Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Hej, jag har en liten kort InDesign-fråga. Varför skalar InDesign om CMYKade bilder som är i 72dpi? Detta händer inte med RGB-bilder i 72dpi.
Jag misstänker att programmet försöker vara snällt och ta hänsyn till att en CMYKad bild säkerligen ska bli tryckt och därför måste bli mindre men det känns inte helt bra.
Om så är fallet borde det finnas en inställnign för detta och jag hittar ingen sådan,
någon som vet mer?
Ja det var verkligen lustigt och inget jag märkt tidigare. Den halverar storleken så effektiv upplösning blir 144 dpi istället för 72 dpi. Hade det handlat om att göra bilder klara för tryck så borde de väl skala ner tills effektiv upplösning når 300 dpi. Skumt...
Jag tror nerskalningen är ett inbyggt knep för att få ner storleken på den inbakade previewen i Indesignfilen. Monterar du 72 dpi så lagras väl hela bilden in som preview? Men skumt som sagt, att den hanterar RGB och CMYK olika.
Det kan ju också vara så att dina rgb-bilder tagits direkt från kameran och då kanske storleksangivelse helt saknas? Är den cmykad har den ju varit i PS och vänt och därmed fått en storlek tilldelad.
Jag tror nerskalningen är ett inbyggt knep för att få ner storleken på den inbakade previewen i Indesignfilen. Monterar du 72 dpi så lagras väl hela bilden in som preview? Men skumt som sagt, att den hanterar RGB och CMYK olika.
det kan säkert ha någonting med preview att göra, tyckte jag läste något liknande i InDesign-hjälpen, men det förklarar som sagt inte varför den behandlar RGB och CMYK olika. Samma bild ska ju bli samma produkt när jag sparar det som text en PDF.
Jag testade här och jag har bilder som inte kommer direkt från kameran. Resultatet var detsamma. Har faktiskt aldrig tänkt på det tidigare, och hittar ingen inställning för att ändra.
nä precis det är samma oavsett var bilden kommer från. Väldigt märkligt, som sagt 144 borde ju om något bli 300dpi om det var så att det skulle förberedas för tryck...