Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Variabler i InDesign?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En sak från FrameMaker som jag verkligen saknar är variabler.

Vad jag behöver är att skapa sidrubriker (text i liten storlek överst på vänster och höger sidan).
Vänstra sidrubriken skall ha artikelns namn. (Den kan man i för sig skriva in för hand). Den är samma över hela dokumentfilen.
Högra sidrubriken skall ha headings namn. I dokumentet finns det flera headings. Sidrubriken visar vilket heading man är inne i.

Går det att lösa detta i InDesign utan att skapa flera master pages?

Personligen hoppas InDesign CS3 får fler värdefulla funktioner från FrameMaker (avancerad index hantering, korsreferenser och variabler), då Adobe lagt ner FrameMaker för Mac.

• Medlem
  • 2006-10-11 23:04

Kan inte på rak arm säga att det *inte* går, men jag har letat efter denna funktion i InDesign ett bra tag nu utan att lyckats. Det närmaste jag kommit är en plug-in som man kan köpa för ett stort antal dollar. Har även funderat på att försöka scripta ihop en funktion för löpande sidhuvuden, men inte fått tid över att komma till skott.

Personligen hoppas jag som du på InDesign CS3, men samtidigt tror jag inte att Adobe längre bryr sig tillräckligt mycket om FrameMaker för att vilja bygga in dess funktioner i inDesign. Tyvärr...

Trodde jag hade en lösning men såg sen att det var med förbehåll att inte skapa fler mallsidor... alla kanske inte har detta förbehåll dock så lägg in en "Section Marker" på mallsidan och namnge sidornas Section i sidpalettens extrameny.

Ursprungligen av The Real Viking:

En sak från FrameMaker som jag verkligen saknar är variabler.

Vad jag behöver är att skapa sidrubriker (text i liten storlek överst på vänster och höger sidan).
Vänstra sidrubriken skall ha artikelns namn. (Den kan man i för sig skriva in för hand). Den är samma över hela dokumentfilen.
Högra sidrubriken skall ha headings namn. I dokumentet finns det flera headings. Sidrubriken visar vilket heading man är inne i.

Går det att lösa detta i InDesign utan att skapa flera master pages?

Personligen hoppas InDesign CS3 får fler värdefulla funktioner från FrameMaker (avancerad index hantering, korsreferenser och variabler), då Adobe lagt ner FrameMaker för Mac.

Vi har ett sådant script för inte så många svenska kronor. Kontakta mig.

/Rolf på Mallverkstan

1
Bevaka tråden