Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DV via FireWire?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Canon MV200 som har en DV out port. Som jag har förstått det kan jag enbart med hjälp av en FireWire-kabel (4/6) ansluta denna kamera till min G4:a och arbeta med digital video i t.ex. iMovie eller FinalCut?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-12-28 12:24

nja....inte enbart va? de borde väl finnas en analog-ut också ?

Men Fajjervajjer e ju så jeklans smidigt och trevligt

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
nja....inte enbart va? de borde väl finnas en analog-ut också ?

Det finns en analog ut (AV out) samt S-video. Men jag förstår inte riktigt hur du menar att någon av dessa skulle kunna gå in via Firewire som är digitalt? Eller kopplar man in ljudet separat via ljudkortet på något vis?

Jag har aldrig arbetar med digital video tidigare utan enbart kört via S-video på en gammal PowerMac 7600 för ett antal år sedan.

Vilka program är det som gäller? Enkelt ska det vara. iMovie kanske? Finns detta för Classic OS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-28 15:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Kahn:
Jag har en Canon MV200 som har en DV out port. Som jag har förstått det kan jag enbart med hjälp av en FireWire-kabel (4/6) ansluta denna kamera till min G4:a och arbeta med digital video i t.ex. iMovie eller FinalCut?

Det stämmer.

Tillägg: Både Final Cut Pro och iMovie finns för Classic.

[ 28 December 2002, 15:58: Meddelandet ändrat av: acke ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
nja....inte enbart va? de borde väl finnas en analog-ut också ?

För att vara petig så är utsignalen en composite signal

OJ

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-12-28 20:08

kanske jag missförstod din fråga nu lite, trodde du frågade om de fanns andra alternativ till fajjervajjer för att få in filmen till din dator.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 13:17
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Kahn:
Jag har en Canon MV200 som har en DV out port. Som jag har förstått det kan jag enbart med hjälp av en FireWire-kabel (4/6) ansluta denna kamera till min G4:a och arbeta med digital video i t.ex. iMovie eller FinalCut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-02 13:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Kahn:
Jag har en Canon MV200 som har en DV out port. Som jag har förstått det kan jag enbart med hjälp av en FireWire-kabel (4/6) ansluta denna kamera till min G4:a och arbeta med digital video i t.ex. iMovie eller FinalCut?

Som Du kanske redan har märkt, så har Du både video, audio och °kontrollsignaler° för player (Din kamera) i en och samma kabel när Du använder FW.
Du slipper också den generationsförlust, som alltid finns i analog överföring. Det är ju dom digitala ettorna och nollorna Du för över och inte en färdig videobild, där både bild med färg och synk-/burstsignaler samt två ljudspår skall komprimeras 25 ggr/sekund.
I mer avancerade redigeringsapp. kan man t.o.m. göra digitaliseringen i 4 ggr hastigheten med FW eller motsvarande typ av överföring.
Man lever ett nytt liv med FW.....

1
Bevaka tråden