Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjlighet till "smarta" fildialogrutor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-10 11:35

En sak som jag uppskattar mycket i PC och saknar i Mac är möjligheten att "filhantera" fullt ut direkt i en fildialog(?). Alltså en "spara som" eller "öppna"-ruta.

I PC:n kan man i alla dessa rutor göra i princip allt man kan göra direkt i operativet såsom radera mappar, döpa om mappar, flytta filer osv osv och SEN när man har gjort det man kom på att man hade glömt, kan man slutligen spara sin fil..

Just nu skulle jag vilja göra detta:
Samtidigt som jag monterar en fil i InDesign skulle jag vilja kunna (i dialogrutan såklart) högerklicka på mappen jag monterar från, och markera den med t.ex. orange.

Fattar någon?
Är detta möjligt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 11:47

så här - eller har jag missuppfattat dig?

/Tangen

Senast redigerat 2007-05-26 13:26
  • Medlem
  • 2006-10-10 11:52

Japp, exakt så vill jag göra.
- När jag är mitt i t.ex. "spara som" i InDesign och där markera en mapp orange. INNE i InDesign alltså, inte hoppa ut till operativet och tillbaka. (Lösningar med t.ex. Exposé är inte intressant)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 11:56

mao, jag missuppfattade dig, men eftersom man kan ändra till OS dialog i spara som etc dialogen, så mpste det finnas pluggar eller tom inbakat men inte aktiverat - föreslagen åtgärd - håll tråden vid liv tills Richard Rönnbäck kommer in eller någon annan som kan det på djupet - alternativt om någon vet en fiffig plugg som skulle kunna göra samma sak.

/Tangen

• Medlem
  • 2006-10-10 12:02

Nästa sak jag vill kunna göra (som jag oxå saknar då det funkar kalas på PC) är att.. Häng med nu:

- "Spara som"
- Upptäcka att i mappen som jag ska spara finns det en massa gamla filer som ska in i en mapp som heter "klara"
- Skapa en ny mapp "klara"
- Flytta de gamla filerna till mappen "klara" jag just skapade
- Spara min nya fil

Och återigen.. Allt detta från dialogrutan i valfritt program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 12:04
Ursprungligen av Cerw:

Nästa sak jag vill kunna göra (som jag oxå saknar då det funkar kalas på PC) är att.. Häng med nu:

- "Spara som"
- Upptäcka att i mappen som jag ska spara finns det en massa gamla filer som ska in i en mapp som heter "klara"
- Skapa en ny mapp "klara"
- Flytta de gamla filerna till mappen "klara" jag just skapade
- Spara min nya fil

Och återigen.. Allt detta från dialogrutan i valfritt program.

fantastiskt, men ingen aning om hur man gör.

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2006-10-10 12:09

Default Folder X

http://www.stclairsw.com/DefaultFolderX/index.html

Citat:

Finder management

Have you ever wanted to save a file to an open Finder window? Default Folder X lets you open up or save to any Finder window with a single click. It also lets you get info on, rename, and delete existing files, putting the Finder's power in every Open and Save dialog.

Testa!

• Medlem
  • 2006-10-10 13:02
Ursprungligen av Ola Hansen:

Testat... Inget vidare.
1) Det kostar pengar (inte dyrt, men ändå..).
2) Det lägger till en rad med fem olika ikoner med ett antal funktioner under varje. Himla rörigt.
3) Det funkar bara (vad jag märker) när man väljer "systemets dialogruta".
4) Filerna i min "öppna-dialog" är gråmarkerade och jag kan alltså inte flytta dom till någon mapp..? Inte heller markera dom med färg.

Andra förslag?

1
Bevaka tråden