Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

jaha, men nu då?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-11 14:05

Nu efter att ha switchat, har jag haft min macbook i två månader. Jag kan väl göra det ajg vanligtvis använder en dator till som student, dvs surfa, skriva lite, chatta, titta på film, och givetvis fungerar det alldeles ypperligt, allt fungerar som det ska. Men hur tar jag mig vidare till nsäta steg, vad behöver jag lära mig nu? Ska jag försöka bli bättre på hur datorn och systemet fungerar eller ska ajg bara helt enkelt nöja mig med att mina vardagssysslor flyter på bra. Helt enkelt: hur kommer jag vidare nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-11 14:08

Frågan är ju lite konstig i min mening. Vad är det du vill åstadkomma egentligen?
Köpte du datorn till att klara dina vardagssysslor, så borde du väl vara nöjd nu eftersom allt fungerar som det ska.

Ursprungligen av vanilj:

Köpte du datorn till att klara dina vardagssysslor, så borde du väl vara nöjd nu eftersom allt fungerar som det ska.

Det kan faktiskt vara en lite underlig känsla när man lämnar Windows och allt bara funkar. Det blir lite tomt på nåt vis, typ "jaha, vad ska jag GÖRA nu då?" Man behöver varken defragmentera, virus-adware-spyware-scanna eller lösa en massa konstiga problem. Då måste man börja bli produktiv helt plötsligt eller lära sig njuta av den tid man får över, gå ut och promenera eller nåt.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 18:26
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det kan faktiskt vara en lite underlig känsla när man lämnar Windows och allt bara funkar. Det blir lite tomt på nåt vis, typ "jaha, vad ska jag GÖRA nu då?" Man behöver varken defragmentera, virus-adware-spyware-scanna eller lösa en massa konstiga problem. Då måste man börja bli produktiv helt plötsligt eller lära sig njuta av den tid man får över, gå ut och promenera eller nåt.

Man kan spendera all tid man får över till att försöka få sjukt höga "antal inlägg" här på 99mac. Jag har 336 inlägg. Jippi.

• Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-11 14:41

Vill du lära dig mera om din dator så finns det ju alltid böker (om du är en sådan som tycker om att läsa) annars kan du ju hänga omkring på forumet så kommer du säkert på något som du vill testa på. Sen så kan du ju läsa tidningen macworld - dom brukar ha små repotage om grejer att testa.

• Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-11 15:39

Jag tror att han är ute efter att hitta något nytt kul som han kan göra på datorn som gör honom lite mer nöjd än att bara kunna surfa websidor o glo på film vilket han redan kunde i Windows.

Tips på smarta apps eller saker man kan göra med datorn kanske?

Installera quicksilver? ;/

Precis som Hagge säger, installera quicksilver om du inte redan har gjort det. Jag har haft min mac dator nu lite mer än 1 år och installerade quicksilver så sent som igår. Och kan bara säga att jag älskar det. Använder min dator på ett grymt mycket smidigare sätt nu.

Så testa!

Utforska terminalen, det är, öhh...

Datorallmänbildande!

Inte lätt att veta på vilken nivå du står nu men fördjupa dig i de här teknikerna

Exposé
Testa att programmera på olika sätt. Jag gillar kommando + högerknapp och mittknapp bäst men aktiva fönster finns som alternativ.

Drag n drop
Använde du drag-å-släpp på pc? Allt går att dra och släppa i Mac OS.

Kortkommandon
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459
file:///Applications/Safari.app/Contents/Resources/Shortcuts.html

Apple Scripts + Automator
Automatisera sådant som du gör om och om igen

Använd iLife fullt ut. Dvs. iPhoto, iTunes, iMovie, iDVD, Garageband och iWeb. Det är kul.

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2006-10-11 17:25

Vad är quicksilver?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:48
Ursprungligen av Jawo:

Vad är quicksilver?

Ett program som låter dig starta andra program genom att först trycka CTRL+mellanslag, och sedan skriva dom första bokstäverna i namnet. Prova Bezel-temat, mycket snyggare!!

Använd iSync/iCal/Adressboken och synka med mobilen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-11 17:49
Ursprungligen av Mikael Svensson:

Använd iSync/iCal/Adressboken och synka med mobilen.

Mycket bra ide, blev överlycklig när jag märkte att det fungerade så bra med bluetooth till min mobil! Skönt att ha kontakterna på datorn när mobilen blir stulen.

Lägg in något smart i skärmsläckaren RSS Visualizer.

99mac-tråd

1
Bevaka tråden