vad menar du med att de finns optisk utgång med 5.1? (Är inte så hi-tech av mig..)

MacBook kan leverera en optisk signal som är 5.1. För att få ljud i högtalare så behöver den optiska signalen kopplas till en förstärkare (eller motsv) som har optisk in och kan ge 5.1 ut (dvs 5 st högtalare + ev sub).

• Medlem
  • Lidingö
  • 2006-10-09 21:59

Okej. Idag köpte jag ett 5.1sorroundsystem, 5 högtalare som är kopplade till en sub. (Logitec datahögtalare)
Då borde det funka alltså?
tack för era svar, superbra hjälp!:)

borde inte macen kunna leverera alla möjliga konstilationer av UT? typ 7.1, 6.0 osv också eller?

1
Bevaka tråden